Biologinen reumalääke käytössä ja toiveissa raskaus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nallepuh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nallepuh"

Vieras
Onko kenelläkään kokemusta biologisesta reumalääkkestä? Kauan käytit lääkettä ennen kuin pystyit jättämään sen tauolle raskauden ajaksi ja kauan pitää olla käyttämättä ennen kuin voi yrittää raskautta?
Onko raskaus ylipäätään enään mahdollista?
Kiitos!

Lääkäri kertoo nämä asiat lääkettä aloitettaessa. Taisi olla juuri se puoli vuotta varoaikaa ennen kuin on lupa raskautua. Varmuuden vuoksi.

Luulen hoitavan lääkärin olevan parempi infon lähde tässä asiassa, kuin anonyymi netin keskustelupalsta.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: tiuhti_
itsellä kävi niin, että jouduttiin aloittamaan remicadetiputus (biologinen lääke siis) ja sanottiin että puoli vuotta lääkkeen lopetuksen jälkeen pitää käyttää vielä ehkäisya, jotta vauva ei sairastu jo vatsassa esim. pahimmassa tapauksessa syöpään..

itsellä vaan kävi niin, että vuosi yritettiin, sain ekan tiputuksen, vaikka sanoin että saatan olla raskaana ja huppistakeikkaa, olinkin raskautunut juuri sillä kertaa, luulen vaan että remicadella oli osansa siinä kortisonin kanssa, koska sain kemiallisia kuitenkin, kroppa tod. näkösesti hylki raskautta. tein plussatestin viikko tiputuksen jälkeen, näillä näkymin terve lapsi tulossa, rv32 menossa :) nyt meni vähän ohi aiheen, mutta kumminki..

mutta puolisen vuotta ainakin!

ootko kauan käyttänyt lääkettä? riippuu kyllä ihan siitäkin! jos oot saanut kaksi tiputusta on aika pienempi.. jos taas jo useamman vuoden niin saattaa olla enemmän ku puoli vuotta! kysy lääkäriltä!

Viimeksi muokattu:
Juu, tiedän että lääkäri kyllä kertoo. En ole kehdannut ottaa edes asiaa esille kun itsellä niin ärhäkkäänä oireet ollut. Halusin vaan kysyä kokemuksista ja siitä että onko toivon kipinääkään enään. Yleensä toisten onnistumisista saa voimaa uskoa itsellekkin sitä mitä palavasti haluaisi.

on ollut tapauksia joissa lääkettä on jouduttu käyttämään raskauden aikanakin kun muita vaihtoehtoja ei ole, siis suotavaahan se ei ole ja aika riskipeliä lääkäreiltäkin, mutta ei näköjään mahdottomuus..

lääke on vaan niin uusi ettei siitä tiedetä haittoja sikiölle tarpeeksi, mutta immuunipuolustukseenhan se vaikuttaa ja saattaa aiheuttaa syöpää lapselle..

mä ehdin saamaan tasan sen yhden tiputuksen, en meinaan halunnut todellakaan jatkaa sitä enää raskausuutisen jälkeen, ja lääkäri sanoi että meneen noin 12 viikkoa ekasta tiputuksesta kunnes lääke on kokonaan poistunut elimistöstä.

[QUOTE="Nallepuh";25865684]Juu, tiedän että lääkäri kyllä kertoo. En ole kehdannut ottaa edes asiaa esille kun itsellä niin ärhäkkäänä oireet ollut. Halusin vaan kysyä kokemuksista ja siitä että onko toivon kipinääkään enään. Yleensä toisten onnistumisista saa voimaa uskoa itsellekkin sitä mitä palavasti haluaisi.[/QUOTE]

Mulla onnistui äidiksi pääsy varmaankin juuri biologisen lääkkeen ansiosta. Suunniteltiin lääkärin kanssa että hoidetaan minut siihen kuntoon, että onnistuu. Kannattaa kysyä mielummin kuin arvuutella. Toisella kertaa kun ko lääkettä annettiin vuoden päästä, ilmeni ärhäkkä allerginen reaktio. Eli se lysti on osaltani ohi.

Mulla onnistui äidiksi pääsy varmaankin juuri biologisen lääkkeen ansiosta. Suunniteltiin lääkärin kanssa että hoidetaan minut siihen kuntoon, että onnistuu. Kannattaa kysyä mielummin kuin arvuutella. Toisella kertaa kun ko lääkettä annettiin vuoden päästä, ilmeni ärhäkkä allerginen reaktio. Eli se lysti on osaltani ohi.

harmi kun sait allergisen reaktion :( mitä lääkettä sait? eikö olis mahdollista kokeilla toista? meinaan on tehokas lääke :)

nyt muistin, ainakin mulle tarjottiin kahta erilaista, humiraa ja remicadea ja remicade tiputettiin ja humiran saa ostettua ite apteekista..

[QUOTE="vieras";25865703]Mikä tiputus? Itse piikitän kotona itseäni kerran kuussa.[/QUOTE]

Piikitystä voi olla eri aikavälein ja osalla lääke otetaan tiputuksena osastolla kanyykin kautta.

harmi kun sait allergisen reaktion :( mitä lääkettä sait? eikö olis mahdollista kokeilla toista? meinaan on tehokas lääke :)

nyt muistin, ainakin mulle tarjottiin kahta erilaista, humiraa ja remicadea ja remicade tiputettiin ja humiran saa ostettua ite apteekista..

Se oli mabthera. Ja taisivat epäillä allergisoivan aineen olevan joku, jota on jokaisessa biologisessa lääkkeessä.

Pieni osa odottajista käyttää biologista läpi raskauden. Tämä on aika uusi linjaus eivätkä kaikki lääkärit siihen ole suostuvaisiakaan. Ja varmasti onkin varminta jättää biologinen lääkitys pois hyvissä ajoin ennen raskautta. Reumaliiton mukaan taukoa tulisi pitää puoli vuotta.
http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/hyva_tietaa/reumataudit_ja_raskaus/

Juttele vaan rohkeasti lääkärisi kanssa suunnitelmastasi. Minä jo hyvissä ajoin kyselin noista varoajoista eri lääkkeiden kanssa ja millä voinnilla raskautta voisi ajatella jne. Verkkoklinikan reumaosiossa oli aikoinaan vilkas keskutelu raskaudesta ja lääkityksistä, mutta sitä ei harmiksi pääse nyt edes lukemaan tietomurron vuoksi. Siellä oli monia, jotka olivat käyttäneet tai käyttivät myös raskauden aikana jotain biologista.

Tsemppiä sinulle!

Itselläni lääkitys on Humira (biologinen) ja Trexan. Humiraa olen käyttänyt maksimiannoksella n. seitsemän vuotta ja Trexania lapsuudesta asti. Tällä hetkellä tilanne on se, että jo viikon tauon jälkeen (koskee molempia lääkkeitä) jokin paikka tulehtuu ja kuukauden tauko esim. rokotuksen takia on maksimi ja silloinkin kortisonia joudutaan pistämään niveliin. Tilanne on ollut samanlainen lapsuudesta asti, lääkkeet vain ovat välillä vaihdelleet, eli muutosta ei välttämättä ole tulossa seuraavienkaan kymmenen tai parinkymmen vuoden kuluessa. Käytännössä olisin siis jo puolen vuoden lääketauon jälkeen invalidi :( Puhumattakaan koko raskausajasta siihen päälle.

Raskautuminen ei ihan vielä ole muutenkaan ajankohtaista, joten en ole asiasta lääkärini kanssa vielä puhunut, mutta onko muita, joiden tilanne olisi suunnilleen samanlainen? Jos jättäisin lääkkeet se käytönnässä tarkoittaisi ainakin yhtä kortisonipiikitystä per kuukausi, todennäköisesti useampaakin. Tilanne tuskin muuttuisi edes siitä, että voisin käyttää Humiraa kerran viikossa, Trexanhan taitaa olla täysin kielletty, enkä sen käyttämistä edes harkitsisi muutenkaan. Onko joku päätynyt tällaiseen vaihtoehtoon ja jos on, onko riskeistä vauvalle (ja omille nivelille) osattu kertoa kuinka paljon?

[QUOTE="Nallepuh";25865525]Onko kenelläkään kokemusta biologisesta reumalääkkestä? Kauan käytit lääkettä ennen kuin pystyit jättämään sen tauolle raskauden ajaksi ja kauan pitää olla käyttämättä ennen kuin voi yrittää raskautta?
Onko raskaus ylipäätään enään mahdollista?
Kiitos![/QUOTE]

Hei

Minulle annettiin iv:nä biologista lääkettä plussaan asti. Ainoastaan sytostaateissa pitää jättää muutaman kk:n tauko. Tämä siis tiedettiin jo vuonna 2003.

[QUOTE="Alise";28022949]Itselläni lääkitys on Humira (biologinen) ja Trexan. Humiraa olen käyttänyt maksimiannoksella n. seitsemän vuotta ja Trexania lapsuudesta asti. Tällä hetkellä tilanne on se, että jo viikon tauon jälkeen (koskee molempia lääkkeitä) jokin paikka tulehtuu ja kuukauden tauko esim. rokotuksen takia on maksimi ja silloinkin kortisonia joudutaan pistämään niveliin. Tilanne on ollut samanlainen lapsuudesta asti, lääkkeet vain ovat välillä vaihdelleet, eli muutosta ei välttämättä ole tulossa seuraavienkaan kymmenen tai parinkymmen vuoden kuluessa. Käytännössä olisin siis jo puolen vuoden lääketauon jälkeen invalidi :( Puhumattakaan koko raskausajasta siihen päälle.

Raskautuminen ei ihan vielä ole muutenkaan ajankohtaista, joten en ole asiasta lääkärini kanssa vielä puhunut, mutta onko muita, joiden tilanne olisi suunnilleen samanlainen? Jos jättäisin lääkkeet se käytönnässä tarkoittaisi ainakin yhtä kortisonipiikitystä per kuukausi, todennäköisesti useampaakin. Tilanne tuskin muuttuisi edes siitä, että voisin käyttää Humiraa kerran viikossa, Trexanhan taitaa olla täysin kielletty, enkä sen käyttämistä edes harkitsisi muutenkaan. Onko joku päätynyt tällaiseen vaihtoehtoon ja jos on, onko riskeistä vauvalle (ja omille nivelille) osattu kertoa kuinka paljon?[/QUOTE]

Minä taas :) eli Trexan on kielletty mutta esim Azamun (ja Salazopyrin, Prednisolon, Panacod) on sallittu raskaudenkin aikana. Minä jouduin syömään raskauden aikaan isoja kortisoniannoksia 20-40mg ja hakemaan varmasti 2 vkon välein pistoksia. Olin huonona raskauden aikaan mutta synnytyksen (sektion) jälkeen aloitin heti lääkityksen ja olin nopeasti hyvässä kunnossa taas. Minulla on nyt 9v kaksoset jotka ovat terveitä lääkityksistäni huolimatta. Synnytyssairaalan omat sisätautilääkärit osaavat kertoa riskit, esim kortisonin käytölle oli riskit niin että 2/10000 vauvalle saattaa tulla suulakihalkio kun ne jotka eivät käytä kortisonia, riski on 1/10000. Oma sisätautilääkärini sanoi että älä huolehdi, ja söin sentään tosi isoja annoksia.

Trexanissa 3-5kk

Enbrelissä 2-3vkoa, tosin monet käyttäneet joko plussaan tai jopa koko raskauden ajan. Riippuu siis biologisesta lääkkeestä. Enbrel otetaankin 1xvko, koska sen puoliintumisaika on niin nopea.

Yhteistyössä