BMI:n lihavuusmäärityksistä.

"vieras"
[QUOTE="vieras";22414922]helmi-kana on ihan oikeassa tuon rasvaprosentin suhteen. eli vaikka nainen oiskin pieni niin rasvaprosentti on silti suurempi kun hoikalla miehellä.
sullakin sirkka on rasvaprosentti kohdillaan jos kuukautiset tulee ja voit hyvin jos se ois liian matala rupeis kroppa reklaan. ei ap tarkoittanut mitään muuta,mielestäni ymmärsit väärin.

kehonrakentaja naisilla rasvaprosentti on huiman alhainen sekä anorksiaa sairastavilla. mutta sehän ei ole vartalon normaalitila.[/QUOTE]

siis anoreksiaa sairastava ja kehon normaalitila :)
 
[QUOTE="vieras";22414922]helmi-kana on ihan oikeassa tuon rasvaprosentin suhteen. eli vaikka nainen oiskin pieni niin rasvaprosentti on silti suurempi kun hoikalla miehellä.
sullakin sirkka on rasvaprosentti kohdillaan jos kuukautiset tulee ja voit hyvin jos se ois liian matala rupeis kroppa reklaan. ei ap tarkoittanut mitään muuta,mielestäni ymmärsit väärin.

kehonrakentaja naisilla rasvaprosentti on huiman alhainen sekä anorksiaa sairastavilla. mutta sehän ei ole vartalon normaalitila.[/QUOTE]

Jeij, joku ymmärsi! :)
 
"vieras"
Eiköhän se ole käytännössä niin, että jos on ylimääräistä jossain niin on ylipainoinen. Toki se on toisilla "paremmissa paikoissa", mutta ylimääräistä se on silti.
 
Totta kai naisen vartalo rasvaa tarvitsee. Mutta kyllä se että painoindeksi on 30 tai yli, on isompi häiriötila kun nainen joka on normaalipainon rajoissa. Vaikkakin olisi normipainon alarajoilla.
Ja enemmän luonnonvastainen on nainen, joka on liikalihava kuin hoikka.
 
"puuhk"
Mä näkisin, että BMI toimii hyvänä mittarina vain keskimääräisen pituisella ei-lihaksikkaalla naisella. Lyhyillä ja pitkillä naisilla, lihaksikkailla henkilöillä ja useimmilla miehillä nuo rajat ovat ihan pyllystä. Itse olen parhaimman näköinen kun BMI on noin 21. Pienemmällä leveä lantio korostuu liikaa ja eikä muutenkaan sovi kropalleni.

Mieheni on BMI:n mukaan vaikean lihavuuden puolella. Vatsaa on jonkun verran, mutta hän on myös erittäin lihaksikas. Tavoitepainossa on timmi ja BMIn mukaan pääsee juuri ja juuri merkittävän lihavuuden alle.

Vaikka BMI yrittää ottaa huomioon pituuden, ei se kuitenkaan siinä täysin onnistu. Ja muita terveyteen ja ulkonäköön vaikuttavia ominaisuuksia ei siinä tietenkään käytetä mittareina.
 
Leukistinen aksolotli
[QUOTE="vieras";22415021]Voidaan tietty provota, että onko ylimääräiset lihakset sen terveellisempiä kuin ylimääräinen läskikään.[/QUOTE]

Jos painoa tulee hurjasti, niin se ei tee nivelille hyvää. Kyllähän kehonrakentajillakin paikat prakaa, kun liikaa tulee painoa jalkojen päälle.
 
mun mielestä suomessa asenne on hieman vääristynyt siitä kuka on lihava ja kuka ei. ja nimenomaan siihen suuntaan että ajatukset liikkuu raiteilla, että eihän bmi 29 nyt vielä mikään ylipaino ole. on se!

ranskassa esim vain joka 20. ihminen on ylipainoinen. onko suomessa joka toinen? siltä kaduilla näyttää. pikku hiljaa ihmisten silmät on tottuneet siihen että jo lapsetkin ovat suomessa pyöreitä. suomessa on valtava terveysaikapommi, jonka lihavuus aiheuttaa. jo nyt moninkertaiset määrät ylipainon aiheuttamia sairauksia verrattuna muihin maihin.

mun mielestä se bmi tulee olla siellä normaalin rajoissa, kaikki sen yli on liikaa. ei niitä rajoja ole turhaan säädetty, on todella järkyttävää, että suomalaisista yli puolet (?) on siellä bmi 25:den yläpuolella.

saa korjata tuota yli puolet tietoani, muistelen näin, että suomalaista jo yli puolet on ylipainoisia. tuon ranskan luvun kuulun jokin aika sitten uutisista ja se kyllä hätkäytti, kun se kerrottiin uutisessa, että suomi tappaa itsensä ylipainoon, vertailuksi kerrottiin ranska (vain joka 20.s on ylipainoinen)
 
"Minä"
Eikö BMI >40 sitten sun mielestä ole sairaalloisen lihava, vai miksi sun mielestä pitäisi vielä sen jälkeen olla omia luokkia? Mikä se luokka sitten ois? BMI > 50, ihan sikasairaankauheenlihavat?

Mä olen 175 cm, käyn kolme kertaa viikossa salilla, ja bmi on alle 25. Salilla käymisen ja lihasten takia ei naisella BMI mene lihavuuden puolelle ellei ole voimannostaja tms.. Miehillä toki lihasmassaa kertyy sen verran helposti että jo harrastelijalla lihasmassa vääristää BMI:tä.
 
"Joo"
[QUOTE="vieras";22415021]Voidaan tietty provota, että onko ylimääräiset lihakset sen terveellisempiä kuin ylimääräinen läskikään.[/QUOTE]

Eihän ne suurissa määrissä elimistölle hyvää teekään. Ei ammattibodarit mitään pitkäikaisyyden perikuvia olekaan.

Mutta kyllä jonkin verran lihaksia on parempi kun jonkin verran ylipainoa.
 
[QUOTE="Minä";22415385]Eikö BMI >40 sitten sun mielestä ole sairaalloisen lihava, vai miksi sun mielestä pitäisi vielä sen jälkeen olla omia luokkia? Mikä se luokka sitten ois? BMI > 50, ihan sikasairaankauheenlihavat?
[/QUOTE]

En osaa sanoa miten pitäis luokitella, totean vaan ettei nykyinen luokitus mielestäni ole kaikenkattava. :)

Ei kai sais kritisoida, jollei ole parannusehdotuksia..:|

Muoks: Halusin saada aikaan keskustelua ja se sentään onnistui! :) Mielestäni mielenkiintoinen ja monipuolisia mielipiteitä oleva ketju.
 
Viimeksi muokattu:
"Juu"
En osaa sanoa miten pitäis luokitella, totean vaan ettei nykyinen luokitus mielestäni ole kaikenkattava. :)

Ei kai sais kritisoida, jollei ole parannusehdotuksia..:|

Muoks: Halusin saada aikaan keskustelua ja se sentään onnistui! :) Mielestäni mielenkiintoinen ja monipuolisia mielipiteitä oleva ketju.
Miten niin ei ole kaikenkattava? Viimeinen luokka kattaa kaikki yli BMI 40, ensimmäinen kaikki BMI alle 18. Mitä ryhmää tämä mitoitus ei kata?

Ei yksilön kannalta ole mitään väliä sillä että ok, painoindeksi on yli 40 mut hei vielä ois niitäkin jotka on VIELÄ lihavampia. Jos omaa sairaalloista ylipainoa, pitäisi ehkä ajatella itseään ja omaa terveyttään eikä sitä löytyiskö jostain vielä joku lihavampi.
 
kylmis
no mun on ainakin todella paljon helpompi käsittää BMI-taulukon avulla se että mulla on nyt paljon pienempi riski sairastua perinnöllisiin sairauksiin jotka liittyy ylipainoon. siis itselleni oon kokenut tuon luokituksen hyväksi ohjenuoraksi, tämmönen pälli kun olen :)

toisaalta, diabeteshoitaja kontrollikerralla moneen kertaan sanoi että parempi olla tällainen ahkerasti liikkuva, terveelliset elämäntavat omaava lievästi ylipainoinen kuin huonoilla elämäntavoilla elävä normaalipainoinen. tiiä häntä, itse viihdyn nyt tässä painossa.
 

Yhteistyössä