Avoin yliopisto ja tuet, Auttakaa ken osaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oppimaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oppimaan

Vieras
Olen käynyt lukion, mutta en päässyt haluamaani koulupaikkaan. Olisin halunnut farmaseutiksi, mutta opinahjot eivät ainakaan tänä vuonna minulle vielä avautuneet.

Mitkä ovat oikeuteni? Voinko opiskella avoimessa yliopistossa saaden tukia, joilla eläisin vai onko minun mentävä töihin?

Asun yksin ja vanhempani eivät tue minua rahallisesti. Tällä hetkellä työskentelen ruokakaupassa.

Mitä minun kannattaisi nyt tehdä?

Kiitos vastauksista =)

Avoimessa opiskelu on kallista, etkä saa siihen opintotukea. Nyt työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi niin pääset tukien piiriin. Ei varmaan oikein muuta vaihtoehtoa ole, kuin tehdä töitä tämä vuosi. :)

[QUOTE="vieras";28747894]Avoimessa opiskelu on kallista, etkä saa siihen opintotukea. Nyt työkkäriin ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi niin pääset tukien piiriin. Ei varmaan oikein muuta vaihtoehtoa ole, kuin tehdä töitä tämä vuosi. :)[/QUOTE]

Ei kun jaa, sinähän olitkin jo töissä. Jatka vaan siellä ruokakaupassa. Avoimessa voit toki opiskella, jos rahaa riittää palkasta.

Avointa yliopistoa ei katsota päätoimiseksi opiskeluksi, joten et saa siihen opintotukea. Ja tosiaan opinnot siellä maksaa. Eli jatka töissä ja käy iltaisin avoimessa luennoilla, jos on rahaa maksaa kurssimaksut.

perusopinnot 25 op voi suorittaa työttömän statuksella, aineopinnot voidaan katsoa jo niin laajoiksi,että työttömyysturvalla niitä ei ole oikeus sellaisenaan suorittaa,eli statuksen pitää olla työssä. Perusopinnot ei ole älyttömän kalliita,mutta aineopintojen hinnat on minusta jo hvetin kalliita.

Jatkat töissä ja käyt samalla avoimessa. Todella hyvin on mahdollista kerätä pisteitä, vaikka opiskelisikin työn ohella osa-aikaisesti. Avoimessa kertyneestä tiedosta ja kokemuksesta on varmasti hyötyä ensi vuoden pääsykokeissa :).

Yhteistyössä