Baariin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ella

Vieras
Nyt kaipaisin tukea teiltä kanssasisarilta. Olen lähdössä ensimmäistä kertaa synnytyksen jälkeen viihteelle. Poika on 3,5kk. Olin jo innoissani menosta, mutta nyt on tullut huono omatunto jo valmiiksi. Hoitajaksi tulee oma äitini, johon kyllä luotan, mutta silti mietityttää. Voi olla, että poika ei herää koko aikana vaan nukkuu tyytyväisenä, yleensä syö 1-2 krt yössä ja saatan olla siis jo itse kotona, kun herää syömään.
Onko muita, jotka ovat käyneet baarissa vauvan ollessa vielä suht pieni? Miten meni?
Ps. En kaipaa mitään saarnoja, kuinka sen ikäisiä ei pitäisi jättää hetkeksikään ilman äitiä!

itse kävin ensimmäisen kerran kun tyttö oli kaksi vikkoa. oli työpaikkani pikkujoulut jotka olivat korttelin päässä anoppini kodista joka tytön kanssa oli. olin tuolloin pois jokusen tunnin kerran söi tuona aikana ja hyvin meni pullosta vaikka on edelleen rintalapsi ikää nyt 7,5 kk.
olen käynyt useasti ulkona, hoitamassa asioita tai vaan siivonnut kotona kun tyttö on ollut joko omallani tai mieheni äidillä. aina on hyvin mennyt ei mitään huutoja tai muuta. ihan normaali iloinen lapsi tuosta on tullut.
olen lähdössä töihin ennen kuin tyttö täyttää 9 kk ja myös silloin hoitaa mummot kun menee vuorot päälekkäin.
ei muuta kuin liikenteeseen vaan se tekee ihmeen hyvää äidille välillä tajuta että on muuttakin kuin äiti lapsen syntymän jälkeen. vaikka se ehdottomasti paras rooli elämässä onkin:)

Kaverini lähti ensimmäistä kertaa baariin vauvan ollessa parin kuukauden ikäinen. Kun hän tuli yöllä baarista kotiin, otti hän vauvan syliinsä kun se sattui olemaan hereillä. Vauva säikähti hirveästi kun äiti haisikin tupakansavulle ja viinalle eikä vauvan itkusta meinannut tulla loppua. Muutama tunti sitä huutoa kesti. Ei siis ehkä ole kannattavaa syöttää vauvaa itse kun tulee baarista kotiin, ettei toinen säikähdä. Antaa siis isän hoitaa vauvaa aamuun asti, kun äiti on viihteellä :)

Tervetuloa vanhemmuuteen :)
Se on sitä itteään, syyllisyydentunto on oire hyvästä vanhemmuudesta. Teet niin tai näin, aina tunnet piston sydämmessäsi, että olisinko voinut tehdä paremmin. opettele vain elämään sen kanssa ja nauti vapaa-illastasi! Esikoinen oli 2 kk kun lähdin ekan kerran viihteelle ja hyvin oli mennyt. Eikä säikähtänyt äitiä, vaikka yöllä imetin.

Kiitoksia vastauksista!
Olen edelleen lähdössä! En ehkä anna isän syöttää vauvaa, hän lähtee myös ja on todennäköisesti huonommassa kunnossa kun minä!!
Ajattelin käydä suihkussa kun tulen kotiin ja ennen kun menen vauvan luo, jos olisi vähän paremmat tuoksut ;)

ei mitään hätää! en muista minkä ikäinen kaverieni vauva oli heidän lähtiessään viihteelle, varmaan parin kuukauden, ja minusta se oli ihan oikeutettua. hyviä ja vastuuntuntoisia vanhempia, vaikka nuoria ovatkin. houkuttelenkin heitä aina baariin niin saa heidän mummo ja ukkikin hoitaa, sitä kun kuitenkin haluavat:) Jaksaapa vanhemmat olla sitten taas entistä ihanempia vanhempia kun on sitä omaakin aikaa. rentoutta ja älä pode huonoja omatuntoja!

Pumppu vaan mukaan jos tuntuu, että maitoa heruu yli äyräiden. Itse pumppasin illalla ennen lähtöä n. klo 22 ja sitten kotia tullessa n. klo 03. meillä kyllä vauva jo siinä vaiheessa(2kk) nukkui 8h putkeen, joten rinnatkin olivat jo tottuneet vähän pitempään syöttöväliin. Yllätyksenä kyllä tuli, että maitoa nousi enemmän illan aikana kuin normaalisti, kun siideriä join.

Ettehän te hyvät ihmiset imetä baarista tullessanne jos olette juoneet alkoholia? Voi jessus sentään, kostean baari-illan jälkeen seuraava päiväkin pitää maito lypsää pois ja lavuaarista alas eikä imettää.

Mistähän "plaah" olet tuon ohjeen saanut? Alkon sivuilla on ohjeita raskaana oleville ja imettäville alkoholin vaaroista. Siellä sanotaan että vaikka äiti olisi kahden promillen humalassa, niin äidinmaidosta ei vauva tule humalaan. Enemmänkin ongelma on siinä että humalainen äiti voi tuntua vauvasta erilaiselta ja turvattomammalta äidin ottaessaan vauvan syliin jne. Joten humalassa ei lasta kannattaisi käsitellä. Maidossa ei kuitenkaan pitäisi olla mitään vikaa..

Tässä vielä linkki kyseiseen pdf-tiedostoon:
http://www.alko.fi/www/wwwDocuments.nsf/FI/A80F096E4FCE09EDC2256D4F0027420B/$File/Alkoholi_ja_raskaus.pdf

Itse olen myös tutustunut noihin artikkeleihin imetyksestä ja alkoholista. Kerran huvikseen laskin miten paljon vauva saa alkoholia yhden imetyskerran( 200ml) aikana jos äiti on promillen humalassa. Ja toi promillekin vaatii jo aika paljon juomista. Jos olueen vertaa niin vauva saa 2,2ml "olutta" tuon yhden imetyksen aikana. Yöllä tietenkään ei kannata humalassa vauvaa käsitellä, mutta seuraavana päivänä voi kyllä huoletta jo imettää.

Siis en todellakaan tarkoittanut että kenenkään kannattaisi humalassa imettää vauvaansa tai pitää häntä edes sylissä. Kyse oli siis maidon alkoholipitoisuudesta, eikä mistään muusta. Olen puhin kanssa samaa mieltä, että seuraavana päivänä voi kyllä jo imettää, vaikka olisi edellisenä iltana ollutkin humalassa.

Onhan niitäkin vastuuttomia äitejä, jotka antavat lapselle olutta tuttipullosta, jotta nukahtaisivat ja olisivat hiljaa... Kamalaa!!

Sanna on täysin oikeassa.

Heti voi imetää, kun oma kunto sallii ja humala haihtunut. Maidon kannalta voisit todella imettää vaikka kuinka humalassa. Mutta humalassa ei tietenkään pidä hoitaa, eikä imettää lasta.

Tuosta on todella alkon sivuilla ja jopa imetystukisivuilla.

Jos haluaa olla ylivarma ettei varmasti ole veressä alkoholia kun imettää, niin alkometri on oiva apu. Kuten yllä olikin, pieni määrä veressä ei haittaa, mutta aina on meitä ylihysteerisiä ; )

no ei kai kukaan järkevä äiti imeta lastaan humalassa! seuraava pv on eri asia, mielestäni ei voi olla hyväksi antaa rintamaitoa jos on itse ottanut muutaman napanderin. ei voi olla hyväksi väittäköön Alko nyt mitä vaan.

No ei se Alko mitään "väitä". Kyllä alkoholin puoliintuminen on ihan kemiallinen juttu, jonka voi testata ja on testattu ilman Alkoakin. Totta se on, muutama lasillinen ei vaikuta vauvaan mitenkään. Silti ei ole mitenkään hyvä kannustaa vauvojen äitejä juomaan, humalassa vauvan käsittely on vaarallista.

Itse en vaan jaksaisi lähteä viihteelle. Vauva herää niin aikaisin, että olisin seuraavan päivän puolikuollut, enkä siedä nykyisin alkoholia edes täyttä lasillista.

Olen samaa mieltä, että äitejä eikä ketään muutakaan ole hyvä kannustaa juomaan. Mutta minua kyllä tuppaa ärsyttämään välillä tämä holhous, kun aikuisille, kunnollisille äideille yhäkin väitetään monissa neuvoloissa, että promillen promillekin alkoholia äidinmaidossa on lapselle todella vaarallista, vaikka "virallinen" kanta on, että tämä ei pidä paikkaansa...

Valistuksen ja neuvonnan pitäisi lähteä aina tosiasioista. Ei voida olettaa, että jokainen äiti on potentiaalinen alkoholisti ja hulttio, joka pitää totuutta vääristelemällä pelotella pois saunakaljan äärestä.

Se nyt on selvä, että alkoholin nauttiminen on aina aika turhaa eikä lasta kannata kännissä hoitaa.

Samaa mieltä naakan ja Ilonan kanssa. Ketään ei pidä kannustaa juomaan mutta silti ohjeiden ja suositusten pitäisi olla totuuslähtöisiä.

Itse en imetä jos olen ottanut, enkä myöskään hoida lastani tuolloin muutenkaan.
En halua että syytän itseäni koko loppuikäni JOS jotain kävisikin.

Ja se että yritetään pelotella alkoholiin kallistuvia ihmisiä,niin tosiasia on että ne juo vaikka kuinka pelotellaan.

ja se alkosta saatava lehtinen on ihan lääkärin kirjoittama ei alkon.

Miksi helsingin kaupungin imetyksen aikaisen ruokavalion ohjeessa sanotaan että äidinmaidon alkoholipitoisuus on lähes yhtä suuri kuin alkoholipitoisuus äidin veressä jos näin ei ole? Kumman ristiriitaista tietoa.. Pitääkin varmaan lypsätä ja pakastaa omaa maitoa humalassa ja juoda myöhemmin ja katsoa tuleeko humalaan :D. Toki pieni vauva voi saada humalan siitä helpommin eikä myöskään vauvan maksa kestä alkoholia.

Yhteistyössä