Olen ollut monta vuotta. Se riippuu oletko henk. koht avustajana ryhmässä vaiko ihan yhdellä henkilöllä. Toimit käytännössä hänen käsinä ja jalkoina. Riippuen ihmisestä, tehtävät voivat olla tuseeraamista (siis paskan kaivamista suolesta), katetrointi, tietokoneen kasaamista, avannepussin tyhjentämistä, haavanhoitoa henkilön "avustamana" nostot, kauppareissuja ym.. Riippuu siis ihan henkilöstä. Jotkut tarvitsevat vin esim. kaupassakäyntiapua ym..
Itse olen ollut myös erään tutun avustajana teneriffan lomilla. Ihan mukavaa puuhaa. Piti herätä 4 tunnin välein kääntämään hänen kylkeä,pukea, katetroida ja tehdä aamupala. Parran pystyi itse ajamaan ym.. 2 krt vkolla toki tyhjennys (eli ulostaminen) Hän ajeli sähkärillä ja pysty syömään käsillään itse.
Muista, että jos henkilökemiat eivät toimi niin sitten avustajan olo on ihan hirveää!
En nyt tiedä onko se henkisesti niin raskasta. Se riippuu ihmisestä. Fyysisesti raskasta se on tiettyjen henkilöiden kanssa, jos on paljon nostoja esim. ilman nosturia.