Avioliittolakia aletaan ajaa nyt kansalaisaloitteella!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Asia etenee joka tapauksesa. =)

Laki tasa-arvoisesta avioliitosta tyssäsi eduskunnan lakivaliokuntaan. Nyt lain kannattajat ryhtyvät keräämään nimiä kansalaisaloitteeseen, kertoo asiaa ajanut kansanedustaja Lasse Männistö (kok). Männistön tietojen mukaan nimienkeruukampanja alkaa maaliskuun puolivälin jälkeen.

"Toivon, että kansalaisaloite syntyy ja asia saadaan eduskunnan suuren salin päätettäväksi niin, että maahan saadaan tasa-arvoinen laki kaikille", Männistö sanoo HS:lle.

Aloitteen kannalta kielteinen päätös syntyi lakivaliokunnassa perussuomalaisten, keskustan ja kokoomuksen edustajien äänin. Kokoomuksesta käsittelyn puolesta äänesti vain Jaana Pelkonen.

Lähde: HS

Vuosi sitten tuli voimaan laki, jonka mukaan 50 000 kansalaista voi tehdä mistä tahansa asiasta lakialoitteen, joka pitää ottaa käsittelyyn eduskunnassa. Se ei ole sen kummemmassa asemassa kuin yksittäisten kansanedustajien lakialoitteet, jotka menevät melko harvoin läpi.

Männistön mukaan tasa-arvoista avioliittoa ajavat tekivät pitkään ja aktiivisesti työtä sen eteen, että nyt kaatuneeseen aloitteeseen saatiin 76 kansanedustajan nimi.

Yksi vaihtoehto olisi yrittää kerätä yli sata nimeä, jolloin lakivaliokunnan olisi pakko ottaa se käsittelyyn. Tähän Männistö ei usko, koska hänen mukaansa perussuomalaiset ja keskusta ovat ottaneet asian hallitus–oppositio-vastakkainasetteluun, "jota se ei ole".

Kansalaisaloite on Männistön mukaan paikallaan, koska tasa-arvoinen avioliittolaki on herättänyt valtavasti keskustelua kansalaisjärjestöissä ja tavallisten kansalaisten keskuudessa. Männistä kertoo saaneensa myös itse runsaasti palautetta asiasta, puolesta ja vastaan.

Lakialoite makasi Anne Holmlundin (kok) johtamassa lakivaliokunnassa vuoden. Eräät kansaedustajat syyttivät Holmlundia jarrutuksesta, koska hän ei itse kannata lakia.

Eduskunnan puhemiesneuvosto kuitenkin katsoi viikko sitten, että Holmlund oli toiminut puheenjohtajan pelisääntöjen mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: demdem
"Vieras"
Ihan sellaisenaankohan tuo avioliittolaki meinataan "tasa-arvoistaa"?

Eli esim. jos Mirkku saa lapsen ollessaan avioliitossa Riitan kanssa, lapsen isäksi merkataan automaattisesti Riitta?
 
[QUOTE="Vieras";28120649]Ihan sellaisenaankohan tuo avioliittolaki meinataan "tasa-arvoistaa"?

Eli esim. jos Mirkku saa lapsen ollessaan avioliitossa Riitan kanssa, lapsen isäksi merkataan automaattisesti Riitta?[/QUOTE]

Hyvä pointti muuten. Pitäisi varmaan remontoida kunnolla koko systeemi.
 
häps
[QUOTE="vieras";28120807]Mitä fiksua siinä on että haluaa olla homo.[/QUOTE]

Harva sitä kai haluaa, joka ei sellainen jo valmiiksi ole?
Mitä fiksua siinä on, että haluaa tasa-arvoa maailmaan?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28120937]Joko on pistetty adressi moniavioisuuden puolesta vetämään?[/QUOTE]

Älä unohda mainita ihmisen ja eläimen liittoa tms., sehän sulla olisi seuraavana listalla.
 
"vieras"
Allekirjoitan! Käsittämätöntä, että joissain asioissa tunnutaan elävän vielä kivikaudella. Ja tosiaan avioliittolakikin kaipaisi ehkä jotain remonttia (ihan heteroliittojenkin kohdalla).
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28120942]Älä unohda mainita ihmisen ja eläimen liittoa tms., sehän sulla olisi seuraavana listalla.[/QUOTE]

Minulla ei missään nimessä ole. Siksi kysyin että joko on ja oletko itse käynyt kirjoittamassa nimesi pedofilian puolesta?
 
"TMV"
[QUOTE="vieras";28120807]Mitä fiksua siinä on että haluaa olla homo.[/QUOTE]

Ei tarvitse olla homo halutakseen allekirjoittaa aloitteen. Itsekin aion sen tehdä, koska kannatan tasa-arvoista avioliittolakia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28120961]Minulla ei missään nimessä ole. Siksi kysyin että joko on ja oletko itse käynyt kirjoittamassa nimesi pedofilian puolesta?[/QUOTE]

En ole missään koskaan pedofiliaa. Pidän sinua aika röyhkeänä, että kehtaatkin tuollaista väittää. Jopa persulta tuo on jo liian paksua.
 
Mä en allekirjoita, koska haluaisin lisäselvityksen kolmannesta sukupuolesta ja siitä, kannattavatko lain ajajat myös ns. sukupuolineutraalia vanhemmuutta jossa mies joka aiemmin on ollut nainen, voisi synnyttää lapsia.
 
"TMV"
[QUOTE="vieras";28120961]Minulla ei missään nimessä ole. Siksi kysyin että joko on ja oletko itse käynyt kirjoittamassa nimesi pedofilian puolesta?[/QUOTE]

Kyllä jotkut sitten osaavatkin olla lapsellisia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28120975]En ole missään koskaan pedofiliaa. Pidän sinua aika röyhkeänä, että kehtaatkin tuollaista väittää. Jopa persulta tuo on jo liian paksua.[/QUOTE]

Älä valehtele, menee homoilta viimeisetkin uskottavuuden rippeet jos niitä on koskaan ollutkaan. Siellä PS toimistollakin.
 
"vieras"
[QUOTE="TMV";28121000]Kyllä jotkut sitten osaavatkin olla lapsellisia.[/QUOTE]

Sano muuta, ensin halutaan homot täyspäisiksi ja sitten jo halutaan moniavioisuutta, sen jälkeen selvä yhtälö on eläinavioliitot. Menee jo ihan vituiksi koko yhteiskunta tällä sallimisella. Joku roti oltava.
 

Yhteistyössä