Avioero ja omakotitalo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietoa kaipaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietoa kaipaa

Vieras
Osaiskos joku kertoa että miten tulisi avioero tilanteessa toimia jos minä lasten kanssa jään nykyiseen taloomme asumaan ja taloa ei ositeta?
Laina on puoliksi mutta talolla on paljon enemmän arvoa kuin mitä siitä on lainaa, jos talo myöhemmin myydään niin pitääkö siitä olla joku paperi missä todetaan että talosta 50% kuuluu minulle vielä eron jälkeenkin?
Jos vaikka ajan kanssa asuntolaina saadaan maksettua pois ja talo on oma sekä molempien nimissä. Ja onko pankille ok että asuntolaina jää molempien nimiin vaikka ero astuu voimaan?

Jos joku osaisi vastata niin olisin kiitollinen!

eli nyt olette maksaneet asuntoa puoliksi, jatkossa maksat yksin mut myydessä saat vain puolet. ööö?

Toisenkin on asuttava jossain ja ei olisi reilua olettaa että toinen maksaa kahdesta asunnosta.
Eron syy on meillä semmoinen että ihan sovussa yritetään erota ja kumpikin haluaa lasten parasta ja lapsille helpointa olisi että saisivat jäädä omaan kotiin ja jatkaa omassa tutussa koulussa ja pitää omat kaverinsa.

[QUOTE="Helekkarin Heittomerkki";28474217]Kai jotkut saa tuonkin toimimaan, mutta miehen kannalta kuulostaa vähemmän reilulta.[/QUOTE]

Mikä kohta tässä kuulostaa miehen kannalta vähemmän reilulta? Minusta päin vastoin, minä maksan enemmän ja saan silti vain 50%

[QUOTE="sasa";28474442]Missä kohtaa miehesi saa osuutensa ulos?[/QUOTE]

Siinä kohtaa kun talo myydään, sitten kun jompikumpi tai kumpikin haluaa talon myydä. Jos minä maksan lainaa ja asunto on puoliksi molempien niin sehän on ikäänkuin sijoitus sille toiselle joka ei maksa lainaa mutta omistaa puolet.

Siinä kohtaa kun talo myydään, sitten kun jompikumpi tai kumpikin haluaa talon myydä. Jos minä maksan lainaa ja asunto on puoliksi molempien niin sehän on ikäänkuin sijoitus sille toiselle joka ei maksa lainaa mutta omistaa puolet.

Huono sijoitus. Ei tuota itselle asumispalvelua, vaan pelkän hintariskin. Mutta jos tuo ei miestä haittaa, eikä hän myöskään tarvitse rahoja uuden asunnon hankintaan, niin kaipa tuollainen sopimus on mahdollista laatia. Käyttäkää kuitenkin asianajajaa apuna, niin ei tule myöhemmin epämiellyttäviä yllätyksiä.

En lähtis tohon systeemiin. Nyt teillä saattaa olla ihan samansuuntaiset ajatukset, mutta se voi muuttua nopeastikin. Hankalammaksi alkaa mennä, kun jompi kumpi alkaa seurustella ym.

Kannattaa tiedustella pankista sitä miehen ulosostamista, se on kaikkein selkeintä.

Kyseessä uusi talo jonka olemme itse rakentaneet, ei pitäisi ihan heti olla remonttia taikka suurta arvon laskua tiedossa. Tämä olisi siis joka tapauksessa väliaikainen ratkaisu, jossain vaiheessa talo menee myyntiin.

Selvyyden vuoksi lunastaisin asunnon omaksi. En tiedä onko mahdollista tehdä niin, että maksat miehelle kuukausittain jos ei könttänä oo varaa mutta epävarmaa olis musta jäädä tuollaisessa tilanteessa eroa edeltävään tilanteeseen. Mitä jos mies kuukauden kuluttua päättää että talo on myytävä kun tarvitsee rahaa? Tapaa naisen jonka kanssa haluaa ostaa oman - mitä sä sitten teet? Myyntiin se talo menee siinä tapauksessa sitten kuitenkin, eikö?

Meillä on vähän samanlainen tilanne eli jäin lasten kanssa asumaan vanhaan taloomme ja mies muutti pois. Omistetaan edelleen talo puoliksi ja minä maksan kaikki talon kulut, mies maksaa osan lainasta (jota ei ole paljon). Haluttiin, että lapset saavat mahdollisimman kivuttoman eron ja siksi päädyttiin tähän ratkaisuun. Näin menty jo vuosi.

Mitä sitten jos tulevaisuudessa (tai kun) jompikumpi haluaa myydä? Sitten myydään. On se lapsille sitten helpompaa kun ovat tottuneet ajatukseen erosta kuin että olisi mennyt samaan aikaan sekä koti että perhe. Meistä.

Ei mies tekis sitä omille lapsilleen. Meillä on takana niin pitkä historia että pystyn täysin luottamaan siihen että kumpikin ajattelee aina ensin lasten etua ja näinollen pystymme varmasti yhdessä sopimaan asioita siinäkin vaiheessa jos jommalla kummalla on uusi suhde. Tämä liitto vie niin paljon mennessään että en usko kummankaan ihan heti hyppäävän uuteen vakavempaan suhteeseen.

Eron ei aina tarvitse olla sotkuinen ja vaikea, välitetään toisistamme ja kunnioitamme toisiamme, miksi se tilanne muuttuisi avioeron jälkeen, hän on lasteni isä ja tulee aina olemaan osana meidän elämää, hän on myös ollut ystävä minulle kaikki nämä vuodet, miksi tämänkään pitäisi muuttua? Mikä ennakkokäsitys ihmisillä on siitä että kun erotaan niin aletaan sitten riitelemään ja vihaamaan sitä entistä puolisoa ja ajatellaan vain omaa etua?

Eron ei aina tarvitse olla sotkuinen ja vaikea, välitetään toisistamme ja kunnioitamme toisiamme, miksi se tilanne muuttuisi avioeron jälkeen, hän on lasteni isä ja tulee aina olemaan osana meidän elämää, hän on myös ollut ystävä minulle kaikki nämä vuodet, miksi tämänkään pitäisi muuttua? Mikä ennakkokäsitys ihmisillä on siitä että kun erotaan niin aletaan sitten riitelemään ja vihaamaan sitä entistä puolisoa ja ajatellaan vain omaa etua?

Se on se tavallistakin tavallisempi tilanne. Et usko kuinka paljon olen saanut ihmettelyä osakseni kun meillä on pystytty näin sopuisasti sopimaan asiat, joustetaan tapaamisajoissa ja yritetään kaikessa ajatella ensin lasten etua. En tunne ketään muita eronneita joilla olisi näin hyvin asiat. Miesystävänikin vääntää exänsä kanssa tapaamisajat pilkulleen suunnilleen oikeudessa, kun ex-vaimo on niin hankala tyyppi.

Niin minäkin kuvittelin, että meillä sovitaan kaikki asiat sovussa, että mies laittaa lapsen kaiken edelle, että kunnioittaam minua edelleen.

Niin paljon paskaa olen kuitenkin eron jälkeen niellyt, niin isot rahalliset tappiot tehnyt yhteisesti omistetusta omakotitalosta. Josta käytännössä maksoi sitten lopulta osituksen yhteydessä myös miehen ja hänen uuden puolisonsa asumisen. Että en neuvoisi tuota tekemäänn koskaan milloinkaan.

Minä olin ollut ex-mieheni kanssa kimpassa 15 vuotta, silti eron jälkeen mies oli ihan eri henkilö, kuin se mies, jonka kanssa olin ollut naimisissa. Häijyintä oli, että paljon tuttua oli jäljellä, ja miltei kuulin hänen ajatuksensa juoksun. Nykyään se mies lähinnä vain oksettaa.

Epäreilu tilanne miestä kohtaan. Jos on normituloinen eikä ole uuden asunnon hintaa säästössä, tuskin tulee saamaan lainaa uutta asuntoa varten. Vuokralla asuminen on kallista eli mies tekee tappiota koko ajan. Toivottavasti olet tajunnut olla pyytämättä elareita siltä ajalta, jonka talossa asut eron jälkeen. Ja tietenkin vaimo maksaa koko lainan ja kulut, koska lain mukaan hänen pitää maksaa korvausta miehelle miehen puolikkaan käytöstö. Huom, jos laina on koroilla, korvaus on kuitenkin lyhennyksen kanssa tai puolet asunnon käyvästä vuokrahinnasta. Älä siis käytä miestä hyväksesi vaan myykää talo heti.