Basedowin tauti ja sen hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja basedow/graves
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa,
Minulla todettu basedowin tauti vuoden vaihteessa. Oireita on kaikennäköisiä ollut. Leposyke oli todella korkea, kädet ja koko kroppa tärisi tosi paljon, paino laski vaikka nälkä oli koko ajan ja syötyä tuli jatkuvasti. Kaulalle turpos isot tulehtuneet kilpirauhaset, kynnet liuskottuu ikävällä tavalla vaikka niitä yrittää hoitaa miten ja sit vielä silmät arat ja alaluomet turvonneet. No tässä on yhdelle ihmiselle jo tarpeeksi. Nyt odottelen leikkausta huhtikuulle, jospa se siitä. Lääkkeet jota syön on kortisoni (Prednisolon), betasalpaajaa, tyroksinia ja tyrazolia.

Eihän kaikille näin paljoa tule oireita eli helpommallakin voi päästä. Jaksamisia sinulle =)

Minulla todettiin syksyllä 2005 Basedow, ja tässä vaiheessa liikatoiminta oli jo niin pahana että oli hengenlähtö lähellä (pumppu olisi pettänyt pian).
Oireina oli tolkuton uupumus, vapina, hikoilu, tolkuton lihominen (epätyypillistä), lihasten rapistuminen, nesteen kertyminen jalkoihin, aineenvaihdunnan sekoaminen, leposyke 130, verenpaineet 160/120, silmien kuivuminen ja kaiherrus, jne... Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Ensin mentiin vuoden verran tyrazol+metoprolin yhdistelmällä, sitten vuodeksi lisäksi thyroxin mukaan. Aika tasan kaksi vuotta diagnoosista eteenpäin pääsin leikkaukseen ja syksystä 07 lähtien ollaan haettua sopivaa thyroxin annosta. Ennen raskautumista hetkeksi saatiin arvot kohdilleen, mutta nyt sit ollaan taas lähtöpisteessä :)

Ehkä tämä tästä pikkuhiljaa.

Mulla todettiin tauti 2006, kaikkea mahdollista laihtumiseen 130 leposykkeeseen. Olen saanut myös muita sairauksia tämän johdosta joita hoidetaan erillisinä tauteina. Lääkkeille hoidetaan nykyisin vain tyroxin ja propral, jodi hoitoa en saa koska silmäoireet ovat todella pahat, leikkaus on edessä.

BootyPeppi: Saanko uteliaisuuttani tiedustella, etä mitä "lisädiagnooseja" olet Basedowin kautta saanut? Itselläni on papereihin kirjattu verenpainetauti ja paniikkioireita.

Lisäksi kiinostais myös että onko toi Propral aiheuttanut väsymystä? Mulla oli yhdessä vaiheessa jatkuvasti sellainen tosi uupunut ja sumuinen olo, joka kyllä saattoi johtua vauvan yöheräilyistäkin ;) Mulla siis vaihdettiin Metoprolin Propraaliin kolmisen vuotta sitten, kun diagnosoitiin noi paniikkioireet.

BootyPeppi: Saanko uteliaisuuttani tiedustella, etä mitä "lisädiagnooseja" olet Basedowin kautta saanut? Itselläni on papereihin kirjattu verenpainetauti ja paniikkioireita.

Lisäksi kiinostais myös että onko toi Propral aiheuttanut väsymystä? Mulla oli yhdessä vaiheessa jatkuvasti sellainen tosi uupunut ja sumuinen olo, joka kyllä saattoi johtua vauvan yöheräilyistäkin ;) Mulla siis vaihdettiin Metoprolin Propraaliin kolmisen vuotta sitten, kun diagnosoitiin noi paniikkioireet.

En viitsi tässä hirveästi kertoilla noita mitä mulla on. Sain juuri tietää, että selkä vaivani eivät johdu taudista ja jatkotutkimuksiin mennään. Propralin kanssa ei ole ollut vaikeuksia. Tuo uupunut ja sumuinen olo johtuu ihan tuosta taudista. Yksi oire joka on jäännyt on silmäoireet, rähmää, ovat kuivat ja karheat. Käytän siihen tekokyyneliä.

Sain Basedowin tauti diagnoosin tammikuussa 2010. Loppuvuodesta 2009 ramppasin lääkärissä ja verikokeissa, mutta kukaan ei tajunnut ottaa kilpirauhas-verikokeita, vaan kaikki oireet laitettiin stressin ja masennuksen piikkiin. Mulle tuputettiin unilääkkeitä ja masennuslääkkeitä. Joulukuussa pystyin juuri ja juuri kävelemään rappuset ylös ja alas ja suihkussa oli vaikeuksia pysyä pystyssä. Panikoin kaupassa käydessä ja olin itkuinen. Noh, sitten tammikuussa 2010 alkoi 1,5 vuoden lääkitys ja onnekseni kroppani reagoi lääkkeisiin hyvin. Vasta-aineet lähti kivasti laskemaan. Olo rupesi helpottumaan pikkuhiljaa, mutta mulla kesti kyllä se 1-2 vuotta kunnes oikeesti tuli semmonen tunne, että "jee nyt on jo suht normaali olo" :) Yhä vähän väsyttää ja silmät on kuivat välillä pahemmin (silloin käytän viscotears yksittäispakattuja geeliampulleja, koska niissä ei ole lisäaineita). Salilla käyn vähintään kerran viikossa ja sillä saanut lihasmassaa aika mukavasti takaisin. Älkää vaipuko synkyyteen - kyllä se olo paranee! Ei kannata netistä lukea ja uskoa ihan kaikkea. Ainiin, kesäkuussa 2012 lopetin lääkket ja olo vaan paranee päivä päivältä...

Hei, mulla todettiin aluksi kilpirauhasen liikatoiminta tammikuussa 2013 ja pari päivää sitten toinen lääkäri diagnosoi Basedownin taudin ja ehdotti leikkausta tai pitkäkestoista 1,5 vuotista estolääktyshoitoa Tyrazolilla annostus 2x2. Kumpi on parempi vaihtoehto sille että jaksaisi käydä töissä samalla ilman pahanolon, uupumuksen ja huimauksen tunnetta. (mulla on ollut selittämättömiä pyörtyilykohtauksia 6kk aikana 5 kertaa)

Oon ollut peruslaiska ihminen enkä oo oikein ikinä innostunut liikunnasta, mutta vuojen alussa liikaotiminnan toteamisen myötä oon aloittanut lenkkeilyn ja jumppaamisen sekä yrittänyt vähentää tupakointia, koska kuulin että se vain pahentaa silmäoireita. Töissä mua kohdellaan kuin mulla ei ois sairautta lainkaan. Itseasiassa mun pomo luuli kaikkien liikatoiminnan oireitten olevan huumeiden käytöstä johtuvaa painon laskua, tärinää ja väsymystä.

Tuntuu pahalta kun ne ei terveydenalan ihmisinäkään ymmärrä että millainen sairaus oikein mulla on kyseessä, enkä vaan jaksa tehdä raskasta työtä enää samallailla kuin ennen ja onhan se ollut itestäkin turhauttavaa olla sairaslomalla parin viikon pätkissä jo parin kuukauden ajan kun ei vaan yksinkertaisesti oo jaksanut enää tehdä mitään ylimääräistä.

No heippa hei aurinkoinen. Minulla todettiin Basedowin tauti pari viikkoa sitten ja nyt olen todella masentunut. Ikuinen ilopilleri on vaihtunut masentuneeseen itkupillkeriin. Voimia sinulle taudin kanssa, itse yritän saada elimistöni tasapainoon, Aurinkoista kesää sinulle ja voimia!!!!!

Basedowin tauti "iski" v.2002. Kävin työpaikkalääkärillä syyskuusta marraskuuhun vuotavien silmien takia.
Marraskuussa 2002 kävin gynegologilla ja tuo viisas naislääkäri sanoi, että tilaa aika silmälääkärille, silmäsi ovat hurjan pullistuneet. Silmälääkäri totesi asian ja laittoi lähetteen silmäklinikalle Helsinkiin. Joulukuussa 2012 työpaikkalääkäri määräsi kilpirauhaskokeisiin ja niistä todettiin kilpirauhasen liikatoiminta. Sen jälkeen sain lähetteen Hyvinkään sairaalaan ja siellä kilpirauhanen tutkittiin. Löytyi pieni kysta, joka on edelleen leikkamatta 2013 vuonna. alkuun lääkäri vähätteli vaivaa ja antoi silmärasvareseptin. Tuota rasvaa kuulemma piti laittaa yöksi silmiin. Silloin suutuin, sanoin että silmäni ovat todella kipeät, ei ne yörasvalla rauhoitu. Lääkäri otti suuttumukseni todesta, sain rankan kortisooni hoidon, joka ei rauhoittanut silmiä. 2003 kesäällä silmiä hoidettiin Silmäklinikalla ja kilpirauhasta Meilahden sairaalan autoimmuunitautien osastolla. 2003 sykyllä päädyttiin silmänpohjan lihasten sädehoitoon, 11 kertaa. Siitä hoidosta olen tänäkin päivänä todella kiitollinen! Silmät palautuivat lähes ennalleen, kaksoiskuvat häipyivät pikkuhiljaa, silmät vuotavat varsinkin kylmällä ilmalla ulkona, mutta se on aika pieni vaiva. Kilpirauhasen liikatoiminta näkyi verikokeissa, mutta oireeni olivat vajaatoimita oireita esim. pulssi 37-45 välillä. vuonna 2004 olin jo lähes selättänyt taudin ja vasta 2010 jälkeen on tullut vajaatoiminta ja siihen on lääkitys. Silmät täytty nykyään tutkituttaa enää 2 vuoden välein.

Hei!
Olen juuri tänään saanut basedowin taudin diagnoosin. Olo on hämmentynyt ja itkuinen... Pelottaakin... Joukukuussa 2012 oireet alkoivat imetin ja olin todella väsynty tuolloin pienen vauvan kanssa... En saanut nukuttua, hiukset lähtivät, itkin, hikoilin, tärisin jne jne... No raskausmasennushan minulle diagnosoitiin...Masennuslääkkeet ne vasta olon tekikin kamalaksi ja hikoilu lisäänty jne jne...Psykologilla ja psykiatrilla rampannut nyt pian vuoden ilman apua... Itse pyysin tk:stä kilpirauhaskokeita ja tässä nyt ollaan... Kaiken lisäksi olen raskaana uudelleen... pelottaa sikiön vointi...

No eihän se ole ihme, että on itkuinen ym kun hormoonitasot ovat ihan sekaisin. Eikä olo parane todellakaan nopeammin kun asiaa miettii koko ajan ja stressaa entistä enemmän!
Kun on saanut Basedowin tauti diagnoosin, niin pitäisi osata olla lempeä itseään kohtaan, levätä sillon kun väsyttää ja liikkua mahdollismman paljon sillon kun jaksaa. Kyllä se olo paranee, mutta pikku hiljaa..
Tämä taitaa olla stressaavien ihmisten tauti, joten minä uskon että meditoimalla ja joogailemalla tervehtyminen nopeutuu. Olen itse myös huomannut, että gluteeniton ruokavalio tekee hyvää.
Ottakaahan iisisti :)

Yhteistyössä