Avioero ja käytännön asiat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minna"

Vieras
Mä haluan eron miehestäni. Mies ei ole suostuvainen eroamaan ja varmasti ei anna lapsia minulle. Mun on kuitenkin pakko päästä asumaan eri asuntoon, en voi jatkaa mieheni kanssa saman katon alla. Miten mä käytännössä toimin. Hommaan asunnon jostain ja muutan sinne. Huh, ihan kamalaa... Ajatukset on niin sekaisin, etten mä tiedä miten toimia.

No ei voi, mutta ei ole suostuvainen ainakaan siihen, että mä saisin lapset. Mutta voinko minäkään muuttaa omaan asuntoon ja ottaa lapset mukaan, jos mies ei siihen suostu??

[QUOTE="minna";25059405]Kyllä kai. Eli hommaan sellaisen. Pitääkö mun sitten muuttaa ensin yksin asumaan ja sitten alkaa taistelemaan lapsista.[/QUOTE]

Vaikee sanoa, kun en tunne lakia. Voisko tuosta olla jotain haittaa myòhemmin lain edessà? Esim voisiko joku nàhdà sen lapsien hylkààmisenà, en osaa sanoa. Mà ehkà kyselisin asianajajalta ja siinà samassa alkaisin katsella jo valmiiksi asuntoa. Voithan sen hankkia jo etukàteen ja pysyà vielà vàhàn aikaa vanhassa kodissa. Jollei ole vàkivaltaa tai jotain tosi vakavaa

mulla oli sama tilanne että halusin eron ja muuttaa muualle lasten kanssa mutta mies ei tähän suostunut. Otin lastenvalvojalta asiasta selvää ja niin paskamainen juttu kun onkin, lain mukaan en saanut viedä lapsia pois heidän omaasta kodista ilman isän lupaa. Vasta kun lasten tapaamisista ja huoltajuudesta on paperit tehty, saat lapset viedä.

Itse tein päätöksen, hain ja sain asunnon. Tässä vaiheessa mies ei enää pistänytkään hanttiin vaan antoi suosiolla lapset mukaani. Toisinsanoen hän vain uhkasi ettei anna lapsia mukaani koska yritti tällä tavalla saada minut jäämään hänen luokseen, lapsethan on oiva kiristyskeino. Mutta kun mies tajusi että aioin lähteä, hänen oli enää turha yrittää sitä uhkailemalla estää.

Sitä vielä sanoisin että älä missään nimessä hanki asianajajaa, yritä ensin selvittää asiat kuntasi lastenvalvojan kanssa ja miehesi kanssa. Näin minua opastettiin, teet oikeusjutuilla vain hallaa teille KAIKILLE. Vasta silloin jos miehesi ei suostu yhteistyöhön eikä allekirjoita kaikkia sopimuspapereita, viet asian oikeuteen ja he opastavat senkin sitten siellä lastenvalvojalla (tulee halvemmaksikin).

Sitä vielä sanoisin että älä missään nimessä hanki asianajajaa, yritä ensin selvittää asiat kuntasi lastenvalvojan kanssa ja miehesi kanssa. Näin minua opastettiin, teet oikeusjutuilla vain hallaa teille KAIKILLE. Vasta silloin jos miehesi ei suostu yhteistyöhön eikä allekirjoita kaikkia sopimuspapereita, viet asian oikeuteen ja he opastavat senkin sitten siellä lastenvalvojalla (tulee halvemmaksikin).

Taidat olla oikeassa. Tuo lastenvalvoja tietàà kai paljon Suomen laista. Itseasiassa tarkoitinkin enemmàn lainopillista neuvoja asianajalalla, ei asian oikeuskàsittelyà.

[QUOTE="Mamma italiana";25059468]Taidat olla oikeassa. Tuo lastenvalvoja tietàà kai paljon Suomen laista. Itseasiassa tarkoitinkin enemmàn lainopillista neuvoja asianajalalla, ei asian oikeuskàsittelyà.[/QUOTE]

Jos oikein käsitin kun itse asioita selvittelin, se pelkkä asioiden selvittely asianajajan kanssa on aika kallista. Itse sain hirveästi neuvoja ja apua lastenvalvojalta ja asioissa mistä hän ei uskaltanut satavarmasti sanoa, hän antoi jonkun numeron mistä kysyä (en muista mikä se oli nimeltään mistä niitä tietoja sai).

Soita lastenvalvojalle ja saat jo puhelimessa tietoja, lisäksi voitte varata ajan että menet sinne keskustelemaan ja sieltä asia sitten eteneekin. Kannattaa jo ennen muuttoa yrittää sovitella yhdessä miehesi ja lastenvalvojan kanssa mikä ratkaisu teille olisi paras.