Bloggaaminen ja kuvia lapsista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "niisku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"niisku"

Vieras
Hei,

mitä mieltä te olette blogeista, joissa esiintyy kuvissa bloggaajan lapsia? Siis kuvia, joista lapsi on aivan tunnistettavissa? Kasvokuvia ym.

Itse olen pyöritellyt mielessä oman lapsiperheen elämään keskittyvän blogin aloittamista. Itse asiassa ehdin jo perustaakin sellaisen blogin ja annoin linkin parille kaverilleni. Sain heiltä kuitenkin aika tuomitsevia kommentteja siitä, että blogini oli julkinen ja että siellä oli kuvia lapsistani.

Haluaisin kuitenkin jatkaa harrastusta, ja mielestäni yhtenä isona osana bloggausta on vuorovaikutus lukijoiden kanssa. En siis haluaisi pitää blogia salattuna vaan kaikille avoimena. Valokuvaus on tärkeä harrastus minulle, joten haluaisin myös julkaista blogissani kuvia ja lapsista tulee tietysti eniten kuvia otettua.

Olenko huono ihminen, jos jatkan blogin pitämistä? Tiedän kyllä miten pahoja ihmisiä netissä saattaa pyöriä, mutta jotenkin koen joidenkin vähän ylireagoivan tästä aiheesta. Kuvia lapsista löytyy joka puolelta, joten tuskin kukaan pedofiili minun blogistani jaksaa erityisemmin innostua.

Ajatuksia aiheesta liittyen kaipailisin?

Et ole huono ihminen, lapsistakin voi kuvia jakaa jos haluaa, mutta varovaisuutta kannattaa aina noudattaa (ei tietenkään siis paljastavia kuvia tms). Kuvat voi myös merkata vesileimalla, joka hankaloittaa väärinkäyttöä.

Itse pidän myös blogia, itse otan lapsesta kuvat esim. takaata päin tai sit muokkaan niitä niin että lapsen kasvot ei näy niistä selvästi.

Ei minusta kyse ole mahdollisista pedofiileista, vaan lastesi oikeudesta päättää itse yksityisyydestään - kun ovat riittävän vanhoja. Valokuvaa jotain muuta, kuin lapsiasi, ainakin tunnistettavasti.

Et ole huono ihminen.

Lapset muuttuvat kasvaessaan, harva edes tunnistaa tulevaisuudessa teiniä/aikuista blogissa vuosia sitten näkyneeksi lapseksi.

Itse en jaksa lukea ja katsella sellaisia blogeja, joissa lasten kasvot on sutattu. On hömön näköistä. Mieluummin kuvia, joissa ei niitä kasvoja sitten näy.

Eikö lasten yksityisyys ole arvokkaampi asia kuin jokin turhanpäiväinen bloggaaminen? Anna heille mahdollisuus valita aikanaan ITSE, haluavatko lärviään ympäri nettiä.

Kysyit, vastaan; itse en laittaisi lapsen/lasten kuvia nettiin, enkä erityisesti pidä siitä, että kukaan laittaa mutta en voi päättää (onneksi) kenenkään muun asioista.

Se minkä nettiin lataa on ikuista. Kun lapsestasi tulee asuntoministeri ja puolueen puheenjohtaja, niin oletko varma että hän nauttii internetissä edelleen löytyvistä kuvista jossa hän vaikka lutkuttaa tikkaria?

[QUOTE="vieraana";28151923]Ei minusta kyse ole mahdollisista pedofiileista, vaan lastesi oikeudesta päättää itse yksityisyydestään - kun ovat riittävän vanhoja. Valokuvaa jotain muuta, kuin lapsiasi, ainakin tunnistettavasti.[/QUOTE]

Elämä pyörii tällä hetkellä vain kodin ja lasten ympärillä. En keksi oikein muuta aihetta blogin pitämiselle tai valokuville.

Tuota lasteni yksityisyyttä olen myös miettinyt tietysti. Jotenkin sekin on mielestäni melkoista ylireagointia. En vain voi kuvitella lasteni vaikka aikuisena valittavan minulle, että "Äiti, en voi antaa anteeksi, kun julkaisit minusta netissä kuvia kun olin 1-vuotias!" Tarkoituksena on kasvattaa lapsistani terveellä itsetunnolla varustettuja ihmisiä. En ainakaan itse loukkaantuisi tuollaisesta. Eri asia jos julkaisisi kuvia vaikka kouluikäisistä tai sitä vanhemmista lapsista. Tuskin kukaan muistaa blogiani enää 10 vuoden päästä?

Ja tietenkään kuvina ei olisi mitään paljastavia tai noloja kuvia. Ei siis todellakaan mitään potta- tai suihkukuvia!

Alkuperäinen kirjoittaja mieti vielä;28152028:
Se minkä nettiin lataa on ikuista. Kun lapsestasi tulee asuntoministeri ja puolueen puheenjohtaja, niin oletko varma että hän nauttii internetissä edelleen löytyvistä kuvista jossa hän vaikka lutkuttaa tikkaria?

En tietenkään aio julkaista lasteni nimiä tai muita vastaavia tietoja. Tuskin kukaan osaa yhdistää kuvia lapseeni 30 vuoden päästä pelkkien vauvakuvien perusteella? Ja kuva tikkaria syövästä lapsesta ei kuulosta mielestäni mitenkään erityisen nololta? Varmaan kaikki lapset ovat joskus lapsena tikkaria syöneet, mitä ihmeellistä siinä on?

[QUOTE="niisku";28152051]En tietenkään aio julkaista lasteni nimiä tai muita vastaavia tietoja. Tuskin kukaan osaa yhdistää kuvia lapseeni 30 vuoden päästä pelkkien vauvakuvien perusteella? Ja kuva tikkaria syövästä lapsesta ei kuulosta mielestäni mitenkään erityisen nololta? Varmaan kaikki lapset ovat joskus lapsena tikkaria syöneet, mitä ihmeellistä siinä on?[/QUOTE]

Ei kyse ole mistään noloudesta, vaan siitä että haluaako julkisessa asemassa oleva aikuinen että netistä löytyy hänen lapsuuden intiimejä perhekuvia. Tuskin kukaan niitä häpeää, mutta ne eivät välttämättä ole mukavia levityksessäkään. Se nolousvaihe tulee kyllä varmasti myös siinä sitten teini-iässä.

Mut mieti vielä...

Tietenkin yksityisyyden suojelua voi pitää ylireagointina, mutta itse olen ainakin kiitollinen siitä, että vietin lapsuuteni aikana, jolloin ei ollut mitään blogeja ja Facebookeja. Nykylapset tietysti oppivat ihan uuteen viestintäkulttuuriin, joka on täynnä kuvia ja videoita myös heistä.

Ei omaa yksityisyyttä varmaan enää ajatella sillä tavalla, enkä tiedä missä määrin se on tarpeellistakaan. Itsehän en ole suostunut edes niihin katugallupeihin, koska olisin saanut siten naamani sanomalehteen. :D Mutta se on minun päätökseni ja voi olla, että turhaan pyristelen vastavirtaan tässä asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja mieti vielä;28152080:
Ei kyse ole mistään noloudesta, vaan siitä että haluaako julkisessa asemassa oleva aikuinen että netistä löytyy hänen lapsuuden intiimejä perhekuvia. Tuskin kukaan niitä häpeää, mutta ne eivät välttämättä ole mukavia levityksessäkään. Se nolousvaihe tulee kyllä varmasti myös siinä sitten teini-iässä.

Mut mieti vielä...

Mun on vaan vaikea ymmärtää, että miksi kukaan aikuinen ihminen - oli julkisessa asemassa tai ei, kokisi omat lapsuuskuvansa ahdistaviksi? Kaikkihan me lapsia ollaan joskus oltu. Ja vaikea kuvitella sitäkään, että mun blogin kuvat leviäisivät vielä 10 tai 20 vuoden päästä netissä. Tarkoitus on myös laittaa kuviini vesileimat sekä sivuille tulee sellainen ohjelma, joka estää kuvien kopioinnin. Tietysti erilaisia keinoja kuvien kopioimiseen löytyy, mutta en vain jaksa uskoa, että jollakin on niin köyhä elämä että alkavat ottamaan blogistani kuvakaappauksia ja poistamaan vielä vesileimat kuvista ja sitten levittelemään kuvia pitkin nettiä niin että ne siellä vielä 20 vuoden päästä löytyvät ja silloin aikuinen lapseni (joka on ministeri tietysti!) ne sieltä löytää ja loukkaantuu verisesti. Kuulostaa hieman liioittelulta? :D

MInusta kyse ei ole vain kuvista, vaan myös siitä miten kerrot elämästäsi ja siihen liittyvistä muista ihmisistä. Lapsilla ei tunnu usein olevan oikeuksia tässä asiassa, vanhemmat kertovat blogeissa asioita lapsistaan melko estottomasti. Kun lapsi on pieni, tuntuu ettei tällä ole yksityisasioita ja kun sen linjan ottaa, missä vaiheessa sen sitten älyää lopettaa. En sano, että ap tekisi niin, mutta moni tekee, todella moni. Eikä ollenkaan ole sitä mieltä, että vaikkapa lapsen joku epäonnistuminen tai terveyteen liittyvä asia voisi olla lapsen yksityisasia, eikä äidin blogin päivän postauksen aihe.

Minulla on kuvia lapsista blogissa. Isommilta pyydän luvan ja he katsovat ne kuvat jotka saa julkaista ja miten ne julkaistaan. Pienemmän kuvista keskustellaan miehen kanssa. Nimiä yms. ei julkaista ollenkaan, minullakin on lempinimi näkyvillä esittelyssä.
Hyvin vähän puhun hyvin henkilökohtaisista asioista, muutamaa asiaa lukuunottamatta.
Jos julkaisee niin kannattaa miettiä millaisia kuvia.

Miettikääpä millainen netti on nykyään. Facebook on arkipäivää, samoin twitterit ja muut vastaavat. Blogeja on aivan pilvin pimein ja lisää syntyy joka päivä. Kaikki nämä ovat syntyneet viime vuosien aikana. Vielä viisi vuotta sitten suomalaisia blogeja oli vain murto-osa nykyisestä määrästä.

Jos samanlainen kehitystahti jatkuu, niin millainenhan netti on sitten 20 vuoden päästä, kun omat lapsemme ovat aikuisia? Silloin netistä löytyy kuvia niiiiin paljon, että tuskin yksi 20 vuotta sitten sinne ladattu lapsuuskuva löytyy sieltä kovin helposti? Blogit ovat varmasti täysin erilaisia kuin mitä ne nyt ovat. Kukaan ei varmasti jaksa ihmetellä mitään lapsuuden aikaisia kuvia netissä, koska sellaisia löytyy kaikista muistakin sen sukupolven lapsista.

Yhteistyössä