Basenjin omistajia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Simputti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No muuta en niistä tiedä,ku et ne kuulostaa palosireeniltä,ku ulvoo. Ne ei hauku. :D

Olin muuten kerran kaverin luona nuorempana ja heräsin aamusta ja luulin et jossain palaa,ku palohälytin soi..
selvis sit ku hädissään olin ulos juoksemas,et se onkin koira.
Olin siis yöjunalla tullu ja suoraan nukkuun. Ei ollu ollu puhetta et aamusta joku tuo tän palohälyttimen hoitoon.

Mullakin aina silloin tällöin tädin basenji hoidossa. Oikein näpsäkkä tapaus, ei edes hauku. Mutta, ääni tosiaan kun palosireenillä, jos avaa suunsa (ei todellakaan tee yhtenään). Tämä tyyppi on myös kouluttamaton ahmatti, joten kaikki basenjin ulottuvilla olevat -ulottuu muuten vaikka mihin- ruoat tulevat syödyiksi. Terveisiä Repelle!

Alkuperäinen kirjoittaja Ei hauku ei:
Mullakin aina silloin tällöin tädin basenji hoidossa. Oikein näpsäkkä tapaus, ei edes hauku. Mutta, ääni tosiaan kun palosireenillä, jos avaa suunsa (ei todellakaan tee yhtenään). Tämä tyyppi on myös kouluttamaton ahmatti, joten kaikki basenjin ulottuvilla olevat -ulottuu muuten vaikka mihin- ruoat tulevat syödyiksi. Terveisiä Repelle!

Osaatko sanoo että onko hyvä koira lapsiperheelle? Ja onko enemmän omissaoloissa viihtyvä vai seurakoira?

Rotu muistuttaa oikeastaan enemmän kissaa kuin koiraa. Eli jos pidät kissoista, saatat tykätä rodusta.

Hirveän siisti koiraksi. Ei ole mikään maan palvelualttein rotu, ei minustakaan ykkösvalinta perhekoiraksi, vaikka tiedän joitain perheissä olevankin. Kova riistavietti, monia ei voi pitää ollenkaan vapaana.

Työkaveri juuri kertoi, että heidän parivuotias basenjinsa on tuhonnut lähes kaiken matoista ikkunankarmeihin. Diagnoosi vaikeus yksinolossa, ei kuitenkaan varsinaisesti eroahdistus (kuulemma). En sitten tiedä, liittyykö millään tavalla rotuun vai onko sitten ihan yksilökohtainen juttu. Omalla koiralla tuhovietti meni ohi 1 vuoteen mennessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Simputti:
Tämä rotu kiinnostaa minua, kertokaa kokemuksia basenjeista. Luin jo sivuilta joitain tietoja mutta haluaisin tietoa ihan omistajilta

Ensimmäiseksi koiraksi ei kannata ottaa. Mun lähipiirissä on tämmönen ekakoira-basenji.yhdistelmä, ja tää koira on nyt sit perheen pää. Kukaan, ei edes aikuiset hallitse sitä koiraa, se varastaa kaiken mahdolisen ruoan, puree kaikkia, jotka ei sitä miellytä, räyhää kaikille vastaantulijoille ( liikkuivat he millä tahansa menopelillä, tai oli näköpiirissä toinen koira tai ei ) lenkillä, pompottaa ja hallitsee perhettä. Tässä siis vaan esimerkki siitä, minkälainen siitä voi pahimmillaan tulla, jos sitä ei osata kouluttaa.

Itselläni on basenji ja se on myöskin ensimmäinen koirani. Oppii todella nopeasti, kun opettaa selvästi että niän tapahtuu AINA. Välillä voi kokeilla hangotella vastaan, mutta sehän on täydellisen hyödytöntä koska minä sanon miten asiat menee ja ne menee samalla tavalla joka kerta. Joten uskoo kyllä.. On helposti koulutettavissa, ongelma on miten saada koira kiinnostumaan koulutuksesta. Usein ratkaistavissa sillä, kun koira on niin valtavasti ruuan perään. Ulkona vaatii harjoitusta, koska autot, pyöräilijät, toiset koirat ym. ym. on hyvin kiinnostavia.

Basenjini ei ole tuhonnut tähän mennessä mitään merkittävää. Tykkää lapsista, joten käy myös lapsiperheeseen. Yleisesti ottaen valitsee tarkkaan ihmiset kenestä pitää ja on kiinnostunut. Mutta jos perheessä on lapsia, niin kyllä sopeutuu niihin. Todella kova puremaan pienenä, joten sitä on vahdittava ihan kaiken kokoisten ihmisten kanssa ja vaatii työtä, että saa sen tavan kitkettyä pois. HYVIN HYVIN HYVIN energinen rotu, joten kavereita, koulutusta ja juoksuttamista paljon.

Ihan sama asia jokaisen rodun kanssa, kouluttajasta kiinni.

Ehdottomasti basenji, itsellä 6v ihana hiljainen halija Wilsson.:) ei ääntä pidä. Möngertää jotain välillä jos näkee koiran, fiksu koira. Hassu tapaus. Suosittelen!!

Yhteistyössä