Avioero ja lapset.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen siinä pisteessä,että en enään tiedä mitä tekisin. Avioeroa mietin paljon ja ahdistaa usein oma mies. Haaveilen omasta asunnosta lasten kanssa. Meillä ei ole mitään väkivalta,alkoholi ongelmaa tai muuta isoa syytä erolle. Olen niin kyllästynyt suhteeseen. sukulaisille kertominen stressaa, meidön suhde näyttää ulospäin hyvälle. En jaksa alkaa selitellä jokaiselle eron syytä. Kokemuksia kaipailen. Miten olette selvinnyt erosta ja oliko oikea ratkaisu? Oletteko katuneet jälkeenpäin. Olen epävarma onko ero lopukta oikea vaihtoehto.

Suhdetta voi monella yrittää hoitaa ja parantaa. Vaikka ammattiavun kanssa jos ei muuten.

Vaihtoehtona uusperhearjessa odottaa sitten lapsilla hajonnut perhe, katkerat eksät ja ärsyntyneet nyksät ja kaikenlainen hankala sopiminen ja riitely.

Voisit aloittaa siitä, että eläydyt enemmän sun miehen tunteisiin kuin murehdit jotain sukulaisten reaktiota. Tekstistä tulee tunne, ettet ole aikoihin tainnut ajatella sitä, mitä sun mies tuntee tai ajattelee. Olet kuitenkin viemässä mieheltä ja lapsilta ehjän perheen ilman mitään sen suurempaa syytä kuin sun oma ahdistus, se on iso juttu. Sen verran pitää vaatia itseltään, että ennen eropäätöstä tutustuu siihen mieheen, josta aikoo erota. Antaa hänellekin tilaa kertoa mitä hänen mielessään liikkuu, ja on aidosti läsnä ja ottaa sen vastaan.

Kerrotko meille tänne, mikä olisi se eron syy. Muuten on vaikea kommentoida asiaa. Vai onko se vain tuo ahdistus? Mistä tuo ahdistus kumpuaa? Kyllästymisestä? Kotitöistä?

Suhdetta voi monella yrittää hoitaa ja parantaa. Vaikka ammattiavun kanssa jos ei muuten.

Vaihtoehtona uusperhearjessa odottaa sitten lapsilla hajonnut perhe, katkerat eksät ja ärsyntyneet nyksät ja kaikenlainen hankala sopiminen ja riitely.

Siis eihän ap miettinyt uusperheen perustamista vaan eroa.

Itse erosin joitain vuosia sitten, ollaan eksän kanssa hyvissä väleissä, en todellakaan ole katunut eroa. Ei meistä kumpikaan halua palata yhteen. Mutta asioiden hoitaminen sujuu hyvin. Minulla on ollut eron jälkeen suhde, mutta en edes harkinnut yhteen muuttamista. En halua perustaa uusperhettä, minusta on kiva asua itsekseni lasten kanssa (tai no osan aikaa ovat toki isällään). Seurustella voi ilman yhteenmuuttoakin.

Voisit aloittaa siitä, että eläydyt enemmän sun miehen tunteisiin kuin murehdit jotain sukulaisten reaktiota. Tekstistä tulee tunne, ettet ole aikoihin tainnut ajatella sitä, mitä sun mies tuntee tai ajattelee. Olet kuitenkin viemässä mieheltä ja lapsilta ehjän perheen ilman mitään sen suurempaa syytä kuin sun oma ahdistus, se on iso juttu. Sen verran pitää vaatia itseltään, että ennen eropäätöstä tutustuu siihen mieheen, josta aikoo erota. Antaa hänellekin tilaa kertoa mitä hänen mielessään liikkuu, ja on aidosti läsnä ja ottaa sen vastaan.

Onko ahdistus jotenkin huono syy? Jos suhteessa olo ahdistaa, niin pitäisikö sitten vaan jatkaa ahdistavassa suhteessa?

Kyllä sen ahdistuksen takana yleensä jokin syy on.

Ex miehelläni on alkoholi ongelma. Ero oli ainut oikea vaihtoehto. Mutta meidän tilanteemme oli täysin eri, kuin teidän. Itse yritin loppuun asti kaikkeni perheen yhdessä pitämiseen. Vielä senkin jälkeen, kun rakkaus oli jo loppunut. Myös mies yritti saada sairautensa kuriin.

Lasten vuoksi ei kannata väkisillä liian pitkään huonossa parisuhteessa olla. Mutta en voi käsittää sitä, että kerätään vain kimpsut ja kampsut ja lähdetään. Ilman, että kääntää ensin KAIKKI mahdolliset kortit mitä maailmassa on. Parisuhteen eteen on oikeasti tehtävä töitä. Sitä on vaan hoidettava. Joka päivä taisteltava sen puolesta. Kun tiedät yrittäneesi ihan kaikkesi, eikä mikään ole auttanut, saattaa ero olla vaihtoehto. Siinä vaiheessa et enää epäröi päätöksen tekemistä, vaan tiedät tekeväsi oikean ratkaisun.

Onko ahdistus jotenkin huono syy? Jos suhteessa olo ahdistaa, niin pitäisikö sitten vaan jatkaa ahdistavassa suhteessa?

Kyllä sen ahdistuksen takana yleensä jokin syy on.

Ahdistuksen hoitoon harvoin on lääkkeenä vain vältellä ahdistuksen aiheuttajaa, oli se sitten koulun kokeet, julkiset paikat, oma äiti tai puhelimessa puhuminen. Fiksumpaa on selvittää se syy siellä ahdistuksen takana, yrittää käsitellä se ja tehdä isoja elämänvalintoja vasta sen jälkeen jos ne on tarpeen. Ei ole mitenkään tavatonta että ihmistä "ahdistaa parisuhde" tilanteessa jossa kyseessä onkin jokin henkilökohtainen kehityskriisi tai itse tunnistamattomien tarpeiden täyttymättömyys, sellaisten jotka voisivat täyttyä siinä suhteessakin kun hoksasi mitä on vailla (omaa aikaa, itsensä toteuttamista, vastuun jakamista, yhteisen haaveen, enemmän vapautta...?).

Ahdistuksen hoitoon harvoin on lääkkeenä vain vältellä ahdistuksen aiheuttajaa, oli se sitten koulun kokeet, julkiset paikat, oma äiti tai puhelimessa puhuminen. Fiksumpaa on selvittää se syy siellä ahdistuksen takana, yrittää käsitellä se ja tehdä isoja elämänvalintoja vasta sen jälkeen jos ne on tarpeen. Ei ole mitenkään tavatonta että ihmistä "ahdistaa parisuhde" tilanteessa jossa kyseessä onkin jokin henkilökohtainen kehityskriisi tai itse tunnistamattomien tarpeiden täyttymättömyys, sellaisten jotka voisivat täyttyä siinä suhteessakin kun hoksasi mitä on vailla (omaa aikaa, itsensä toteuttamista, vastuun jakamista, yhteisen haaveen, enemmän vapautta...?).

Totta, tietenkin kannattaa miettiä tämä. Mutta jos käy ilmi, että ahdistuksen syy ei ole oman pään sisällä, vaan johtuu tavalla tai toisella suhteesta, niin silloin ero voi olla ihan hyvä vaihtoehto.

Kerrotko meille tänne, mikä olisi se eron syy. Muuten on vaikea kommentoida asiaa. Vai onko se vain tuo ahdistus? Mistä tuo ahdistus kumpuaa? Kyllästymisestä? Kotitöistä?
Voisin lähteä mutta mies liian kotihiiri.. se on just ongelma ku ollaan liian erinlaisia.
Monesta asiasta johtuu. Kyllästyminen,kotityöt ja ollsan liian erinlaisia olen siis tämän 11-vuoden aikana miettinyt hyvinnpaljon tätä eroasiaa! Nyt jotenkin tuntuu että en jaksa olla tässä suhteessa enään.

Siis eihän ap miettinyt uusperheen perustamista vaan eroa.

Itse erosin joitain vuosia sitten, ollaan eksän kanssa hyvissä väleissä, en todellakaan ole katunut eroa. Ei meistä kumpikaan halua palata yhteen. Mutta asioiden hoitaminen sujuu hyvin. Minulla on ollut eron jälkeen suhde, mutta en edes harkinnut yhteen muuttamista. En halua perustaa uusperhettä, minusta on kiva asua itsekseni lasten kanssa (tai no osan aikaa ovat toki isällään). Seurustella voi ilman yhteenmuuttoakin.
Oliko helppoa erota kun on lapsia? Teillä ero yhteisymmärryksessä? Luulen,että mies aiheuttaa ongelmia jos päätät erota.mun puoleta tämä ero lähtisi liikenteeseen.

Totta, tietenkin kannattaa miettiä tämä. Mutta jos käy ilmi, että ahdistuksen syy ei ole oman pään sisällä, vaan johtuu tavalla tai toisella suhteesta, niin silloin ero voi olla ihan hyvä vaihtoehto.
Olen erinlainen ilman miestä energinen ja iloinen. Mies niin tylsä kotihiiri.minnekkään ei halua lähteä kaksin tai koko perhe. Mun harteille jää kaikki,kotityöt,ruuanlaitto,kaupassa käynti ja lasten kanssa ulkoilu ja tekeminen. Ja ei kiinnostu sii vaikka että käytäis välillä kaksin leffassa tai syömässä. Kaipaan sellasta miestä jonka kanssa kokea ja nähdä maailmaa nyt teen yksin kaiken.

Et sä nyt kuulosta hirveän ahdistuneelta, vaan tylsistyneeltä ja kyllästyneeltä. Yrität tehdä tyhjästä draamaa, että saisit vähän säpinää. Nyt pitäis vaan miehestä löytää joku vika, jolla oikeuttaa oma käytös. Perussettiä.

Jos olet alusta asti miettinyt eroa, miksi et eronnut heti alussa ja etsinyt itsellesi sopivampaa kumppania?

Et sä nyt kuulosta hirveän ahdistuneelta, vaan tylsistyneeltä ja kyllästyneeltä. Yrität tehdä tyhjästä draamaa, että saisit vähän säpinää. Nyt pitäis vaan miehestä löytää joku vika, jolla oikeuttaa oma käytös. Perussettiä.

Jos olet alusta asti miettinyt eroa, miksi et eronnut heti alussa ja etsinyt itsellesi sopivampaa kumppania?
Täältä palstaltahan se oikeutus aina haetaan, täältä on helppo hakea se tarvittava boosti kanssasisarilta ja lynkata mies joukolla. Koska luonnollisesti kaikki on AINA miehen syytä.

Hei aloittaja, muistathan että sinun kannattaa käyttää tarinoinnissa ja miestä syyllistävissä sepustuksissa esim. taikasanoja ”uhkaava”, ”humala”, ”väkivalta”, ”alkoholi”, ”pettäminen”, ”narsismi”, ”alistaminen”, ”saamaton”. Näillä taikasanoilla saa takuusympatiat erolle. Totuudesta ei ole niin väliksi, ja liioittelu on sallittua, koska saat itse sepittää ja värittää tarinan eikä mies pääse sitä tänne ikinä todistelemaan vääräksi.

Mukavia miehen syyllistys- ja erohetkiä sinulle!

Sitten eron jälkeenhän se elämä varmasti aukeaa! Onkin todella helppoa ja mukavaa reissata ja nähdä maailmaa!

Meinasitko tuupata lapset miehelle vai kenties adoptioon? :laugh:

Tuli mieleen, että aloittajan kohdalla ahdistus saattaa liittyä siihen, että hänellä on tarve kasvaa omaksi erilliseksi itsekseen mutta hän ei hahmota tätä tarvetta osana normaalia kasvua, ilman että se on merkki siitä että asiat ovat huonosti. Nyt hän puhuu itsestään pelkästään suhteessa toisiin: mieheen ja sukulaisiin ja mahdolliseen uuteen mieheen. Ei ihme, jos ahdistaa, jos näkee että ne omat tarpeet ja toiveet on noin riippuvaisia toisista ihmisistä, heidän ajatuksistaan ja vireystasostaan.
Aikuisen on kuitenkin opittava piirtämään ne omat rajat. Ottamaan vastuun omista tunteistaan. Haettava se oma tila. Mikä ei tosiaan tarkoita eroa. Kun ymmärtää oman tilan tarpeen, ymmärtää myös sen miehen tarpeen palautua päivän kuormituksesta omassa tilassaan, omassa kodissaan, omissa jutuissaan. Ilman että tuntee, että se on jotenkin itseltä pois.
Sen sijaan, että keskittyy siihen, mitä mies ei ole, voisi kokeilla keskittyä siihen, mitä itse on. Millainen ihminen. Miksi reagoi asioihin kuten reagoi. Miksi haluaa mieluummin vältellä ja ahdistua siitä välttelystä, kuin kohdata asiat vastuullisesti ja kantaa vastuun siitä miten itse toimii. Siellä jossain mielen perällä on jotain tärkeää oivallettavaa.
Toisen ihmisen kautta ei voi elää. Ei vain voi. Täytyy elää omaa elämää, nähdä ystäviä, matkustella, harrastaa. Jos ei sitä tee, niin on täysin hyödytöntä syyttää siitä miestä, koska miehellä on eri tarpeet. On kohtuutonta odottaa, että mies huolehtii sekä omat tarpeensa, että puolisonkin tarpeet. Harvalla on voimia sellaiseen.

Olipahan harvinaisen järkevä kirjoitus tuo edellinen. Siinä on pohdittavaa. Meinasin myös kysyä, että jos mieli tekee lähteä johonkin, matkalle tai muuta harrastamaan, niin eikö sitä voi tehdä myös ystävän kanssa. Eihän kaikkea tarvitse miehen kanssa tehdä.

Kotityöt on neuvoteltavissa oleva asia. Miksi et vaadi miestä osallistumaan? Tai miksi suostut tekemään kaiken? Jos esim. lähtisit lasten kanssa tai ilman matkalle, niin mies jäisi yksin kotiin, jolloin hänen olisi tehtävä edes jotain kotitöitä itse. Jos lapset jäisivät kotiin isän kanssa, joutuisi hän tekemään vähän enemmänkin ja ehkä sitä myöden tajuaisi arvostaa vähän sinunkin tekemää työtä.

Yhteistyössä