Avioero ja käytännön asiat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "minna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"minna"

Vieras
Pystyiskö joku auttamaan. Tilanne on siis Se, että ero on väistämätön. Lapsia on neljä. Mies ei suostu keskustelemaan erosta. Ei lapsiin liittyvistä asioista. Toteaa vain, että lähde sitten ovesta pihalle. Mitä ihmettä mä teen, jotta saan asiat käynnistyyn. En kestä tässä enää yhtään ylimääräistä päivää, mutta en kyllä lapsia jätä vain siksi etten miehen kanssa pysty elämään.

Joko sulla on asunto mihin muutat? Jos ei, niin siitä kai pitää aloittaa. Ja lasten kuviot selvitellään lastenvalvojan kanssa pyhien jälkeen. Hankala on mitään käytännön juttuja järjestellä juhlapyhinä, olisit eronnut ennen joulua tai joulun jälkeen.

Mikä on se pakottava syy, että just jouluna pitää lähteä? Lahjat ei miellyttäny vai paloiko kinkku?

Vanhin tokalla, nuorin 4v. Tätä mietin, mutta jos mieheni ei suostu siihen että otan lapset. Tiedän, että tulee tekemään kiusaa kaikin mahdollisin tavoin. Siis nimenomaa lasten kautta, koska sillain pystyy parhaiten satuttaa. Eli voinko vain hommata lapsille ja itselleni asunnon ja muuttaa siihen ja sen jälkeen alkaa selvittää asioita, jos miehellekkin olisi mennyt tajuntaan että aion erota vaikka mikä olisi.

Lahjoja en edes saanut ja kinkkua ei ole ollut. Noin pienistä syistä en 14 vuoden yhdessä oloa lopettaisi. Syyt on vakavat ja tiedostan kyllä, etten tänään pysty konkreettista tekemään, mutta suunnitelmia kuitenkin, jotta pääsen eteenpäin. Ei kannata väheksyä, kun et todellakaan tiedä mistä on kyse. Kysyin konkreettista apua.

No ensiksi avioerohakemus postiin ja sitten varaat ajan lastenvalvojalle. Kaikki mustaa valkoselle, EI suullisia sopimuksia. Sulla ei ole oikeutta vaan ottaa lapsia jos mies on asiasta eri mieltä. Siksi se käynti lastenvalvojalla.

Ja mä annoin käytännön vinkkejä, että hommaa asunto ja ota yhteyttä lastenvalvojaan. Niillä pääset alkuun. Mutta koska nyt on joulu niin sun on vaan kestettävä muutama päivä. Arkena asiat rullaamaan sitten.

Hei kiitos. Tätä juuri mietin, että en voi vaan ottaa lapsia. Ja tosiaan ei ole tarkoitus lapsia isästä edes erottaa, mutta en kyllä aio niistä itsekään luopua kokonaan. Otan siis yhteyden lasrenvalvojaan ja sitä kautta lähden selvittämään. Kiitos.

[QUOTE="minna";30540203]Hei kiitos. Tätä juuri mietin, että en voi vaan ottaa lapsia. Ja tosiaan ei ole tarkoitus lapsia isästä edes erottaa, mutta en kyllä aio niistä itsekään luopua kokonaan. Otan siis yhteyden lasrenvalvojaan ja sitä kautta lähden selvittämään. Kiitos.[/QUOTE]

Ja sä et voi lähteä myöskään ilman lapsia, se näyttää oikeudessa siltä kuin olisit hylännyt perheesi ja mies voi saada huoltajuuden.

Hankit nyt ekaks itelles ja lapsille asunnos, sit kylmästi otat tavarat ja lapset mukaasi ja muutat sinne, sit soitat lastenvalvojalle ja varaat ajan.. olen kokonet itse eron the helvetti, mutta siitäkin selviää, toinen voi halutessaan heittäytyä tosi veepääksi, mutta periksi ei kannata antaa, sillä jos annat pikkusormen se vie koko käden... ole jäpti ja päättäväinen sillä selviää pitkälle.. Ja niin tietty laitat avioeron vireille..

En taida vaan pystyä vaan viemään lapsia. Kuten sanoin, mies tulee tekee kaikkensa mun kiusaamiseksi. Hakee siis vaikka lapset väkisin takaisin. Taitaa pystyä olemaan äärimmäisen häikäilemätön vaikka lasten kustannuksella. Sellaisia elkeitä on ollut liikaa viime päivinä näkyvissä. Joten taidan soittaa sille lastenvalvojalle ja laittaa eropaperit menee. Huh, kunpa selviäisin tästä vahvana...

[QUOTE="minna";30541101]En taida vaan pystyä vaan viemään lapsia. Kuten sanoin, mies tulee tekee kaikkensa mun kiusaamiseksi. Hakee siis vaikka lapset väkisin takaisin. Taitaa pystyä olemaan äärimmäisen häikäilemätön vaikka lasten kustannuksella. Sellaisia elkeitä on ollut liikaa viime päivinä näkyvissä. Joten taidan soittaa sille lastenvalvojalle ja laittaa eropaperit menee. Huh, kunpa selviäisin tästä vahvana...[/QUOTE]

Jos olo tulee tukalaksi, turvakotiin!
Jos taas pärjäät maanantaihin asti, soita silloin lastenvalvojalle (katso netistä ajoissa soittoaika) ja kysy neuvoa kuinka toimia.
Kun lähdet kommunikoi miehen kanssa tekstiviestein, koska niistä jää todistusaineistoa.
Toistan vielä, että lähde turvakotiin, jos tarpeen, selvitä sekin netistä etukäteen missä sijaitsee ym.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs vaan;30540356:
Hankit nyt ekaks itelles ja lapsille asunnos, sit kylmästi otat tavarat ja lapset mukaasi ja muutat sinne, sit soitat lastenvalvojalle ja varaat ajan.. olen kokonet itse eron the helvetti, mutta siitäkin selviää, toinen voi halutessaan heittäytyä tosi veepääksi, mutta periksi ei kannata antaa, sillä jos annat pikkusormen se vie koko käden... ole jäpti ja päättäväinen sillä selviää pitkälle.. Ja niin tietty laitat avioeron vireille..

No ei todellakaan noin että lähtee vaan ja ottaa lapset mukaansa. Jos isä tekisi noin oisko hyvä juttu? Tiedän että joitakin vituttaa mutta tuossa otetaan lapset heti pelinappuloiksi. Aikuinen ihminen kestää muutaman päivän, kuukaudenkin samassa talossa miehen kanssa jonka kans on hankkinut helvetin monta lasta ja ollut yhdessä joku yli kymmenen vuotta. JOS ei jaksa niin sitten lähtee mutta lapsia ei ole oikeutta viedä mukanansa.

Sovit tapaamisen lastenvalvojan kanssa ja mies sinne mukaan kanssa- jos ei tule niin ei sitten, menet yksin. Siitä se lähtee.

minkä takia tässäkin keskustelussa on taas olettama että äidillä on joku perustavaa laatua oleva oikeus viedä lapset ?

Samaa mietin. Kuinka moni antaisi isälle moiset neuvot, jos isä päättäisi erota. Ikävä asia ettei mies pysty keskusteleen, mutta eihän lapsiakaan noin vain viedä. Vaikeita asioita, jos toinen ei halua erota. Lastenvalvojan kautta lasten asiat hoitoon. Miten nämä asiat tuleekin pintaan Jouluna?

[QUOTE="minna";30541101]En taida vaan pystyä vaan viemään lapsia. [/QUOTE]

No ei todellakaan ole oikeutta noin vain viedä lapsia!! Oletteko vitun mammat IHAN vajakkeja! Mitä jos se isä veisi ne jonnekkin?

Eri asia jos on väkivaltaa mutta ap ei niin sanonut. Toki kohta sanoo ja keksimällä valheita naiset aina pärjää huoltajuusjutuissa - todistustaakka on aina miehellä.

En ole sanomassa, että on väkivaltaa. Olen kestänyt helvetin monta pitkää kuukautta ja yrittänyt selviytyä. Ja siksi juuri en ole lähtenyt, koska en voi vain ottaa ja viedä lapsia. Ja sanoin jo aikaisemmin, että en halua erottaa lapsia isästään enkä käyttää heitä pelinappuloina. Kun tukalaa on ollut jo pitkään on sama onko joulu vai juhannus, kaikille Se joulu ei ole niin iso juttu. Kysyin neuvoa juuri sen takia, että lapset kärsisivät ja joutuisivat pelinappuloiksi mahdollisimman vähän. Tilanteet kärjistyy koska ollaan yhdessä koko ajan ja mies ei todellakaan kohtele mua edes inhimillisesti. Sellaistako lasten pitää nähdä vain koska nainen keksii aina kaiken. En aio viedä lapsilta isää, mutta ihmisarvo Se mullakin on.

Ja ongelma on juuri Se, että mies ei suostu puhumaan erosta. Siksi tarvitsin neuvoa miten lähden hoitamaan asiaa. Kestän kyllä aikuisena, mutta en loputtomiin. Haluisin tehdä yhteistyötä ja puhua, mutta kun mies ei vaan puhu.

No mistäs se oletus sitten tulee, että sillä, joka päättää erota, ja jonka ainoa vaihtoehto tässä tilanteessa on etsiä uusi asunto, ei ole oikeutta asua lapsiensa kanssa? Minusta tässä olennaisin asia on se, että toinen osapuoli on kykenemätön toimimaan lapsien edun mukaisesti (=keskustelemaan heidän asioistaan).

Ja minnalle neuvoisin, että hanki vain se asunto. Kyllä se mies sitten puhuu, kun tajuaa, että olet tosissasi. Ja jos ei puhu, niin lastenvalvojan kautta onnistuu. Itselläni oli sama tilanne ja uudeksi vuodeksi olen nyt muuttamassa uuteen asuntoon. Lasten asioista olemme jo pystyneet puhumaan aika pitkälle.

No mistäs se oletus sitten tulee, että sillä, joka päättää erota, ja jonka ainoa vaihtoehto tässä tilanteessa on etsiä uusi asunto, ei ole oikeutta asua lapsiensa kanssa? Minusta tässä olennaisin asia on se, että toinen osapuoli on kykenemätön toimimaan lapsien edun mukaisesti (=keskustelemaan heidän asioistaan).

No eihän niitä lapsia niin vaan oteta. Jos mun mies ilmottas et nyt tuli ero ja lähtis lapsen kanssa ovesta ulos niin soittaisin poliisit perää. Asiat pitää hoitaa viranomaisten kautta jos toinen ei halua erota tai keskustella asioista.

Yhteistyössä