Avioero -velat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SuukkoSuulle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SuukkoSuulle

Aktiivinen jäsen
20.11.2007
18 466
2
36
Tuli tässä mieleen tällanen teoreettinen kysymys (ei, en todellakaan ole eroamassa :D Mut tuli tuost yhest toisesta aiemmast ketjusta mieleen):

Jos ero tulee ja miehellä on nimissään asunto, joka ostettu lainalla. Niin miten eron sattuessa toimitaan? Kun eihän hänellä silloin ole oikein mitään omaisuuttakaan jos ei olisi esim. ehtinyt lainaa lyhentämään lainkaan. Ei kai lainat tule automaattisesti yhteisiksi?

Entä jos mies kuolee, joutuisinko itse maksamaan miehen velat?

Avioeron osituksessa käsitellään nettovarallisuuksia, eli täysin velkaisen kämpän arvo on osituksessa nolla.

Lainat ei tule erossa "yhteisiksi" vaan jää edelleen lainanottajan lainoiksi.

Kuolinpesästä teitty hoidetaan velat ensin pois. Tosin leskellähän on oikeus jäädä yhteiseen kotiin, joku minua viisaampi varmaan osaa sanoa miten tarkalleen tässä kohtaa menetellään. Ainakin henkivakuutus on pop.

Hmm.. Eli jos mieheni nyt kuolisi, niin hänen kuolinpesästään maksettaisiin tuo laina pois? Eli toisin sanoen talo pitäisi myydä ja laittaa rahat sitten siihen lainaan? Karmeeta kyllä ees aatellakaan, mut tällainen vain tuli mieleen noin yleisesti ottaen.

muoks.... sori mä luulin et kyse on kuolemasta... luin nopeesti vaan, en kattonut et kyse on erosta...

muoks taas* kyse näköjään molemmista.... kuolemassa henkivakuutus auttaa ja lainaturvat jollain lailla.... erossa ne ei auta mitään...

missään tapauksessa lainat ei yhtäkkiä muutu esim. sun nimiin...

Ei oo muuta kuin valtiontakaus sekä ulkopuolinen takaaja lainan 1/9 osalla. Henkivakuutuksia ei ole. Paljonko vakuutukset muuten maksaa ja paljon puolison kuollessa rahaa saa?

*muoks eli lopuks kyselinkin miten kuolemantapauksessa toimitaan.

Yhteistyössä