Avoliitto ja yhteisen asunnon hankkiminen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamaliitta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamaliitta

Vieras
Minulla on entisestä liitostani kolme lasta ja olen ostanut nykyisen asuntomme ennen uuden avopuolisoni tapaamista. Omistan siis asunnon yksin.

Olemme harkinneet uuden yhteisen asunnon ostamista, mutta miten olette hoitaneet laina yms. asiat? Oletteko molemmat ottaneet yhtä suuren lainan vai yhden yhteisen?

Ja jos kävisi niin että nykyinen avoliittoni loppuisi, jaossa varmaan huomioidaan että olen laittanut asunnon ostoon entisestä asunnosta saamani rahat? Lähinnä haluaisin turvata lasteni aseman tulevaisuudessa...

Melko sekavaa tekstiä, pitänee kääntyä lainoppineiden puoleen :)

Näkisin, että teillä on kaksi mahdollista järkevää vaihtoehtoa:

a) Ostatte asunnon niin, että kumpikin omistaa siitä 50% ja otatte kumpikin omaa puoliskoanne varten asuntolainan. Sinä saat asuntosi myynnistä jotain rahaa, joten tietenkään sun ei tarvitse ottaa ihan niin isoa asuntolainaa.

b) Jaatte asunnon omistussuhteen jotenkin muuten kuin 50-50, eli esim. jos asunto maksaisi 100 000 e, ja sulla olisi 20 000 e siitä edellisestä asunnostasi, niin ottaisitte lainaa vain 80 000 e, mutta tekisitte paperit siitä, että sinä omistat asunnosta 60% ja mies omistaa 40%. Tässä vaihtoehdossa teillä on mahis ottaa joko yhteinen 80 000 e suuruinen laina tai sitten molemmille omat 40 000 e suuruiset lainat.

Teette miten vaan, niin kannattaa jokatapauksessa tehdä vaikka lakimiehen kanssa paperit, joista käy selkeästi ilmi, mitä kumpikin on siihen asuntoon laittanut. Tietty toivon, että suhteenne kehittyy positiiviseen suuntaan ja menette pian naimisiin ja elätte onnellisina elämänne loppuun asti yhdessä, mutta nuo paperihommat kannattaa pistää kuntoon ihan vaan siltä varalta, että tuo ei jostain syystä toteutuisikaan.

Avioliitto on haaveissa kyllä. Miehellä ei ole omia lapsia eikä omistuasuntoa, siksi olemme hieman "eriarvoisessa" asemassa... Jos minulla ei olisi lapsia, olisin valmis laittamaan kaiken peliin. Mutta täytyy ajatella että nyt on kyseessä myös ns. lasten omaisuus...

Kiitos vastauksestasi. Jotain tuon suuntaista olen uumoillutkin :) Toki pankissa neuvovat ja onneksi avomieheni ymmärtää täysin miksi haluan olla tarkkana tässä asiassa. Kumpikaan ei halua toisesta hyötyä rahallisesti. Ja toivomme molemmat että liitto kestää ja kaikki menee hyvin :)

Avoliitto ei edelleenkään ole taloudellisesti yhtä turvallinen yhteiselämän muoto kuin avioliitto. Omistusasuminen kannattaa nimenomaan järjestää niin, että
1) kummatkin omistaa asunnosta jonkin osan (jos toinen ei omista, saa hänet potkia riitatilanteessa aika helposti pois asunnosta - vaikka taivasalle)
2) sovitte sekvästi siitä kuinka monta % kumpikin omistaa, otatte erilliset lainat ja hoidatte kummatkin omaa lainaanne itsenäisesti
3) älä missään nimessä sijota/lainaa/rahoita avopuolisen omaistusosuutta

Avioliitto on haaveissa kyllä. Miehellä ei ole omia lapsia eikä omistuasuntoa, siksi olemme hieman "eriarvoisessa" asemassa... Jos minulla ei olisi lapsia, olisin valmis laittamaan kaiken peliin. Mutta täytyy ajatella että nyt on kyseessä myös ns. lasten omaisuus...

Kyllä avioliittoa solmittaessakin tollaiset asiat kannattaa ottaa huomioon. Joka liitto päättyy eroon (viimeistään toisen kuollessa) ja silloin miehesi saisi tasoitusta omaisuudestasi ja se olisi lapsiltasi pois.

Hyvä, että mietit näitä asioita :) .

No tottakai, itse asiassa olis tyhmää laittaa kaikkea peliin vaikkei lapsia olisikaan. Ukkos varmaan ton hyvin ymmärtää.

Hei! Haluan tietää että me ostettiin omakotitalon vain mieheni nimellä. Mutta kun me ostettiin taloa me oltiin naimisissa. Mitä jos me eroomme tai jos tulee onnettomuus tai hän kuolee ennen minua.
Saanko sitten puolet talosta ja loput puolet lapselle vai jääkö kaikki vain lapselle?
Mitä me voidaan tehdä nyt että mieheni voi siirtää minulle puolet talon osaakkeeseen. Mihin täytyy hakea ja mitä täytyy tehdä?
Kiitos

Yhteistyössä