Beagle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tulee toimeen. Ja on AIVAN ihana rotu! Mun vanhemmilla on ollut beagle aina ja mä olen ihan in löööööv! En muuta ottaisi itsellenikään, mutta mä olen itse niin allerginen että ei tule koiraa meille, ja toisaalta beagle on ajokoira, eli sille olisi hyvä jos joku perheestä metsästäisi tai muuten olisi hyvin luontohenkinen.

on maailman ihanin ja suloisin lössykkä rotu :) tulee varmasti toimeen lasten kanssa... Tottakai on eroja myös rodun sisällä, mutta jos pentuna otat niin ei varmana tule ongelmia lasten kanssa.

Rotu on kovasti liikunnan kaipuinen ja nuorena sen kanssa on tehtävä pitkiä lenkkejä. Mielestäni myös beaglen on päästävä metsälle jäniksen perään.

Vapaana ei voi pitää juuri tuon metsästysvietin takia. Leikkisä ja iloinen veijari!

Minun vanhemmilla on ollut 3 beaglea. Nuorina tulevat toimeen lasten kanssa, ja ihana rotu, mutta vanhemmiten tulevat, tai ainakin nämä yksilöt tulivat, erittäin vihaisiksi ja arvaamattomiksi.
Jopa ruoka kupin ohi kuljettaessa saattoi hyökätä kimppuun. Mutta siis vasta tuossa 6 ikävuoden jälkeen alkoi tämä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Tulee toimeen. Ja on AIVAN ihana rotu! Mun vanhemmilla on ollut beagle aina ja mä olen ihan in löööööv! En muuta ottaisi itsellenikään, mutta mä olen itse niin allerginen että ei tule koiraa meille, ja toisaalta beagle on ajokoira, eli sille olisi hyvä jos joku perheestä metsästäisi tai muuten olisi hyvin luontohenkinen.

Meillä just mies harrastaa metsällä "lompsimista", ja hän haluaisi koiran kaveriksi. Toisaalta myös koira sais olla seurallinen ja tykätä lapsista.

Yleensä tulee toimeen lasten kanssa ja on mukava seuralainen. Koon puolesta kompakti (tosin koko vaihtelee huimasti) ja turkki helppo. Kestävä ja sopivan kokoinen lapsia ajatellen, ei säry ihan ekasta kolhusta, mutta ei myöskään kaada lapsia hännän heilautuksella. On kuitenkin riistaviettinen, eli karkailutaipumusta on. Taajamaa-alueella täytyy olla tarkkana, ettei karkaa ja joudu autojen alle. Voi myös haukkua herkästi. Käyttökoirana siitä ei ihan pelkäksi sohvan koristeeksi ja seurakoiraksi ole, vaan vaatii tekemistä.

Meillä myös vanhemmilla ollut aina beagle. En ole tuohon törmännyt että tulis vihaiseksi. Nytkin herra 15 v. on maailman kiltein meidän 1v. pojalle joka sitä välillä kaltoin kohteleekin.

Metsässä kaverina tuo on aivan mitä suloisin rotu. Jaksaa kyllä lompsutella vaikka kuinka kauan ja tutkia ympäristöään. Mutta kuten sanottu onhan rotujen sisällä eroja, että ei voi ihan yleistää niinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Marsupilami--:
Minun vanhemmilla on ollut 3 beaglea. Nuorina tulevat toimeen lasten kanssa, ja ihana rotu, mutta vanhemmiten tulevat, tai ainakin nämä yksilöt tulivat, erittäin vihaisiksi ja arvaamattomiksi.
Jopa ruoka kupin ohi kuljettaessa saattoi hyökätä kimppuun. Mutta siis vasta tuossa 6 ikävuoden jälkeen alkoi tämä.

Mun vanhempien beagle on nyt 14-vuotias ja ei kyllä IKINÄ ole ollut äkäinen tai arvaamaton. Nyt ihan viimeisen vuoden aikana on alkanut vaalia enemmän omaa rauhaansa, ja vetäytyy mielellään esim. sängyn alle kun me mennään käymään, mutta antaa edelleen esim. meidän 5-veen laittaa itsensä ulos juoksulankaan, antaa pojan taluttaa itseään ja pienempi käy aina silittämässä ja taputtamassa eikä koira ole milläänsäkään. Ja varmasti jos asuu jatkuvasti lapsien kanssa, niin on ihan eri asia kuin olla "mummolassa" jossa tapaa lapsia harvemmin.

Herää myös kysymys, onko koira koulutettu oikein ja kohdellaanko sitä hyvin, jos tulee äkäiseksi. Mun tuttavaperheessä oli kääpiövillakoira joka oli aivan ihana otus juurikin n. 7-8-vuotiaaksi, sitten tuli tosi äkäiseksi ja arvaamattomaksi, perheen pojat pienempänä sitä kiusasivat, pelottelivat jne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Meillä just mies harrastaa metsällä "lompsimista", ja hän haluaisi koiran kaveriksi. Toisaalta myös koira sais olla seurallinen ja tykätä lapsista.

Kuulostaa että beagle on teidän koira =) Se on kuitenkin rauhallisempi ja enemmän perhekoira kuin esim. ajokoira tai moni muu metsästyskoira.

Mahtava koira.Alkuperä metsästyskoira,mutta nykyään myös jalostettu vain näyttely koiraksi.Elikkä riistaviettiä mahdollisimman vähän.Lihoo helposti ja on perso ruualle.
Mun mielestä ei hauku muuten,kuin on metälle lähössä ja näkee haulikon:)
Mun isällä on beagle ja se on aika rosvo tuon ruuan suhteen.Osaa avata kaikki ruokakaapit ja jopa pakastimen.
Hyvä jäniskoira.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kuulostaa että beagle on teidän koira =) Se on kuitenkin rauhallisempi ja enemmän perhekoira kuin esim. ajokoira tai moni muu metsästyskoira.

Olen samaa mieltä että beagle kuulostaa hyvälät vaihtoehdolta, toki onhan niitä muitakin kivoja rotuja :) Beagle on juurkin tuollainen enemmän perhekoita vaikka metsästyskoira onkin. Ne on niin suloisia! Toivottavasti löydätte oman luppakorvan !

Heips! Meillä on tälläkin hetkellä 2v. beagle narttu. Beagle sopii hyvin lapsi perheeseen. Pentuna se jaksaa riehua, leikkiä ja temmeltää lasten kanssa. Beaglet elävät pitkään ja ne ovat suht -helppi kouluttaa, vaikka mitään toko mestareita eivä olekaan. Beaglet ovat ehkä suomen roduista vähiten agressiviolle altistuva koira, paitsi erityis yksilöjä on. En usko että Beaglet aiheuttavat hankaluuksia lapsiperheeseen mutta koira saattaa masentua tai pitkästyä jos sitä ei käytetä lenkillä, sillä on myös vahva metsästys vietti, mutta mahdotonta ei missään nimessä silti ole pelkkä kotikoira. Beaglet sopivat myös seurakoiraksi, mutta eivät vahdeiksi. :)

Täällä tuli nyt joitakin sellaisia kommentteja, että pakko vähän korjata:

- beagle ei todellakaan yleensä ole haukkuherkkä rotu ja siitäkin syystä ne on kivoja kaupunkikoiria
- beagle ei liho yhtään sen herkemmin kuin mikään mukaan rotu. Ahneitahan ne on kuin mitkä, mutta ei ahneus koiraa lihota, vaan tyhmä omistaja, joka antaa evästä beaglen pohjattomaan vatsaan.

Beagle on rotuna ns. jakaantunut, on olemassa käyttölinjaisia ja näyttelylinjaisia beaglejä. Suomessa valtaosa on käyttölinjaisia, näyttelylinjaisia kasvattaa vain muutama kasvattaja. Jos mielii beagleä perheenjäseneksi ilman metsästysharrastusta, kannattaa kääntyä näyttelylinjaisten kasvattajien puoleen ja jos kaipaa metsästyskaveria, niin sitten yhteyttä metsästysbeaglejen kasvattajiin.

Jos koiran irtipidettävyys on tärkeä kriteeri, kannattaa hankkia jokin muu koira kuin beagle. Näyttelylinjaisuus ei takaa riistavietittömyyttä! Oikealuonteinen beagle rakastaa ihmisiä ja tulee hyvin toimeen toisten koirien kanssa.

Hankkipa kaverikseen kumpaa linjaa hyvänsä edustavan koiran, täytyy muistaa se, että beagle tarvitsee aina reippaan, liikunnallisen ja virikkeitä tarjoavan omistajan. Beagle kyllä mukavuuden haluisena rakastaa löhöilyä kylki kyljessä omistajansa kanssa, mutta on ihan turha haaveilla beaglestä, jos ajattelee sen tyytyvän korttelin kiertämiseen kaksi kertaa päivässä. Liikunnan ja tekemisen puutteesta kärsivä beagle ei ole kiva kaveri, ja se taatusti keksii tylsyytensä tappamiseen ihan omaa kivaa ohjelmaa.

Meillä on 2v beagle uros. Aivan ihana tapaus ja niin lapsiystävllinen ja rauhallinen. Ei hauku turhia kotioloissa!! Tosi lössykkä rotu. Ja mukavuudenhaluinen, meillä ainakin kova tulemaan syliin ja tykkää lämpimistä oloista eli monesti menee nukkumaan pesuhuoneeseen kun siellä on lattialämmitys. Vauhtia löytyy sitten metsässä :)

Lasten kanssa tulee ainakin meidän Beagle toimeen tosi hyvin ja tykkää liikkua metsässä ja lenkillä. Yhden jäniksen on saanut, ikää on kertynut 7kk. Oikein ihana ja iloinen Beagle!

Meillä on 3.v tyttö beagle. Beaglet ovat lapsirakkaita ovat metsästys koiria eli en ymmärrä miksi jotkut hankkivat beaglen jos se ei pääse metsästämään(?) tunnen monia ihmisia jolla on beagle seurakoirana enkä ymmärrä sitä laisinkaan nimittäis beaglet eivät ole SEURA koiria! mutta ovat hyviä luonteeltaan lapsirakkaita ja vaikka mitä MAAILMAN IHANIN ROTU!

ei beaglen tarvitsee olla metsästämäs jotain koko ajan mulla on beagle ja asun kerros talossa toimii todella hyvin.2kerta päivässä kahden tunnin lenkit plus pissa kakka lenkit on mielestäni ihan ok.sopii lapsi perheille mainiosta koira on hyvää oppimaan ja tottelevainen

ei beaglen tarvitsee olla metsästämäs jotain koko ajan mulla on beagle ja asun kerros talossa toimii todella hyvin.2kerta päivässä kahden tunnin lenkit plus pissa kakka lenkit on mielestäni ihan ok.sopii lapsi perheille mainiosta koira on hyvää oppimaan ja tottelevainen

Beagle rakastaa metsälle irti pääsemistä, eli sopii enemmän metsästykseen.
Beatles pitää saada olla siinä työssä mihin se on jalostettu.
Meidän 4v. tyttö on lempeä luonteinen ja aina valmis kaikkeen :D
Joten mimppa: EI TÄTÄ ROTUA KERROSTALOON!!!

Meillä on kaksi beaglea kerrostalossa, kohta 2-vuotias ja noin 4 kk vanha. Haukkuvat todella harvoin, yleensä jos ikkunasta näkyy erityisen epäilyttävää toimintaa (ts. joku todella suurikokoinen koira). Beagleja minulla on ollut niin kauan kuin muistan, eli ihan lapsesta saakka. On totta, että kaipaa paljon liikuntaa ja virikkeitä, mutta kyllä kerrostalossakin pärjää. Metsällä ei tule juurikaan käytettyä, muuten lenkkeillään ja tutkitaan maailmaa paljon.
Vanhhempi koira on ihme kyllä jopa nirso ruokansa suhteen, tavan koirankeksi ei välttämättä mene alas. Pennulle maistuisi senkin edestä.
Ystävällisiä, lempeitä, älykkäitä ja itsepäisiä, kompakteja koiria. :)