avioero ja yhteinen okt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuleva yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuleva yh

Vieras
Antakaapas neuvoja:

Avioeron harkinta-aika alkanut ja nyt pitäisi sopia omaisuuden osituksesta. Minä muutan lasten kanssa pois, mies haluaa jäädä tähän yhteiseen omakotitaloon josta myös yhteistä asuntovelkaa. Mies ehdotti että talo jäisi yhteiseksi, samoin velat mutta hän huolehtisi kaikista kuluista. Ei kai näin voi tehdä, kai se omaisuus pitää jakaa???

Tai itseasiassa olisi paljonkin järkeä. Sun omaisuushan siinä karttuisi, jos mies maksaa kaikki kulut. Kuulostaa itseasiassa oikein hyvältä järjestelyltä. Sinä asuisit vuokralla, jolloin voisit muuttaa halutessasi mihin vaan.

En suostuis. Jos miehesi haluaa siihen jäädä, tulee hänen maksaa sinut ulos siitä, eli antaa puolet asunnon arvosta sulle. Ja jos ei löydy läpykkää, talo myyntiin ja myyntihinta puoliksi.

[QUOTE="kaisa";24551064]Tai itseasiassa olisi paljonkin järkeä. Sun omaisuushan siinä karttuisi, jos mies maksaa kaikki kulut. Kuulostaa itseasiassa oikein hyvältä järjestelyltä. Sinä asuisit vuokralla, jolloin voisit muuttaa halutessasi mihin vaan.[/QUOTE]

HUOM! JOS mies pitää sanansa, mutta tunnetusti äijillä kelkka kääntyy heti, kun tulee yksikin poikkipuolinen sana ja siinä vaiheessa asiat alkaakin mennä päin mäntyä. Ts. ap voi joutua yht' äkkiä vastaamaan koko velasta...

Pankista sain jo ohjeen kääntyä lakimiehen puoleen, olen ihan liian hyväsydäminen.

Ja joo, mies ei ole parhaimmillaan raha-asioissa. Meillä on ollut yhteinen tili jonne on tullut kaikki rahat ja joista on maksettu kaikki menot. Sanoi kyllä että pystyy kaikista menoista huolehtimaan mutta enpäs tosiaan tiedä...Lainaerä ei ole suuri mutta mitäs jos tulee yllättäviä menoja. Ei minulla ole kyllä osa-aikatyötä tekevänä 5 lapsen yh:na rahaa alkaa menoja paikkailemaan. Nyt asumme vielä yhdessä mutta rahat on eriytetty, katsotaan kuinka lähtee sujumaan.

Missäs se sitten konkreettisesti näkyisi tulevaisuudessa että omistan puolet talosta/puolet veloista? Vaikuttaako esim. asumistukeen?

Siis miksi ylipäätään on niin että sä lähdet sieltä tuon lapsilauman kanssa ja mies jää siihen??? Omistusasuntoonkin saa korkotukea, selvitä mahdollisuutes jäädä siihen. Muussa tapauksessa ota lakimies ja hoida ositus. Jos mies ei pysty sua ulos ostamaan, asunto myyntiin. Ei todellakaan kannata omistaa mitään yhdessä ex-puolison kanssa, siitä tulee vain ongelmia viimeistään sit kun jompikumpi löytää uuden kumppanin. Ja miksi sulla olis velkaa et exäsi voi asua siinä talossa????

Pankista sain jo ohjeen kääntyä lakimiehen puoleen, olen ihan liian hyväsydäminen.

Ja joo, mies ei ole parhaimmillaan raha-asioissa. Meillä on ollut yhteinen tili jonne on tullut kaikki rahat ja joista on maksettu kaikki menot. Sanoi kyllä että pystyy kaikista menoista huolehtimaan mutta enpäs tosiaan tiedä...Lainaerä ei ole suuri mutta mitäs jos tulee yllättäviä menoja. Ei minulla ole kyllä osa-aikatyötä tekevänä 5 lapsen yh:na rahaa alkaa menoja paikkailemaan. Nyt asumme vielä yhdessä mutta rahat on eriytetty, katsotaan kuinka lähtee sujumaan.

Missäs se sitten konkreettisesti näkyisi tulevaisuudessa että omistan puolet talosta/puolet veloista? Vaikuttaako esim. asumistukeen?

Niin, siis sinähän eron jälkeen vastaisit tasan samoista asioista, kuin nytkin, eli jos äijä ei maksa esim. lainanlyhennyksiä, niin sinä maksat. Ja jos et sinäkään pysty maksamaan, siitä tulee sitten normaalit ongelmat, mitä muutenkin lainan laiminlyömisestä, joka taas aiheuttaa sulle onglemia, kuten esim. sinä saat luottohäiriömerkinnän exäs töppäilyjen takia... Siinä ei sillon auta selittelyt, että niin niin mutta kun se LUPAS maksaa...

Eli minäkään en ikinä suostuis moiseen järjestelyyn varsinkin, jos olis jo valmiiksi tiedossa, että on ihan urpo raha-asioissa.... Millä sä oikeesti kuvittelit selviäväs omasta vuokrasta ja lainanlyhennyksistä samaan aikaan, jos exäs yht' saa päähänsä olla maksamatta yhtään ainoata lyhennystä. Eli järki käteen ja tunteet sivuun nyt tässä asiassa. Jos hän ei sinua pysty "ostamaan ulos" ja ottamaan vastuuta koko paketista, niin sitten asunto myyntiin ja tuotto puoliksi. Eli anna sen lakimiehen nyt vaan tehdä hommansa ja sulle järkevin ratkaisu, eli vaatia rahoja sun puolikkaasta / laittaa pirtti myyntiin.

Toimikaa siten, että lapset saavat jäädä kotiinsa asumaan. Tulee liikaa muutoksia kerralla. Ositusta ei tarvitse tehdä vielä.

Avioeron harkinta aika kannattaa oikeasti käyttää harkitsemiseen ja tilanteen jäähtymiseen, eikä uuden elämän aloittamiseen huonolla suunnittelulla. Teillä on kyse nyt paljon suuremmista ja tärkeämmistä asoista kuin raha. Toimikaa niin, että voitte kunnioittaa toisianne ja itseänne jälkeenpäin.

Ikävä tuottaa pettymys mutta meidän perheessä minä olen se työssäkäyvä. Lisäksi asumme minun vanhassa kotitalossa jonka ostimme edullisesti vanhemmiltani.

Minä en halua asua tässä talossa, mies haluaa. Lisäksi miehen olisi hankala saada niin isoa asuntoa vuokrattua että lapsillekkin olisi tilaa. Eli me etsimme asuntoa tästä läheltä jotta lapsilla on helppo tulla isän luo.

Nyt ei periaatteessa ole kysymys rahasta. Pystyn kyllä huolehtimaan lapsista ja itsestäni. Tiukan paikan tullen rahat puoleen lainanlyhennyksistäkin löytyy. Minä voisin vaikka luopua osuudestani talosta vaikka toki tiedän että ei ole viisasta.

Jos kerran on mahdollista jättää lainat ja talo yhteiseksi niin kokeillaan sitten varmaan niin kunnes lopullinen avioero on ajankohtainen.

Yhteistyössä