Baarireissu. Jättäisitkö 10v ja 15v kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja baaad mama?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi voi niin pientä 15 vuotiasta!!
Mun kaveri oli 15 kun tuli raskaaksi ja 16 kun synnytti. Asuivat tietenkin lapsen isän kanssa sitten yhdessä perheenä, ja asuvat edelleenkin kun tapahtumasta on kulunut jo 15 vuotta.
Ja aatelkaa, ei pelännyt edes olla yksin kotona. Voidaan myös leikkiä että sillä oli ihan vähän enemmän vastuuta ku vain lapsenvahdilla

Olen hämmästynyt kuinka monen mielestä ok.
Ja kyllä, 15 v voi olla lapsenvahtina päivä ja ilta-aikaan mutta ei todellakaan äidin ryypyreissuilla.
Kyllä surullista on jos äiti ei sitä tanssi- ja drinkkireissuaan pysty tekemään ja jaksa odottaa siihen kun lapset isällään.

Varmasti ton ikäiset pärjää hyvin keskenään. Mut ei se varmaan kovin kivalta tuntuis jos oma äiti päättäisi lähteä hukuttamaan murheitaan baariin. Ehkä 15v. sen voi jotenkin tajuta, jos sitä ei tapahdu usein, mutta ei ala-asteikäinen. Itse muistan kun äiti oli jossain illanvietossa kun olin jotain 12v. En ollut yksin, vaan isä ja sisarukset olivat kotona, mut silti en osannut nukkua ennenkuin äiti tuli kotiin, lapsikin osaa olla huolissaan. Lisäksi en haluaisi antaa sellasta esimerkkiä lapselleni, et kun maailma murjoo niin lähetään baariin hukuttamaan murheita. Eihän se nyt maailmanloppu ole jos näin nyt joskus harvoin käy, mut näin ajattelisin ja kyllä sitä pitäisi pystyä odottamaan ainakin siihen et lapset ovat isällään. Mikään ei ole niin kamala asia et sinne baariin on päästävä heti.

Voi voi niin pientä 15 vuotiasta!!
Mun kaveri oli 15 kun tuli raskaaksi ja 16 kun synnytti. Asuivat tietenkin lapsen isän kanssa sitten yhdessä perheenä, ja asuvat edelleenkin kun tapahtumasta on kulunut jo 15 vuotta.
Ja aatelkaa, ei pelännyt edes olla yksin kotona. Voidaan myös leikkiä että sillä oli ihan vähän enemmän vastuuta ku vain lapsenvahdilla
Luultavasti tämän kaverin äiti on ollut samaa sarjaa ap:n kanssa. Hauskaa, muuten keskitytään vaan siihen voiko 15-vuotias olla yksin kotona, ja unohdetaan kuviosta äidin ryyppääminen ja ala-asteikäinen sisarus. Mutta niinhän sitä sossun asiakkaat tunnetusti osaavat perustella oman toimintansa itselleen. Ap:kun luultavasti tuli vaan hakemaan hyväksyntää muilta juoppomammoilta vaientaakseen huonon omantuntonsa, ja sivuttaa negatiiviset kommentit. Sääliksi käy lapsiam

Onhan se hyvä opettaa lapsille ja nuorille suomalaiset tavat. Ongelmat helpottaa, kun saa vähän alkoa ja sitä on saatava heti kun siltä tuntuu. Ja jaksaa olla parempi äitikun, kun on käynyt baarissa. Huoh.

Ihmetyttää myös kovasti se, jos teinin hoputus on viimeinen sinetti lähdölle. Mitäköhän sillä teinillä oli mielessä, kun oli kiire päästä äidistä eroon? Minulle tuollainen reaktio teiniltä kyllä toimisi lähinnä varoitusmerkkinä, tuskin uskaltaisin 15-vuotiasta jättää ilman nuorempaa sisarustakaan yksin yöksi kotiin, jos teini kovin lähtöäni kiirehtisi.

Olen hämmästynyt kuinka monen mielestä ok.
Ja kyllä, 15 v voi olla lapsenvahtina päivä ja ilta-aikaan mutta ei todellakaan äidin ryypyreissuilla.
Kyllä surullista on jos äiti ei sitä tanssi- ja drinkkireissuaan pysty tekemään ja jaksa odottaa siihen kun lapset isällään.

Oliskohan tuo sana nyt vähän liioitteleva? Ei se, että menee baariin tanssimaan tarkoita samaa kuin "ryyppyreissu".

Varmasti ton ikäiset pärjää hyvin keskenään. Mut ei se varmaan kovin kivalta tuntuis jos oma äiti päättäisi lähteä hukuttamaan murheitaan baariin. Ehkä 15v. sen voi jotenkin tajuta, jos sitä ei tapahdu usein, mutta ei ala-asteikäinen. Itse muistan kun äiti oli jossain illanvietossa kun olin jotain 12v. En ollut yksin, vaan isä ja sisarukset olivat kotona, mut silti en osannut nukkua ennenkuin äiti tuli kotiin, lapsikin osaa olla huolissaan. Lisäksi en haluaisi antaa sellasta esimerkkiä lapselleni, et kun maailma murjoo niin lähetään baariin hukuttamaan murheita. Eihän se nyt maailmanloppu ole jos näin nyt joskus harvoin käy, mut näin ajattelisin ja kyllä sitä pitäisi pystyä odottamaan ainakin siihen et lapset ovat isällään. Mikään ei ole niin kamala asia et sinne baariin on päästävä heti.

Ehkä äiti oli ollut sitten liikaa kotona, jos vielä 12-vuotiaana tuntui epävarmalta olla "vaan" isän ja sisarusten kanssa? Ja ei kai ap:n lapsi tiedä, miksi äiti haluaa mennä sinne - tuskinpa kukaan parisuhdehuoliaan lapille kertoo! Eikä se ole "surujen hukuttamista baariin", jos menee rentoutumaan ikävässä tilanteessa.

No en jättäis. Kyllä 10 -vuotiaalla pitää olla selvä vanhempi jossain saatavilla, jos tarvitsee. Jos ei ole isän viikko, niin 5km päässä olevaa isää ei lasketa.

Mielestäni kyllä voit jättää. En tosin tunne lapsiasi mutta me olemme jättäneet useasti illaksi keskenään lapset kotiin. Viimeksi kun olimme häissä niin lapset toimme aikaisemmin kotiin ja jatkoimme itse lähes aamuun saakka. Ikää lapsilla silloin 17, 10 ja 7.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29419481:
Oliskohan tuo sana nyt vähän liioitteleva? Ei se, että menee baariin tanssimaan tarkoita samaa kuin "ryyppyreissu".

No ap itse kertoi, että on aikomus ottaa drinksu jos toinenkin. Tanssimisesta ei sen sijaan puhunut mitään.

[QUOTE="Pinni";29419618]No ap itse kertoi, että on aikomus ottaa drinksu jos toinenkin. Tanssimisesta ei sen sijaan puhunut mitään.[/QUOTE]

Miten käsität sanan ryyppyreissu? Jos joku menee baariin juomaan drinksun jos toisenkin, niin ei se minusta vielä automaattisesti tarkoita mitään "ryyppyreissua". Ei sen tarvitse tarkoittaa edes ryyppäämistä sanan varsinaisessa merkityksessä. Voisin kuvitella, että jos joku juo illan aikana vaikka kolme olutta, niin hän on ehkä lievässä humalatilassa, mutta ei sen kummempaa. Eikö ryyppyreissu tarkoita jo jotain kaatokänniä tai tilaa, jossa ihminen "katoaa" päiväkausiksi jonnekin dokailemaan?

Mutta näppärillä sanavalinnoilla saa tämänkin ketjun käännettyä alkoholiongelmapohdintoihin, mikä onkin yksi palstan vakioaiheita.

Turha takertua sanavalintoihin. Drinksu jos toinenkin yhdistettynä puolikkaaseen viinipulloon on liikaa henkilölle, jolla on lapset vastuullaan. Mutta uskotelkoon kukin itselleen mitä haluaa. Lapset saavatkin hienon mallin vanhemmuudesta, kun mamma pakenee murheita baariin ja jättää lapset keskenään.

Aattelinpa tulla kommentoimaan kun näköjään ketju elää täällä omaa elämäänsä. Tulin kotiin varttia vaille neljä, kävin katsomassa lapsia, ja he nukkuivat. Koti oli ehjänä pystyssä, ei mitään kotibileitä, kuten en olisi uskonutkaan.

Enkä tietenkään sanonut lapsille, että "äiti on nyt jätetty, äiti menee vetämään pään täyteen". Minä ja miesystävä ollaan seurusteltu pitkään, mutta ei asuta yhdessä. Joskus menee pitkiäkin aikoja, ettei nähdä ollenkaan. Kieltämättä olin humalassa kun tulin kotiin, ja join murheeseen. Nytkin on niin paha olla, etten tiedä miten päin olis. Silti tein tuossa ruuat lapsille, jotka tällä hetkellä pelailee joululahjaksi saamillaan peleillä. Naurua kuuluu huoneesta, joten enpä tiedä kuinka pahasti he traumatisoituivat tästä äidin "tempauksesta".

Kyllähän 15 v on jo iso ja lapset taatusti pärjäävät kaksin. Enemmän mietin tuota muuta yhtälöä. Juot puolikkaan viinipullon lasten edessä ja lähdet baariin juomaan lisää kun on parisuhde ongelma. Isää ei voi vaivata kun ei ole hänen viikkonsa ja hällä uusi vaimo. Jos tämä nyt on yksittäinen kerta niin ei siitä kukaan traumatisoidu, mutta onhan tuo huono malli lapsille ongelmien ratkomiseen ja ihmisten joustamiseen. Tsemppiä jatkoon kuitenkin ja toivottavasti asiat selviät.

Minä voisin jättää tuon ikäiset lapset. Ovathan he pitkät päivät keskenään muutenkin.

En näe kyllä tuossa mitään ongelmaa, jos lapset ovat ns. normaali-ikäistensä tasolla ja varsinkin, jos lasten isä on tietoinen baarireissusta ja on vähän kuin "takapäivystäjänä" kotonaan.

Kuten sanoin, lapset eivät mun parisuhdeongelmasta tiedä. Enkä vetänyt vinkkua "heidän edessä", tuskin edes huomasivat että join. Olivat omissa oloissaan huoneissaan ja minä omassani tietokoneella. Mutta joo, nyt olen kyllä todella alamaissa eron takia. En tiedä pitäiskö mun kertoa lapsille että "Ville" ei enää tule meille?

Lapset pärjäsivät aivan varmasti, mutta entä sinä? Ei viinipullon juominen ja siitä vielä baariin lähtö paranna oloasi eron jälkeen vaan pahentaa ainoastaan. Älä juo enää vaan keskity hoitamaan itseäsi eron jälijiltä entistä ehommaksi. Terveellistä ravitsevaa ruokaa, mielelle ja keholle. Mene teatteriin, museoon ja lue joku kirja, syö kasviksia käy lenkillä, venyttele, sauno. Etsi netistä jooga ja hengitysharjoitus ohjeita.

Juominen on oikeasti pahinta mitä itsellesi voit tässä tilanteessa tehdä. :hug:

[QUOTE="aapee";29419733]Aattelinpa tulla kommentoimaan kun näköjään ketju elää täällä omaa elämäänsä. Tulin kotiin varttia vaille neljä, kävin katsomassa lapsia, ja he nukkuivat. Koti oli ehjänä pystyssä, ei mitään kotibileitä, kuten en olisi uskonutkaan.

Enkä tietenkään sanonut lapsille, että "äiti on nyt jätetty, äiti menee vetämään pään täyteen". Minä ja miesystävä ollaan seurusteltu pitkään, mutta ei asuta yhdessä. Joskus menee pitkiäkin aikoja, ettei nähdä ollenkaan. Kieltämättä olin humalassa kun tulin kotiin, ja join murheeseen. Nytkin on niin paha olla, etten tiedä miten päin olis. Silti tein tuossa ruuat lapsille, jotka tällä hetkellä pelailee joululahjaksi saamillaan peleillä. Naurua kuuluu huoneesta, joten enpä tiedä kuinka pahasti he traumatisoituivat tästä äidin "tempauksesta".[/QUOTE]

Musta tuntuu, että melko suuri osa näistä kritisoijista on pienten lasten vanhempia tai sitten niitä jotka käärii lapsensa pumpuliin 18v päivään asti. Sitten kun omat lapset on 10- ja 15-vuotiaita, vanhemmat kyllä osaa päätellä pärjääkö ne omat muutaman tunnin yksin. Lapset siis pärjäsivät hyvin ja olisivat voineet soittaa isälleen jos jotain olisi tullut.

Tsemppiä ja voimia ap, kyllä se siitä helpottaa ajan kanssa! Ei se miesystävä sitten kovin häävi ollut jos noin teki, keskity sä omaan elämääsi lasten kanssa!

Lapset pärjäsivät aivan varmasti, mutta entä sinä? Ei viinipullon juominen ja siitä vielä baariin lähtö paranna oloasi eron jälkeen vaan pahentaa ainoastaan. Älä juo enää vaan keskity hoitamaan itseäsi eron jälijiltä entistä ehommaksi. Terveellistä ravitsevaa ruokaa, mielelle ja keholle. Mene teatteriin, museoon ja lue joku kirja, syö kasviksia käy lenkillä, venyttele, sauno. Etsi netistä jooga ja hengitysharjoitus ohjeita.

Juominen on oikeasti pahinta mitä itsellesi voit tässä tilanteessa tehdä. :hug:

En voisi tätä paremmin muotoilla. Täys peesi.

Musta tuntuu, että melko suuri osa näistä kritisoijista on pienten lasten vanhempia tai sitten niitä jotka käärii lapsensa pumpuliin 18v päivään asti.

Vai johtuisko sittenki siitä, että omat lapset on sen ikäisiä, et osaa ymmärtää mitä riskejä on siinä et vanhempi lähtee ryyppäämään ja jättää 15v:n pitämään omat bileet johon saattaa pahimmillaan kuulua, et koko talo rikotaan, poltetaan ja se 15v raiskataan tms. Itse en kyllä tekis niin, mutta kukin tavallaan.

[QUOTE="viera";29419907]Vai johtuisko sittenki siitä, että omat lapset on sen ikäisiä, et osaa ymmärtää mitä riskejä on siinä et vanhempi lähtee ryyppäämään ja jättää 15v:n pitämään omat bileet johon saattaa pahimmillaan kuulua, et koko talo rikotaan, poltetaan ja se 15v raiskataan tms. Itse en kyllä tekis niin, mutta kukin tavallaan.[/QUOTE]

Meinaat että tässä ap:n tapauksessa 15v ehtii soittaa kaikille kavereilleen, hankkia juotavat, järjestää bileet ja tuhota kämpän siinä muutamassa tunnissa minkä äiti on pois? Vauhdikas tenava.

Sitäpaitsi, jos joutuu pelkäämään että omat lapset tuhoaa oman kodin bileillään on syytä katsoa peiliin ja miettiä missä kohtaa kasvatus meni pieleen. Nuo on asioita jotka täytyy käsitellä etukäteen eikä jälkikäteen kun paska on jo housussa.

Yhdyn matrjoshkan kommenttiin: Ei tee sulle hyvää hoitaa erotuskaa tuolla tavoin. No, ymmärrän kyllä, että heti tuoreeltaan tulee tarve "vetää perseet", mutta tavaksi ei kannata ottaa, vaan keksiä muuta, rakentavampaa puuhaa. Yllä tulikin ihan hyviä ehdotuksia. Jaksele! (Js PS: Kuten huomasit jo itsekin, kyllä tuonikäiset yhden illan pärjäävät keskenään vallan mainiosti.)

Joku kommentoi hyvin, että mikäli joku oisi kirjoittanut isän menneen isäviikolla ryyppäämään ja jättäneen lapset koko yöksi keskenään, niin... no, tiedätte, mitä siitä olisi oltu mieltä.

Yhteistyössä