Avioerosta,lainoista ym

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meillä siis ero tulossa, yhteinen vasta otettu asuntolaina, joka ei ole juurikaan ehtinyt lyhentyä ja lainan päällä vielä edellisestä talosta jäänyt tappio.. Mies haluaisi jäädä tähän asumaan, mutta taloudellisesti ei taida olla mahdollista.
Jos myyntiin laittaa nyt niin velkaa jää vielä reippaasti, mitenhän loppuvelka sitten menee? Kokemuksia?

Sitten tuota tukipuolesta, omistusasuntoon ei taida juuri tukia saada, asumistuki ym, mitäs muuta pitäisi huomioida, elarit, lapsilisän korotus?

Olisiko kellään neuvoja, kokemuksia, mitään? =)

Hei!
Itsellä ero takana 1,5vuotta sitten ja edelleen yhteinen talo myymättä. Kun talo on myynnissä, on mahdollista saada pitkääkin lyhennysvapaata lainalle. Mutta jos laina on teidän molempien nimillä, ja asunnon myymisen jälkeen lainaa jää, pankki laittaa lainan teille puoliksi.

Lapsilisiin kannattaa hakea tietenkin yksinhuoltajakorotus, sen saa myös siinä tapauksessa että on yksinhuoltajuus. Meidän tapauksessa ei makseta elareita, koska lapset asuvat puoliksi vaikka minä olen lähivanhempi. Tällaiset jutut voit itse miettiä, että vaaditko elareita. Lastenhoidosta kannattaa käydä tekemässä lastenvalvojalla sopimus. Se ei ole pakollista, itse en ole sellaista käynyt tekemässä.

Asumistukea voi saada myös toki lainanlyhennyksiin, eivätkä siihen vaikuta käsittääkseni elarit eivätkä lapsilisät.
Tsemppiä sinulle, tiedän niin tunteesi! ❤️

Hei!
Itsellä ero takana 1,5vuotta sitten ja edelleen yhteinen talo myymättä. Kun talo on myynnissä, on mahdollista saada pitkääkin lyhennysvapaata lainalle. Mutta jos laina on teidän molempien nimillä, ja asunnon myymisen jälkeen lainaa jää, pankki laittaa lainan teille puoliksi.

Lapsilisiin kannattaa hakea tietenkin yksinhuoltajakorotus, sen saa myös siinä tapauksessa että on yksinhuoltajuus. Meidän tapauksessa ei makseta elareita, koska lapset asuvat puoliksi vaikka minä olen lähivanhempi. Tällaiset jutut voit itse miettiä, että vaaditko elareita. Lastenhoidosta kannattaa käydä tekemässä lastenvalvojalla sopimus. Se ei ole pakollista, itse en ole sellaista käynyt tekemässä.

Asumistukea voi saada myös toki lainanlyhennyksiin, eivätkä siihen vaikuta käsittääkseni elarit eivätkä lapsilisät.
Tsemppiä sinulle, tiedän niin tunteesi! ❤️

Kiitos sinulle vastauksesta =) Miten kun teillä talo myymättä vielä, niin jompikumpi teistä asuu siis siinä ja olette saaneet pankin kanssa sopineet että maksatte vain korkoja?

Kiitos sinulle vastauksesta =) Miten kun teillä talo myymättä vielä, niin jompikumpi teistä asuu siis siinä ja olette saaneet pankin kanssa sopineet että maksatte vain korkoja?

Juu, minä asun ja ollaan maksettu korkoja (tai siis minä ne maksan) nyt tän 1,5vuotta. Osuuspankki oli kyllä sitä mieltä, että lyhennyserästä voidaan neuvotella jos haluaa yrittää jäädä taloon asumaan. Minulla ei taida psyyke kestää...

Periaatteessa se on käsittääkseni niin, että talon toinen omistaja voi vaatia taloon jäävää maksamaan vuokraa talossa asumisesta. Tämä kai päätetään osituksessa, jonka käsittääkseni voi pankista pyytää? Googlettamalla ainakin pitäisi jotain tietoa löytyä. Meillä (koska olen liian kiltti) ollaan vaan sovittu, että maksan muutaman satasen kuussa eksälle koska en talossa asumisesta tällä hetkellä hirveästi maksa. Jos molemmat on tyytyväisiä ilman mitään maksuja mihinkään suuntaan, niin minusta vain helpomman kautta!

Sen verran kokemuksesta voin sanoa, että exän kanssa ei kannata suullisesti sopia mitään, vaan kaikki on sovittava virallisesti kirjallisena; koska silloin kun osituksen aika tulee, niin peli muuttaa muotoaan, eikä exä muista sopineensa puhumalla yhtään mitään.
Minulla on ositushelvetti kestänyt viidettä vuotta. Olimme mielestäni osittaneet kaiken jo ennen virallista avioeroa, mutta käsikirjoitus muuttui ihan muuksi. Exällä alkoi suhde entisen asianajajan kanssa. Ex-asianajajalla oli tietenkin kavereita aiemmilta vuosilta: pesänjakaja ja asianajajia. Minulla oli yllättäen vastassa koko rykmentillinen varatuomarittaria.

Yhteistyössä