Beetasalpaajat raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja beeta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

beeta

Vieras
Hei!

Käyttääkö joku beetasalpaajia raskausaikana? Onko lääkäri sanonut että ovat turvallisia käyttää? Seurataanko vauvan vointia lääkkeen takia tarkemmin esim. äitiyspolilla?

Olen itse jonkin aikaa ennen raskautta niitä syönyt rytmihäiriöihin ja paniikkikohtausten lievittämiseksi.

Nyt olen rv 27 ja olo tuntuu välillä todella tukalalta, rytmihäiriöitä tulee paljon ja syke on koko ajan minimissään 80, välillä 125 luokkaa. Haluaisin tähän vaivaan taas beetasalpaajat aloittaa, mutta huolettaa miten vauva niihin reagoi :/

Kiitos asiallisista vastauksista!

Propral on turvallinen (ja mulle sanotiin etä melkein ainoa ) beetasalpaaja jota voi huoletta käyttää raskauden aikana.
Itse olen käyttänyt sitä tarvittaessa juuri rytmihäiriöihin ja olen raskaana. Auttaa hyvin, mullakin tuota tylytystä ja pulssi aina 100.

Propralia voi käyttää, mutta sitten pitää kädä seurannassa, koska se voi vaikuttaa sikiön kasvuun.

Miten muuten beetasalpaajat vaikuttaa paniikkihäiriön hoitoon?

Mä söin, olisko sitten ollut juurikin tuota beetasalpaajaa. Mulla oli "tarvittaessa" -lääkitys, varmaan tästä syystä mulle ei edes mainittu mistään seurannoista? Söin niitä todella korkeaan pulssiin, pahimmillaan oli 160.
Ja kyllä tuo vauva erittäin terveeltä vaikuttaa. :)
Itse pelkäsin silloin tosi paljon kun en muutenkaan tykkää syödä mitään lääkkeitä, mutta tajusin viimein että se on todellakin vauvalle pienempi paha ne lääkkeet kun tuo mun sykkeeni!
=)

Kiitos vastauksista!

Just tuota propralia käytinkin sillon aikoinaan. Ja tosiaan paniikkihäiriöön söin cipralexia sekä tuota propralia, ja eihän beetasalpaajat itsessään nyt paniikkihöiriön hoitoon auta, mutta helpotti kohtauksen tullessa: rauhoitti sykettä jne...

Kannattaisko mun siis pyytää ä-polille lähete ja siellä sit jutella lääkärin kanssa tuosta ja sopia sitten jatkoseurannasta?

Kyllä sulle neuvolastakin sitä propralia kirjotetaan. Mun mielestä tosiaan jatkuvassa ja pitkäaikaisessa käytössä voi hidastaa vauvan kasvua. Mutta silloin tällöin "kohtauslääkkeenä" ei seurantaa tarvita ja voit huoletta käyttää.

Kannattais varmasti keskustella lääkärin kanssa. täällä vastaajat on tuskin ainakaan kaikki lääkäreitä ja ohjeistukset on saattaneet muuttua. Lääkkeistäkin tulee koko ajan uutta tietoa.

Tottahan toki lääkärin kanssa asiasta juttelen, kuinkas muutenkaan :) Halusin nyt täältä vaan kysellä kokemuksia. Ja kiitos niistä!

Taidan neuvolaan soittaa ja kysyä että saanko polille lähetteen vai käynkö vaan omalääkärillä (jolle en kyl mielelläni mene, ei ota ikinä tosissaan, vähättelee vaan... )

Riippuu siitä, kuinka usein käytät ja mikä annoskoko sinulla on. Itselläni migreenin estoon tarvittaessa 10 mg (2-3 tbl). Tällä annostuksella voi mielestäni vielä käyttää ilman seurantaa. Isompi annoskoko vaatisi minun mielestä sikiön kasvuseurannan. Samaa mieltä lääkäri, jonka kanssa asiasta keskustelin. Onneksi itse en tarvinnut kuin 2sti raskauden aikana.

Yhteistyössä