Avohuollon sijoituksesta teinillä kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surullinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surullinen äiti

Vieras
Meillä on ysiluokkalainen joka ei hoida kouluaan, ei noudata kotiintuloaikoja ja käyttäytyy muutenkin erittäin epätoivottavasti. Kaikkea on kokeiltu, hyvällä ja pahalla, niin kotona kuin koulussa (mm. luokanvaihto, extratuki opolta ja kuraattorilta) ja lastensuojelukin on mukana. Viimeksi väläyteltiin mahdollisuutta avohuollon sijoituksesta tukitoimena ja minusta äitinä alkaa tuntua että se olisi ainoa vaihtoehto tähän, joku stoppi hommaan on saatava.
Tilanne vaikuttaa koko perheeseen (pienempiin sisaruksiin) ja oma jaksamiseni alkaa olla nollassa tuon teinin toilailujen takia.
Kamalaltahan se tuntuu oma lapsensa ehdottaa laitettavaksi laitokseen mutta jos siitä olisi apua että saisi peruskoulun päättötodistuksen ja jatko-opiskelupaikan ja elämänsä mallilleen niin hyvähän se olisi. Toisaalta ajatuskin siitä että voisi nukkua edes yhden yön rauhassa pelkäämättä missä teini menee, koska tulee, mitä tekee yms. houkuttaa kovastikin.
Teinillä olen koittanut pitää kuria: on kotiintuloajat (joita ei noudata, eikä vastaa puhelimeen tms.), on koitettu karsia etuisuuksia; puhelin pois, rahahanat kiinni, huoneen ovi irti (seurauksella etten ainakaan saa häntä ikinä kiinni ja rahaa vaikka varastaa jostain), on koitettu kotiarestia (ei mitään apua, milläpä pidän itseäni isompaa väkisin kotona ja jos yritän niin käy päälle).
Lisäksi on täydellisen välinpitämätön: Hävittää jatkuvasti tavaroitaan (mm. koululaukku, avaimet), saattaa jättää ulko-ovet selälleen lähtiessään tai tullessaan kotiin, huone on kuin kaatopaikka, jos esim. etsii kuivausrummusta omaa vaatettaan saattaa heittää muut puhtaat kuivat vaatteet lattialle ja jättää siihen.
On ollut tekemisissä muutaman kerran myös poliisin kanssa (näpistelyä, varastelua). Yhtään luottoa mulla ei lapseen / nuoreen ole, olen valmistautunut melkein mihin vaan seuraavaksi.
Kamalaa esimerkkiä näyttää pienemmilleen ja tekee koko perheestä hermoraunioita. Ihan kaikkea en ole voinut väärin tehdä kun perheen muut lapset ovat ns. normaaleja, kaksi muuta teini-ikäistäkin ihan vastuullisia "kunnon ihmisiä", tämä yksi koettelee.
Olen aivan loppu ja hävettää, surettaa, pelottaa, ahdistaa. Tänään palaveeraan lasun työntekijän kanssa ja meinaan tuosta sijoituksesta kysellä enemmän. Olenko kamala ihminen?

mulla kun on omakohtaista kokemusta laitoselämästä niin en ikinä milloinkaan missään tilanteessa laittaisi omaa lastani sinne. suosittelen vielä kokeilemaan muita ratkaisuja

[QUOTE="vieras.";29731541]mulla kun on omakohtaista kokemusta laitoselämästä niin en ikinä milloinkaan missään tilanteessa laittaisi omaa lastani sinne. suosittelen vielä kokeilemaan muita ratkaisuja[/QUOTE]

Mitä muita ratkaisuja?
Tuntuu siltä että nyt on puhumiset puhuttu ja kun ei auta niin pakko toimia radikaalisti. Pian olen "viisaampi" ehkä lasun palaverin jälkeen :/

Mulla vuotta nuorempi, joka on ollut vanhempien toiveesta kaksi kertaa kuukauden sijoituksessa jotta pysähtyisi miettimään. Käytös oli juuri tuollaista. Nyt ollut taas talven kotona.
Kouluhommat sujuu nyt paremmin ja yritystä on enemmän mutta luottoa ei vielä meillä ole. Vielä sattuu ja tapahtuu mutta ei niin paljon kuin viime vuoden puolella.
Kannattaa varmaan kokeilla tuota pysäytystä kodin ulkopuolella, se voi pistää nuoren ajattelemaan. Tai sitten ei.
Jokatapauksessa pitää ajatella myös muuta perhettä ja omia voimia.
Tuo häpeä on tuttu tunne, koeta päästä siitä yli.
Voimia!!

Mä en ikinä laittaisi lastani tonne. Olen ollut 8 viikkoa harjoittelussa, nuorisokodissa, mihin oli sijoitettu avohuollon kautta lapsia juuri samoista syistä ja sanonta vain, että kahta kauheimmat jutut oppivat näissä paikoissa.

Skarppaisiko nuori jos kerrot hänelle, että voi joutua laitokseen jos ei ala käyttäytymään?

Sellainen pieni varoituksen sana jos tuota kokeilet, että lähipiirissä nuori sitten karkasi kun kuuli että joutuu laitokseen. No, poliisien avustuksella saatiin kiinni ja meni sitten laitokseen, niin eikös se karannut sieltäkin

[QUOTE="vieras.";29732492]Skarppaisiko nuori jos kerrot hänelle, että voi joutua laitokseen jos ei ala käyttäytymään?

Sellainen pieni varoituksen sana jos tuota kokeilet, että lähipiirissä nuori sitten karkasi kun kuuli että joutuu laitokseen. No, poliisien avustuksella saatiin kiinni ja meni sitten laitokseen, niin eikös se karannut sieltäkin[/QUOTE]

Kyllä hän tietää että sekin mahdollisuus on ellei muu auta, auttoi skarppaamaan kolme päivää.

Ja sehän siinä juuri pelottaa että menee laitoksessa vielä hullummaksi ja tutustuu muihin nuoriin joilla vielä isommat ongelmat (päihteet yms) ja ottaa mallia :(
En tiedä mitä tehdä! Mielelläni en missään nimessä ole laitokseen lastani laittamassa mutta jos se takaisi peruskoulun päästötodistuksen ja jatko-opiskelupaikan niin olisiko sen arvoista? En tiedä.

Yhteistyössä