avautumisvaiheen kestot pinoon

Synnyttämään lähdössä auki olin ollut jo pidemmän aikaa 1-2 cm, synnärillä auki sitten ensimmäisistä kipeistä suppareista, jotka kestivät 2.5 tuntia, 5 cm , sitten siitä 5 tuntia, auki 9 cm, ja siitä 4 tuntia, niin vauva oli maailmassa, tosin leikkauksen kautta.
 
JennyJohanna
Synnytystä käynnistettiin puikoilla parin viikon ajan, välipäiviä pidellen. Sitten oksitosiini-tipalla pari kertaa, ennekuin saatiin kalvot puhkaistua. Kalvojen puhkaisu tapahtui sunnuntaina klo13.50. Vauva syntyi seuraavana päivänä klo 15.08 ja ponnistusvaihe kesti 31minuuttia. Eli äkkiseltään laskisin itse synnytyksen koko kestoksi 25h ja 18min, mutta sitä ei lasketa, kun supistukset eivät tulleet yöllä alle 10min välein... Vaan henkilökunnan laskun mukaan synnytys käynnistettiin uudelleen aamulla, kun oksitosiinia lisättiin, jolloin kestoksi tulee jotain alle 8h. Mies väittää minun synnyttäneen kaksi viikkoa!
 
Vastaus kysymykseen: 11 tuntia.

Ja lisäsepostus: Melko kovia harjoitussupistuksia oli ollut jo viikolta 20 alkaen. Rv 37+3 oli jo sormelle auki ja ennen kuin synnytys laskettiin alkaneeksi (rv 38+1) oli lisäksi ollut kunnon supistuksia kuusi tuntia reilu 10 minuutin välein. Poika sitten syntyi 38+2 onneksi vain 22 minuutin ponnistuksella. Eli ainakaan minulla ei nuo harjoitussupistukset nopeuttaneet synnytystä yhtään. Melko pitkän keston takia tuli kokeiltua kivunlievitykseen pehmeiden konstien lisäksi Petidiini(?), ilokaasu ja epiduraali. Ei ehkä niinkään kivun vaan jaksamisen takia.
 
Hui, onpa lyhyitä ponnistusvaiheita... Mulla avautumisvaihe 8 h ja ponnistus 1 h 36 min. Olisin vieläkin jaksanut, vaikka hiki lensi. Onneksi kuitenkin autettiin imukupilla loppujen lopuksi. Kyllä tuo 1,5 h tuntui jossain vaiheessa ikuisuudelta..!

Mutta tyttökin kesti sen hyvin ja hyvin hänellä aina palautui sydänäänet normaaliksi ponnistusten välissä :)
 

Yhteistyössä