avioero ulkomailla - lapset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kansalainen x
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kansalainen x

Vieras
Hypoteettinen tilanne kismittaa mielta.

Onko kellaan kokemusta/tietoa tilanteesta, jossa pariskunta asuu ulkomailla ja eroaa. Mita paasaantoisesti tapahtuu lapsille tassa tilanteessa? Entas jos aiti/isa haluaa muuttaa koti-Suomeen? Ja jos kyseinen aiti/isa haluaisi lapset mukaansa? Toinen (se ei-suomalainen) vanhempi on joko kolmannen maan kansalainen tai ennen eroa perhe asui taman vanhemman kotimaassa. Mita naissa eri tilanteissa voi odottaa ratkaisuna?

Kyseessa lahinna Keski-Eurooppa, muutkin kokemukset tervetulleita.

Haagin sopimuksen mukaan tällainen tilanne ratkaistaan niin, että jos vanhemmat eivät pääse asiasta sopimukseen, niin lapset jäävät asumaan siihen maahan missä perhe viimeeksi on yhtenäisenä asunut.

Eli jos suomalainen äiti haluaa muuttaa Suomeen, hän ei saa lapsia mukaansa, ellei isä siihen lupaa anna, tai ellei oikeus jostain syystä pidä isää epäsopivana vanhempana.

Fanta - viitsitko kertoa esimerkkeja, eli mita tapahtuu kolmannen maan ollessa kyseessa? Tai jos toisen vanhemman kotimaa? Tai mita eri maiden kaytannot ovat?

Avioerossa menetellään yleensä sen maan lakien ja käytännön mukaan, missä pari on mennyt naimisiiinkin. Joten luulen, että jos Suomessa menty naimisiin, niin Suomeen palaavalla olisi lapsiinkin pieni etulyöntiasema. Mutta toisaalta, jos lapset ovat asuneet koko elämänsä esim. Saksassa, niin luulen että olipa "eromaa" mikä tahansa, niin lasten sijoittamisen kanssa pyritään maan kuin maan oikeusistuimessa siihen, ettei heidän elämänsä radikaalisti muuttuisi.

Mutta näitä kannattaa todellakin miettiä, kun esim. ulkomaalaisen miehen kanssa avioituu ja perhettä rupeaa kasvattamaan.

Mä voin kertoa esimerkkinä, että tuttava oli naimisissa saksalaisen kanssa, asuivat Sveitsissä. Kaksi lasta, toinen syntynyt Saksassa, toinen Sveitsissä. Tuttuni ei kyllä edes halunnut muuttaa Suomeen eron tultua, mutta hänelle oli silti sanottu, että se vaihtoehto kannattaa sulkea kokonaan.

Alkuperäinen kirjoittaja kansalainen x:
Fanta - viitsitko kertoa esimerkkeja, eli mita tapahtuu kolmannen maan ollessa kyseessa? Tai jos toisen vanhemman kotimaa? Tai mita eri maiden kaytannot ovat?

Anteeksi, en osaa sen tarkemmin kertoa, ei ole omakohtaista kokemusta, eikä ihan läheistäkään. Olen vain sieltä täältä asioita kuullut, olisikohan tuo Ravistettavan mainitsema juttu hyvä lähde etsiä lisää tietoa, tuo Haagin sopimus, varmaan googlettamalla löytää tietoa. Luulen että on todella erilaisia maita tässä asiassa.

meneekö avioero aina sen maan mukaan,missä enty naimisiin? eli jos haluan erota miehestäni virallisesti,minun on lähdettävä selvittämään asiaa kyseisen maan kautta, eikä suomen käräjäoikeuden kautta? me asumme nyt erossa, minä muutin takaisin suomeen,mies jäi tuonne toiseen maahan.virallisesti emme ole eronneet, lapset asuvat kanssani,eikä mies ole siitä ole koskaan ollut kiinnostunut.

Muuttuuko tilanne oleellisesti, jos vanhemmat eivat ole naimisissa?

No me ei olla naimisissa. Asutaan Tanskassa, mies on norjalainen ja mä siis suomalainen. Lapset on Tanskassa syntynyt ja koko elämänsä täällä asunut ja oikeudessa katsottaisiin Tanska heidän kotimaakseen. Jos tässä nyt eri teille lähdettäisiin, niin minä joka tapauksessa jäisin Tanskaan ja niin kuulemma jäisi mieskin.

Sitä en todellakaan tiedä, että mitä sitten jos molemmat ihan väkipakolla haluavat takaisin synnyinmaihinsa. Kurja temppu olisi lapsillekin...

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:

No me ei olla naimisissa. Asutaan Tanskassa, mies on norjalainen ja mä siis suomalainen. Lapset on Tanskassa syntynyt ja koko elämänsä täällä asunut ja oikeudessa katsottaisiin Tanska heidän kotimaakseen. Jos tässä nyt eri teille lähdettäisiin, niin minä joka tapauksessa jäisin Tanskaan ja niin kuulemma jäisi mieskin.

Sitä en todellakaan tiedä, että mitä sitten jos molemmat ihan väkipakolla haluavat takaisin synnyinmaihinsa. Kurja temppu olisi lapsillekin...

Miten teillä on lasten kansalaisuudet?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meneekö avioero aina sen maan mukaan,missä enty naimisiin? eli jos haluan erota miehestäni virallisesti,minun on lähdettävä selvittämään asiaa kyseisen maan kautta, eikä suomen käräjäoikeuden kautta? me asumme nyt erossa, minä muutin takaisin suomeen,mies jäi tuonne toiseen maahan.virallisesti emme ole eronneet, lapset asuvat kanssani,eikä mies ole siitä ole koskaan ollut kiinnostunut.

Meidät on vihitty Turkissa, mutta liitto on toki virallinen myös Suomessa (eli suurlähetystö toimitti tarvittavat paperit tänne sen jälkeen kun meidät oli vihitty).
Jos eroamme, se tapahtuu niin, että viemme eropaperit Suomessa käräjäoikeuteen. Eli saamme virallisen eron täällä Suomessa. Lisäksi pitää hoitaa ero Turkissa, paikallisessa tuomioistuimessa, mutta arkielämään Suomessa ei vaikuttaisi mitenkään, vaikka jättäisimme eron kokonaan selvittämättä Turkin päässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meidät on vihitty Turkissa, mutta liitto on toki virallinen myös Suomessa (eli suurlähetystö toimitti tarvittavat paperit tänne sen jälkeen kun meidät oli vihitty).
Jos eroamme, se tapahtuu niin, että viemme eropaperit Suomessa käräjäoikeuteen. Eli saamme virallisen eron täällä Suomessa. Lisäksi pitää hoitaa ero Turkissa, paikallisessa tuomioistuimessa, mutta arkielämään Suomessa ei vaikuttaisi mitenkään, vaikka jättäisimme eron kokonaan selvittämättä Turkin päässä.

selvä juttu,kiitos. minä jo pelästyin että no jopas menee vaikeaksi.

Mä luulen, että avoliitto/avoero parantaa ulkomailla asuttaessa oleellisesti naisen asemaa lasten huoltajana, ellei kyseessä ole mikään tiukka islamilainen maa (näistä maistahan nainen ei meinaa saada lastaan pois muutenkaan, on sitten kyseessä avio- tai avoero).

Sinihammas - ei se valttamatta aina ole kurja tilanne lapsille: esim tilanteessa, jossa perhe on kolmannessa maassa jonkin aikaa (esim 3 vuotta) tyokomennuksella, mutta ei ole sinne koskaan aikonut jaadakaan. Lapsethan joka tapauksessa muuttaisivat pois tuon 3 vuoden jalkeen vanhempien kanssa. Onkohan talloin vahvimmilla se maa, jossa ennen komennusta asuttiin (olettaen etta se on toisen vanhemman kotimaa)?

hoitaa ero Turkissa, paikallisessa tuomioistuimessa, mutta arkielämään Suomessa ei vaikuttaisi mitenkään, vaikka jättäisimme eron kokonaan selvittämättä Turkin päässä.

Mitenkähän sellainen hypoteettinen ajatus, että miehesi muuttaisi eron jälkeen Turkkiin ja tahtoisi avioitua uudelleen eikä eroa olisi hoidettu Turkissa, tulisiko mutka matkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
hoitaa ero Turkissa, paikallisessa tuomioistuimessa, mutta arkielämään Suomessa ei vaikuttaisi mitenkään, vaikka jättäisimme eron kokonaan selvittämättä Turkin päässä.

Mitenkähän sellainen hypoteettinen ajatus, että miehesi muuttaisi eron jälkeen Turkkiin ja tahtoisi avioitua uudelleen eikä eroa olisi hoidettu Turkissa, tulisiko mutka matkaan?

Tulisi, miehelle ja hänen avioitumishaaveilleen :D

Sinihammas - ei se valttamatta aina ole kurja tilanne lapsille: esim tilanteessa, jossa perhe on kolmannessa maassa jonkin aikaa (esim 3 vuotta) tyokomennuksella, mutta ei ole sinne koskaan aikonut jaadakaan. Lapsethan joka tapauksessa muuttaisivat pois tuon 3 vuoden jalkeen vanhempien kanssa. Onkohan talloin vahvimmilla se maa, jossa ennen komennusta asuttiin (olettaen etta se on toisen vanhemman kotimaa)?

Huh, vaikeita kyselet. Tällaisessa tapauksessa voisin olettaa, että se maa, jossa ennen komennusta asuttiin, olisi vahvimmilla?

Tulisi, miehelle ja hänen avioitumishaaveilleen :D

Niin siis oikeasti, ero Suomessa ei piisaisi? =) Tai sinullekaan, jos joskus vaikka löytäisitkin uuden rakkauden ja tämäkin tapahtuisi Turkissa ja siellä haluaisit mennä uudelleen naimisiin? =)

Uusimmat

Yhteistyössä