Baby Björn vastaan kantoliina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huoli vauvan lonkista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huoli vauvan lonkista

Vieras
Hei ja mukavaa sunnuntaita!
Joku väitti munulle ettei Baby Björn vauvankantosysteemi ole hyvästä lapsen lonkille/jaloille. En oikein tiedä, onko tämä totta mutta tietenkin pisti miettimään nyt kun nuo ostokset ovat mulla pian edessä Luulisi että asiaa olisi tutkittu.
Vaihtoehtoja on kantoliina (mutta miten hyvä se taas on --saattaa riippua sitojan taidoista ja itse en ole käsistäni kovinkaan ketterä).
Ainakin Saksassa myydään Baby-bag nimistä järjestelmää, jossa vauvan jalat ei roiku irrallaan kuten Baby Björnissä.

Onko kellään tietoa tai kokemusta asiasta?
Kiitos paljon etukäteen!

Itse olen ymmärtänyt niin, että rintarepuissa tyypillisesti lapsen jalat roikkuvat liian suorina alaspäin, kun vasta itse seisovan lapsen jalat saisi ""pakottaa"" sillä tavalla suoriksi. Ei kai siitä mitään varsinaisia vammoja hetipaikalla seuraa, olisihan rintareput kai kielletty jos niin olisi, mutta mistä sitä tietää mikä kellekin mitäkin selkävaivaa aiheuttaa...

Kantoliinan käyttö ei ole niin vaikeaa, kuin aluksi voisi luulla. Etenkin kun ostaa liinansa sellaiselta ihmiseltä, joka oikeasti osaa sitä käyttää, ja osaa neuvoa. Häneltä voi sitten myöhemminkin kysellä apua. Ja apua saa muualtakin, jos likellä asuu joku kokenut liinailija, hän varmasti auttaa mielellään.
Esimerkiksi pitkän trikooliinan käyttöön ei tarvitse opetella kuin yksi sidonta. Eli kietaisuristi2. Sillä pärjää aivan vastasyntyneen kanssa ja vielä vuoden vanhankin kanssa. Sidonta pysyy samana, lapsen asento vaan muuttuu.

Liinan paremmuus rintareppuun nähden on siinä, että liinassa lapsen jalat saa oikeaan ns. sammakkoasentoon, eli leveälle niin, että polvet on ylempänä kuin peppu. Liinaa voi toki käyttää myös väärin, jolloin asento on suunnilleen sama kuin rintarepussa - mutta ei sen pahempi...

Jos tutkimustietoa kaipaat, etsi käsiisi Evelin Kirkilioniksen kirja Lapsi kaipaa kantamista (jotenkin noin se oli). Siitä kyllä saa helposti liian vaikean kuvan kantoliinan käytöstä, mutta tieteellisiä viittauksiakin on paljon...

En ole kyllä kuullutkaan, että Baby Björn-kantoreppu olisi jotenkin vaarallinen. Kyllähän vauva jalkojansa voi heilutella, ei niitä ole pönkätty suoriksi.. Tai itse en kyllä käyttänyt sitä vastasyntyneelle.
Esikoiselle ostin sen ja parempaa vehjettä ei ole keksitty mielestäni. Omakotitalossa asustaessa (töitä riittää) kädet oli pakko saada vapaaksi vauvalta, joten tyttö oli tyytyväinen, kun näki jatkuvasti, että mitä se äiti touhuilee.

Siis en käyttänyt sitä ihan vastasyntyneelle, vaan vasta sitten, kun uskalsin kääntää tytön kasvot ulospäin rintarepussa..

Niin, kantoliinan etuhan on siinä, että sitä voi käyttää vaikka tunnin vanhan vauvan kantamiseen, ja sitten vaikka 3-vuotiaan kuljettamiseen selkärepussa. Tämä siis kudotulla liinalla (ei trikoisella).
Rintareppujen huono asento jaloille (ja sitä kautta koko selkärangalle) ei huoleta yleisesti, en tiedä miksi. Niissä jalat kuitenkin riippuvat suorina tai liki suorina lonkista alkaen, varhemmin kuin vauvan fysiologia olisi luontaisesti valmis. Ei vauva voi estää jalkojen suoristumista painovoimaa vastaankaan...
En silti väitä, että reppu olisi varsinaisesti vaarallinen. Parempiakin kantovälineitä kuitenkin on.
Kantoliinassa (oikein käytettynä) vauvan lonkat asettuvat hyvin samantyyppiseen asentoon kuin esim. lonkkaluksaatiovauvojen hoitoon käytettävissä valjaissa tai tuessa. On jopa tutkimuksia, että lievissä lonkkaluksaatioissa pelkkä kantoliinassa kantaminen riittää parannuskeinoksi. Tästä oli muistaakseni tossa Kirkilioniksen kirjassa lähdeviite.

Yhteistyössä