avopuolison asema kuoleman tapauksessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nk

Vieras
Perikunta saa häätää avopuolison | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Itselle tämä oli ennestään jo tiedossa ja ihan itsestään selvä asia. Avopuolison arvo voi olla sekä sosiaalisesti että juridisesti todella heikko miehen perheen ja sukulaisten edessä.

Siksi tuon miehen kohtalo oli aivan oikea, hän ei ollut maksanut edes yhtiövastikkeita joten hänellä ei ollut minkäänlaista oikeutta asua siinä. Hän oli ollut siis edesmenneen avovaimonsa "elätti" - eikä mikään perikunta sellaista hyvällä katso.

Perikunta saa häätää avopuolison | Kotimaan uutiset | Iltalehti.fi

Itselle tämä oli ennestään jo tiedossa ja ihan itsestään selvä asia. Avopuolison arvo voi olla sekä sosiaalisesti että juridisesti todella heikko toisen puolison perheen ja sukulaisten edessä.

Siksi tuon miehen kohtalo oli aivan oikea, hän ei ollut maksanut edes yhtiövastikkeita joten hänellä ei ollut minkäänlaista oikeutta asua siinä. Hän oli ollut siis edesmenneen avovaimonsa "elätti" - eikä mikään perikunta sellaista hyvällä katso.

muoks

Avopuolisolla ei ole oikeuksia juurikaan, käsittääkseni kelan tai työeläkeyhtiön maksama perhe-eläke menee vain aviopuolisolle, ei avolle. Työtapaturman tai ammattitaudin tähden kuolleen puolisolle eläke menee, jos avoliitossa on joskus ollut yhteinen lapsi. Työntekijäin ryhmähenkivakuutus, sekin taitaa tulla aviopuolisolle.

Just mietin samaa. Mitä muuta uutista tässä on kuin, että idiootti ei tajua pakata kamojansa sillä sekunnilla kun perikunta niin sanoo.

Omaisuuden suojaamisen vuoksi me ollaan menty aikoinaan naimisiin.

Onhan tuo karua, mutta kyllä nyt jotain vastuuta ihmisellä itselläänkin pitää olla. Sen verran pitää olla perillä yhteiskunnallisista asioista, että tietää näistä avoliittoon liittyvistä asioista käydyn keskustelua. Ja jos asia koskee itseä niin sitten tietenkin ottaa enemmän selvää.

Avopuolisolla ei ole oikeuksia juurikaan, käsittääkseni kelan tai työeläkeyhtiön maksama perhe-eläke menee vain aviopuolisolle, ei avolle. Työtapaturman tai ammattitaudin tähden kuolleen puolisolle eläke menee, jos avoliitossa on joskus ollut yhteinen lapsi. Työntekijäin ryhmähenkivakuutus, sekin taitaa tulla aviopuolisolle.

Itseasiassa ainakin siinä tapauksessa että avoliitossa on yhteinen lapsi/lapsia, niin puolisokin on oikeutettu molempiin perhe-eläkkeisiin sekä ryhmähenkivakuutuksen korvauksiin. Tiedän tämän, koska lasteni isä kuoli juuri ja jouduin perehtymään kaikkiin mahdollisiin papereihin ja lappuihin.

Ihmiset on ajattelemattomia. Tämä avoleski ei ole minkäänlaisessa vuokrasuhteessakaan asuntoon ollut. Jos vuokrasopimus olisi avopuolison kanssa tehty niin hänellä tietysti olisi ollut 6 kk irtisanomisaika.

Kyllä itsekin ihmettelen pareja, jotka vuosia yhdessä ovat ja ehkä lapsiakin tulee. Naimisiin ei mennä, kun pidetään sitä uskovaisten asiana tai muuten vain sanotaan "en usko avioliittoon". Avioliitossa on asiat yleensä raha- ja perintöasioissa selvät ja toisen asema on turvattu. Tarpeen mukaan avioliitossakin voi rajoittaa puolison oikeutta avioehdoin. Avoliitossa on aika heikoilla, jos ongelmia tulee.

[QUOTE="vieras";28580143]Itseasiassa ainakin siinä tapauksessa että avoliitossa on yhteinen lapsi/lapsia, niin puolisokin on oikeutettu molempiin perhe-eläkkeisiin sekä ryhmähenkivakuutuksen korvauksiin. Tiedän tämän, koska lasteni isä kuoli juuri ja jouduin perehtymään kaikkiin mahdollisiin papereihin ja lappuihin.[/QUOTE]

Täh? Kun nimenomaan ei ole avopuolisolla mitään oikeuksia, eikä etuja.

Viimeksi muokattu:
Ihmiset ei ajattele. Olen itse ollut perikunnan asemassa kun läheine kuoli nuorena yllättäin. Ei tullut mieleenkään mennä avolesken luo ja viedä autoa pihasta, kantaa stereoita ulos jne. Luojan kiitos tuossa tapauksessa ei ollut omistusasuntoa. Olisi ollut hirveämpi paperisota. Rahaakin oli niin vähän, että ne pystyi helposti siirtämään avolesken tilille.

Avopuoliso ei saa leskeneläkettä, mutta työnantajan henkivakuutuksesta saa korvausta jos avoliitosta on yhteisiä lapsia. Samoin avoleskellä on yhtä pieni perintövero kuin avioliitossa olevilla, mikäli avoliitosta on yhteisiä lapsia. Eli kyllä lapsi parantaa avolesken asemaa tuntuvasti. Sen lisäksi kannattaa tietenkin tehdä vielä keskinäinen testamentti.

No en minä kyllä tuossa tilanteessa antaisi avuopuolisollekaan mitään, kun ei kerran ole omistanut mitään eikä osallistunut kustannuksiin eikä ole edes lapsia. Avopari voi helposti hoitaa tuollaiset jo ihan omistussuhde- ja lainajärjestelyillä.

[QUOTE="vieras";28582580]Eiköhän tämä vaadi adoption jotta onnistuu?[/QUOTE]

Ei vaadi. Myös isäpuolen ja äitipuolen menettäneet voivat saada lapseneläkettä. Tarkistakaa nyt kelasta hyvät ihmiset.

En tosin ole tuo sama henkilö kuin äskeinen. Mulle ei oikeesti ollut mitään väliä muutaman satasen eläkkeistä avomieheni kuoleman jälkeen. Olin kuitenkin työssäkäyvä ja hyvin toimeentuleva.
Kaikkein vaikeinta oli se että vaikka meillä oli yhteinen lapsi niin minä en ollut mieheni lähin omainen vaan hänen siskonsa. Vanhemmat olivat jo kuolleet.
Ei ole kuulemma mitään väliä sillä kenet itse ilmoitat esim. sairaalaan lähiomaiseksi. Väestötietojärjestelmässä oleva lähiomainen on se mikä on oikeasti lähinomainen. Avopuoliso se ei ole. Aviopuoliso kylläkin.
Mieheni kuolemasta on tosin aikaa jo vuosia joten voi olla että tässä välissä on jotain muuttunutkin.

Yhteistyössä