Avautumista kaverin kyläilyistä....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyyntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyyntynyt

Vieras
Taas tämä kaverini "Paula" soitti. Hän ilmoitti tulevansa kylään. Mutta. Mukana tulee kaksi tosi äänekästä ja riehuvaa lasta ja koko ajan haukkuva koira. Meillä on kohta kaksivuotias, jonka nukuttaminen on täysin mahdotonta tässä porukassa.
Kun vihjaan äänekkäistä mukaan tulevista, Paula ohittaa sen vitsinä "kyllä musti tulee viihdyttämään sinua" kommentilla.

Lapset menevät jääkaapille ja avaavat vaikka avaamattoman mehutölkin, jonka olin aikonut ottaa töihin evääksi. Paula tuumaa, että kaataisivat hänellekkin. Pyyhkeet saattavat olla heillä mukana, koska "kai sinä saunan meille lämmität". Telkkaria he eivät kuule, jos hiljennän sitä nukuttaakseni lapsen. Siitä huomautetaan. En edes viitsi aloittaa pöytätapojen pidemmällä ruotimisella...Viimeksi ruopkpöydässä Paula loukkaantui kun totesin, ettei räkäistä nenäliinaa ole kiva katsoa syödessä.

En tiedä miksi Paula on niin kotonaan meillä, olimme joskus työkavereita. Oletan, että hän aistii ärsyyntymistäni, mutta eipä se muuta tilannetta miksikään.
En tiedä miksi edes kirjotin tämän. Ehkä purkaakseni mieltäni. Joku ajattelee, etten ole kunnon ystävä. Ehkä en olekkaan.

Voi juma! Mä en kattelis tommosta. Mutta mä olenkin aika herkkä sanomaan jos mua joku ärsyttää.
Missä on ihmisten käytöstavat?!
Ja kuka ottaa koiran mukaan kyläilyreissulle jos ollaan vaan päiväseltään kylässä?

Sanot että nyt ei sovi, kun soittaa tulevansa kylään.

Niinpä. Nyt en voi enää käyttää "nyt ei sovi"-vetoa. Hän tietää, että olen tämän viikon ollut kahdestaan lapsen kanssa kotona ja kerroin, että meillä ei ole suunnitelmissa tänään mitään.
Se koira ei kuulemma voi olla yksin. Olen tosi huono sanomaan suoraan, enkä halua loukata. Meillä on ihan kivaa, kun olemme vaikka kahvilassa tms. jossa nuo tavat eivät tule esiin.

Sanoisin että ei sovi... meillä ei koirat vieraile, eikä vieraiden lapset mene jääkaapilla, lisäksi meidän vieraat saunovat ja pesytyvät omissa kodeissaan.

[QUOTE="aapee";23124129]Niinpä. Nyt en voi enää käyttää "nyt ei sovi"-vetoa. Hän tietää, että olen tämän viikon ollut kahdestaan lapsen kanssa kotona ja kerroin, että meillä ei ole suunnitelmissa tänään mitään.
Se koira ei kuulemma voi olla yksin. Olen tosi huono sanomaan suoraan, enkä halua loukata. Meillä on ihan kivaa, kun olemme vaikka kahvilassa tms. jossa nuo tavat eivät tule esiin.[/QUOTE]

Suunnitelmat voivat muuttua... tuollainen vierailu on toisten hyväksikäytöä ja siitä voi kieltäytyä.

On lipsunut jo tähän, että lapset ja koirat ja kaverini ovat meillä kuin elo pellossa... Osaltaan mun vika, kun en ole saanut sanotuksi suoraan. Mun ja hänen koiransa ovat kavereita, mutta se jatkuva räksytys on jo liikaa... Minä mielestäni näytän ärsyynytmisen enkä ole hyvää seuraa koko lössin kyläillessä. Näistä jutuista voisi tehdä romaanin, vaikka siitäkin kun läheiseni kuoli ja Paula tuli päivystämään meille heti ja silloin melkein talutin hänet ulos.

[QUOTE="aapee";23124129]Niinpä. Nyt en voi enää käyttää "nyt ei sovi"-vetoa. Hän tietää, että olen tämän viikon ollut kahdestaan lapsen kanssa kotona ja kerroin, että meillä ei ole suunnitelmissa tänään mitään.[/QUOTE]
Tosi harmillinen tuo oksennustauti. Se kun puhkeaakin niin yllättäen.

jessus sentään. Opettele sanomaan EI! Sano että haluatte olla RAUHASSA, että EI NYT VAAN KÄY.
Jos et noin suoraan osaan sanoa; sano edes että tulisi yksin-ilman äänekkäitä lapsia ja koiraa.
Jotain sinun pitää oppia sanomaan, tai olet ihmisten kynnysmatto koko elämäsi.

Päätin suunnitelmakseni sen, että olen jämäkämpi. Eli kun jääkaapin ovi meinaa aueta, telkkarin volyymi nousta liian korkeaksi, koira siirtyä pihallemme tarpeilleen tms kerron miten meillä vieraat jatkossa on. Katsotaan miten reagoivat.
Ja lapsen uniajan lähestyessä totean, että nyt halutaan olla oman väen kesken.

Ah,mua oikein harmittaa sun saamattomuus. Miksi oikeesti pilaat oman päiväsi tuollaisilla junteilla tunkeilijoilla? Kyllä tekosyitä voi keksiä vaikka ikuisesti jos et osaa mitään muuta sanoa. Miksi ihmeessä haluat ne kylään? Jos se oikeesti häiritsee noin paljon kuin annat ymmärtää niin herran jestas opettele olemaan itsekäs. Mä en kestäisi hetkeäkään tuollaista! Tuollaiset ihmiset pitää kylmästi karsia pois kavereista, jos niiden seura on pelkkää kärsimystä. (ja kahvillahan voi olla ihan kivaa kenen kanssa tahansa. mutta kotiin tekee mieli päästää vaan OIKEITA ystäviä.)

Kumma juttu, että tässäkin ketjussa aletaan heti syyllistää aloittajaa! Tietysti hänen on itse kehdattava sanoa asioista, mutta kuten ap:sta ja "Paulasta" jo näkee, ihmiset ovat erilaisia luonteeltaan ja temperamentiltaan. Tuskin auttaa, että ap:ta ruvetaan kilvan syyttelemään. EI kylässä tuolla tavalla oikeuta mikään käyttäytymään.

Ekana tuli mieleen, että "Paula" olisi ap:n sisko. Se vielä jotenkin selittäisi käytöksen. Jos kyse on tosiaan vain kaverista, on melko roisia. Omasta kokemuksesta tiedän, että voi olla hankalaa sanoa ei. Eräs tuttu tuo aina koiransa mukaan, ellei erikseen kiellä. Kuvittelin, että kerran kiellettyäni olisi asia mennyt jo jakeluun, mutta aina on sama ruikutus: Eikö se nyt voisi tulla, se on ollut niin paljon yksin jne.

Juu, tsemppiä vaan, pidä puolesi :) Paulahan voi olla ihan kiva kaveri tätä rajattomuutta lukuunottamatta, joten mieti itse tarkkaan mihin pystyt ja haluat. ITselleni olisi tosi vaikea pyytää vieraita lähtemään, mutta toisaalta minussa olisi naista estämään koiran tulo taloon vastoin tahtoani. Samoin ei olisi ongelma suhtautua astetta kasvattavammin huonokäytöksisiin lapsiin.

Lopetin erään kanssa seurustelun, kun alkoi käyttää koiraansa takapihallemme tarpeillaan. Seuraavana syksynä vauvani oli konttausiässä pihalla, joten ei kiitos. Kotiinsa ei tarvi ottaa ketään, ketä ei halua. Tapaat kaveriasi jossain muualla.
Toki olen itsekin puolin ja toisin kavereiden kanssa kyläillyt jopa yökylässä saunomisineen mutta he ovat olleet samanmoisia ja mukavasti mennyt ja kivaa ollut. Lapsia parhaimmillaan kuusi kappaletta, eikä mitään ongelmaa.

Osasin odottaa syyllistämistämistä. Totesin, että osaltaan tämä on syytäni. Mulla ei ole pokkaa sanoa suoraan. Jos Paula olisi siskoni, sen tekisin. En voi muuta kuin yrittää vähän terästäytyä. Oon huono sanomaan suoraan.

Kyllä se, ettei pysty sanomaan, on tavallaan tosi epäreilua myös sitä toista kohtaan. Koska jos ei ollenkaan estele, niin tekee tavallaan tahallaan siitä ihmisestä hirviön, kun antaa hänen kuvitella, että näinkin tuttavallinen kyläily on ok.

No voi tsiisus mikä ämmä! Vähän törkeetä. Mua ainakin ärsyttää suunnattomasti jo se, jos lapsia ei kylässä yhtään komenneta, saati sitten, että mennään jääkaapille jne. omin lupineen... Mun mielestä kyläilyn päätteeksi kerätään lelut ja siivotaan muutenkin vähän jälkiä, jotka selvästi kyläillyt perhe on saanut aikaan...

Joo, sitä ärsytystä taisi olla nyt kerääntynyt kun tänne sitä tilitin. Kun olimme työkavereita, en edes älynnyt Paulan ruokottomuutta. Nyt se häiritsee. En halua olla sievistelijä, mutta lapsellenikin opetan, ettei nenän kaivamista tehdä julkisesti. Ja Paulaltahan lapset nuo tavat ovat oppineet. Niin hänkin tekee ja penkoo kaappeja, jos haluaa vaikka käsirasvaa.
No asia on nyt hoidettu tämän päivän osalta. Jatkossa yritän nähdä Paulaa muualla kuin meillä.

Yhteistyössä