Avaimet käteen talojen omistajia? Kustannukset?

LEP
Jos täältä löytyy kansaa jotka on hommanneet omakotitalon avaimet käteen periaatteella, niin kiinnostaisi kuulla paljon on kustannukset olleet? Mikä talonvalmistaja? Paljon on kustannukset olleet taloineen, tontteineen, viemäreineen yms?
Eriteltynä. Missäpäin vielä talo sijaitsee? Pelasiko homma hyvin, vai oletteko olleet pettyneitä? Kauanko oli jonotus, että taloon pääsi lopulta muuttamaan?

Kiitoksia etukäteen jo jos vastaajia löytyy. :)
 
Ja koska olemme päässeet muuttamaan ihan äskettäin, on hinnatkin vielä tuoreessa muistissa:
- talopaketti lisävalintoineen 147 000?
- tontti 20 000?
- tonttityöt, pihanlaitot, sisustus, luvat yms. n. 45 000?
- 30m2 piharakennus töineen n. 11 000?

yht. n. 223 000? (tässä siis aivan kaikki) Talo Hämeessä.

Ollaan oltu tosi tyytyväisiä aja palvelu oli/ on erittäin hyvää ja joustavaa. kaikki sujui päivälleen aikataulun mukaan. Ei mitään valittamista!
Talokaupat tehtiin 3/ 08, talotoimitus saapui 5/ 08 ja muuttamaan päästiin 8/ 08. HUOM ollaan saatu talo peruutuspaikalla, siksi näin nopea toimitusaika. Normi toimitusaika lienee siinä 6-7kk?
En voi kuin suositella, jos avaimet käteen haluatte rakentaa =)
 
Meille tulossa kanssa Muurametalo. Kaupat tehdään lähipäivinä ja talotoimituspäivä on viikolla 3/2009. Siitä 60 työpäivää niin päästään muuttamaan.
Meille tulee talo, jossa alakerrassa on 106m2 ja yläkerta otettiin sisustusvalmiina eli se on pintoja vailla. Eristykset ym. on valmiina yläkerrassa. Huoneistoala yhteensä 155m2.
Jotain juttuja jätettiin pois ja hommataan itse, mutta jos oltais otettu takka, laminaatit, portaat ym. Muurametaloilta, paketin hinta olis n. 176 000e. Meillä on lisävalintoja jonkinverran, mm. vesikiertoinen lattialämmitys.
Siihen 25-30 000e lisää maatöistä, liittymistä, valvojasta ym. Perustukset kuuluu tuohon talopaketin hintaan.
Muurametaloilla on kivat nettisivut mun mielestä, kannattaa käydä.
 
Hinnan selvennykseksi olisi hyvä (ainakin minun mielestäni) ilmoittaa kuuluuko avaimet käteen hintaan kaikki sisustus vai laittoiko/hommasiko asiakas jotain itse.

Samoin hintaa selventää kun tietäisi millaisilla pinnoilla kyseisen hintainen talo on tehty (keittiö: laminaatti, massiivipuu, kivitaso?, ovet laminaattia vai massiivipuuta, mitä puuta?) (minkä firman kaakelit, hanat, altaat, tapetit, wc-pöntöt?)

Laatu ja hinta vaihtelee eri toimittajilla paljon. Samoin hinta on ihan eri, jos valitsee perus toimitussisällön tai valkkaa itse perusmalliston ulkolpuolelta. Sama asia siis jos ottaa keittiön kalvo-ovilla ja laminaattitasolla tai sitten puuovilla ja kivitasoilla... Myös kodinkoneissa on huimia hinta ja tasoeroja.

Myös me pyydettiin parilta firmalta tarjous avaimet käteen toimituksesta. Peruspaketteihin (lue sisustusjuttuihin)olisi kuitenkin pitänyt tehdä muutoksia niin, että hinta ei olisi ollut lähelläkään alkuperäistä *avaimet käteen* hintaa.
 
No ainakin Muurametalojen sivuilla on sisustusjutut eritelty hyvin ja muistaakseni myös yhteistyökumppanit näkyy jossakin eli kalustetoimittaja, ikkunat, hanat,kodinkoneet ym.) Esim. Designtalojen sivuilta en ole yhtä hyvää infoa löytänyt.
Harvalla talotoimittajalla varmaankaan perustoimitussisältöön kuuluu massiivipuukalusteet, kivitasot tai parketti...

Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Hinnan selvennykseksi olisi hyvä (ainakin minun mielestäni) ilmoittaa kuuluuko avaimet käteen hintaan kaikki sisustus vai laittoiko/hommasiko asiakas jotain itse.

Samoin hintaa selventää kun tietäisi millaisilla pinnoilla kyseisen hintainen talo on tehty (keittiö: laminaatti, massiivipuu, kivitaso?, ovet laminaattia vai massiivipuuta, mitä puuta?) (minkä firman kaakelit, hanat, altaat, tapetit, wc-pöntöt?)

Laatu ja hinta vaihtelee eri toimittajilla paljon. Samoin hinta on ihan eri, jos valitsee perus toimitussisällön tai valkkaa itse perusmalliston ulkolpuolelta. Sama asia siis jos ottaa keittiön kalvo-ovilla ja laminaattitasolla tai sitten puuovilla ja kivitasoilla... Myös kodinkoneissa on huimia hinta ja tasoeroja.

Myös me pyydettiin parilta firmalta tarjous avaimet käteen toimituksesta. Peruspaketteihin (lue sisustusjuttuihin)olisi kuitenkin pitänyt tehdä muutoksia niin, että hinta ei olisi ollut lähelläkään alkuperäistä *avaimet käteen* hintaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mindre:
No ainakin Muurametalojen sivuilla on sisustusjutut eritelty hyvin ja muistaakseni myös yhteistyökumppanit näkyy jossakin eli kalustetoimittaja, ikkunat, hanat,kodinkoneet ym.) Esim. Designtalojen sivuilta en ole yhtä hyvää infoa löytänyt.
Harvalla talotoimittajalla varmaankaan perustoimitussisältöön kuuluu massiivipuukalusteet, kivitasot tai parketti...
Siksi minä pyysinkin tarkennuksia, että talon hinta olisi vertailukelpoinen. Jos minä sanoisin, että meidän talopaketti oli 65 000, ei se kertoisi muille yhtään mitään.

Mutta jos kerron, että tuohon hintaan on runko (jossa on ikkunat, ovet, sähköputkitus ja eristys) sekä vesikatto (tiili) pystyssä ja lisäksi hintaan kuuluu kaikki yläkerran eristykset ja väliseinien sekä lattioiden levytyksen tarvikkeet. Johan alkaa hinta aukeamaan enemmän, eikö?

 
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Saiko siis valita esim. massiivipuukaapit, kivitasot jne?
Tarvittaessa vaikka koko keittiön ois voinu vaihtaa vaikka toiseen toimittajaan. Hyvittävät hinnan ja laittavat omavalintaisen paikalleen.
Myös yksittäiset muutokset käy - myös se kivitaso :)
Tarkoitin, että onko teillä ihan tuo peruskeittiö vaan massiivipuuovet ja kivitasot tuossa hinnassa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Alkuperäinen kirjoittaja Mindre:
No ainakin Muurametalojen sivuilla on sisustusjutut eritelty hyvin ja muistaakseni myös yhteistyökumppanit näkyy jossakin eli kalustetoimittaja, ikkunat, hanat,kodinkoneet ym.) Esim. Designtalojen sivuilta en ole yhtä hyvää infoa löytänyt.
Harvalla talotoimittajalla varmaankaan perustoimitussisältöön kuuluu massiivipuukalusteet, kivitasot tai parketti...
Siksi minä pyysinkin tarkennuksia, että talon hinta olisi vertailukelpoinen. Jos minä sanoisin, että meidän talopaketti oli 65 000, ei se kertoisi muille yhtään mitään.

Mutta jos kerron, että tuohon hintaan on runko (jossa on ikkunat, ovet, sähköputkitus ja eristys) sekä vesikatto (tiili) pystyssä ja lisäksi hintaan kuuluu kaikki yläkerran eristykset ja väliseinien sekä lattioiden levytyksen tarvikkeet. Johan alkaa hinta aukeamaan enemmän, eikö?
No mutta eikös tässä ketjussa ollut kyse avaimet käteen- jutusta? Luonnollisesti siihen kuuluu KAIKKI nuo.

Mutta Muurametalojen yhteistyökumppaneita ovat esim.
- Puustelli
- Rosenlew
- Pihla- ikkunat
- Eskopuu
- Ruukki
- Sandudd/ Eco
- Upofloor
- Gustavsberg
- Uunisepät
 
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Saiko siis valita esim. massiivipuukaapit, kivitasot jne?
Tarvittaessa vaikka koko keittiön ois voinu vaihtaa vaikka toiseen toimittajaan. Hyvittävät hinnan ja laittavat omavalintaisen paikalleen.
Myös yksittäiset muutokset käy - myös se kivitaso :)
Tarkoitin, että onko teillä ihan tuo peruskeittiö vaan massiivipuuovet ja kivitasot tuossa hinnassa?
No meillä on keittiö, joka on Muuramen valikoimissa, mutta se ei ole peruskeittiö. Keittiömalleja on Muuramella 3, joista jokaiseen saa valita mallistosta mieleiset ovet, tasot, laatat jne. Mutta korostan, että jos ei mieluisia löydy, se ei ole ongelma. M- taloilla ollaan hyvin joustavia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessa-Ryysynen:
Alkuperäinen kirjoittaja Meirami:
Saiko siis valita esim. massiivipuukaapit, kivitasot jne?
Tarvittaessa vaikka koko keittiön ois voinu vaihtaa vaikka toiseen toimittajaan. Hyvittävät hinnan ja laittavat omavalintaisen paikalleen.
Myös yksittäiset muutokset käy - myös se kivitaso :)
Tarkoitin, että onko teillä ihan tuo peruskeittiö vaan massiivipuuovet ja kivitasot tuossa hinnassa?
No meillä on keittiö, joka on Muuramen valikoimissa, mutta se ei ole peruskeittiö. Keittiömalleja on Muuramella 3, joista jokaiseen saa valita mallistosta mieleiset ovet, tasot, laatat jne. Mutta korostan, että jos ei mieluisia löydy, se ei ole ongelma. M- taloilla ollaan hyvin joustavia.
Siksi tuota kyselin, sillä talon hintaan vaikuttaa materiaalien hinta ja laatu. Olen samaa mieltä neljä-ilman-viidettä kanssa.

Kyllä nuo muurametalon keittiöt hyvin perusmalleja ovat ja ainahan avaimetkäteentaloissa hinta nousee reippaasti, kun jotain muuta haluaa. Laskeskelin, että tuon kokoinen talo olisi meidän talon toteutuneen neliöhinnan mukaan maksanut reilut 180 000e, siis pelkkä talo, siihen vielä ulkorakennukset, pihatyöt (ainakin 10 000e) jne.
 
Kimppa
Meillä on Designtalon yksikerroksinen Safiiri 144/162 neliötä. Talossa on varaava sähkölattialämmitys, koneellinen ilmanvaihto, lämmön talteenotto, iso varaava takka (ei "perusmalli"), ekovillaeristys, keskuspölynimuri, paljon perusmalliin teetettyjä sähkömuutoksia (rj-rasioita, antennirasioita, halogeeneja, himmentimiä, valovahti jne.), 2 vessaa, 2 suihkua; pesutiloissa, vessassa ja keittiössä laattalattia, muut lattiat parkettia ja laminaattia (itse hankittu laadukasta sellaista, jos sitä nyt laminaatista voi sanoa..), pääasiassa maalatut seinät (maksavat enemmän kuin tapetoidut); keittiössä kivitasot, rosterikoneet, huuva, baaritiski..

Tässä on siis paljon muutoksia joita teimme ns perusmalliin verrattuna. Eniten muutoksia tuli keittiöön (kaapit, tasot..). Tuo kaikki mitä luettelin tuli maksamaan yhteensä pikkasen yli 200000. Sisältää siis kaiken muun paitsi tontin - pohjatöistä siihen, että talo oli täysin muuttovalmis. Pohjatöihin (salaojitukset, routaeristykset, liittymien veto..) meni vajaa 30 t?. Tontti "helppo" tasamaan tontti (liittymät kulmassa, ei paalutuksia, räjäytyksiä tms.).

Omaa työtä oli eniten pohjatöissä. Sokkelin valu kuului jo talotehtaalle ja siitä eteenpäin kaikki ihan valmiiseen taloon asti. Itse piti siivota, ottaa tavaraa vastaan ja kantaa sisään, valita pintamateriaalit ym, käydä tarvittava paperisota kunnan kanssa jne.

Erittäin tyytyväisiä ollaan lopputulokseen :)
 
pääasiassa maalatut seinät (maksavat enemmän kuin tapetoidut)

Kyllä maaliseinät edullsemmat ovat kuin laadukkailla tapeteilla tapetoidut. Tapettiseinillekin täytyy tehdä pohjustus ja pohjamaalaus. Kyllähän maalikin on kallista ja sitä menee paljon, mutta kallimmaksi olisi tullut, jos olisimme kaikki seinät tapetoitu valitsemillamme tapeteilla, joiden ovh oli 79e/rulla, yhden tehosteseinän hinnaksi tuli keskimäärin 250e, tuolla rullahinnalla maalaa jo aika paljon seinää esim. Harmonylla. Eriasia on tietenkin halvat paperitapetit. Meillä isä tapetoi ja maalaus hommaan palkattiin ammamtilaiset, ajan puutteen vuoksi ja siksi, että halusimme hyvän työnjäljen. Näin jälkikäteen täytyy sanoa, että itse olis kyllä siistimmin maalannut :/

Mutta nyt täytyy lähteä maalaamaan rantasaunalle =)
 
Pakko peesata Meiramia.

Meilläkin otettiin parille seinälle tehostetapettia ja ne maksoivat 550? Neliöitä ei loppupelissä montaa tullut...

Tapetit pitää mielestäni olla kestäviä ja sellaisia, mistä tarpeentullen saa pyyhittyä jäljet pois.

Meillä maalataan ja tapetoidaan itse (minä maalaan ja mies tapetoi ). Jälkeen ollaan oltu tyytyväisiä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Pakko peesata Meiramia.

Meilläkin otettiin parille seinälle tehostetapettia ja ne maksoivat 550? Neliöitä ei loppupelissä montaa tullut...

Tapetit pitää mielestäni olla kestäviä ja sellaisia, mistä tarpeentullen saa pyyhittyä jäljet pois.

Meillä maalataan ja tapetoidaan itse (minä maalaan ja mies tapetoi ). Jälkeen ollaan oltu tyytyväisiä.
Tosi kiva, että teillä on aikaa ja taitoa tehdä itse =)
 
Meirami: Toki jälkiä on pakko korjata väilillä, ei tässä ammattilaisia olla. Ollaan kuitenkin rakennettu ja remontoitu ennenkin paljon, joten jotain on matkan varrella oppinut.

Lisäksi tehdään taloa pienellä (tiukalla) budjetilla, joten säästetään siinä, mitä voidaan tehdä itse. Esim putkimiestä ollaan tarvittu todella vähän.

Rakennetaan pikkuhiljaa, aikaa aloituksesta muuttamiseen menee arviolta n. vuosi.
 
Kimppa
"neljä-ilman viidettä" ja "Meirami", meidän avaimet käteen -talon (jota ap:n kysymys koski...) kohdalla maalatut seinät maksoivat enemmän kuin tapetoidut. Ja näin on todennäköisesti muidenkin avaimet käteen -talojen kohdalla. Tapetit olivat jotain keskihintaista kamaa, ei halvinta eikä kalleinta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Meirami: Toki jälkiä on pakko korjata väilillä, ei tässä ammattilaisia olla. Ollaan kuitenkin rakennettu ja remontoitu ennenkin paljon, joten jotain on matkan varrella oppinut.

Lisäksi tehdään taloa pienellä (tiukalla) budjetilla, joten säästetään siinä, mitä voidaan tehdä itse. Esim putkimiestä ollaan tarvittu todella vähän.

Rakennetaan pikkuhiljaa, aikaa aloituksesta muuttamiseen menee arviolta n. vuosi.
On totta, että nyt kun talo on pystyssä on sitä jotain matkan varrella oppinut =) Me ei ollaan koskaan mitään remppajuttuja tehty, mutta jos nyt alettais rakentamaan oltais ehkä vähän viisaampia ja jotain uskallettais ja osattais itsekin tehdä. Nyt, kun rantasaunaan ollaan rakennettu, mies on paneloinut, villoittanut ja ollut apumiehenä; tosin onhan saunassa paljon vähemmän tekemistä.

Mitä noihin jälkien korjaamiseen tulee, niin niitä näköjään täytyy korjailla ammattilaistenkin jäljiltä. Oman työn jälkeen on jotenkin armeliaampi, kun ei ammattilainen ole, mutta kun sellaiselle maksaa haluaisi kunnon työnjäljen :/

Tosi kiva, että voitte iste tehdä paljokin ja teillä on siihen aikaa, siten kyllä säästää, rakentaminen on tosi kallista.
 
Totta että itselle on virheissä armeliaampi :) Kyllä minäkin oletan, että kalliin ammattimiehen jälki on tiptop.

Itse tekiessä on vielä se hyvä puoli, että meillä sisustus on muotoutunut ja muuttunut paljon sitä tehdessä. Eli esim maalatessa tulee mieleen, että tähänhän voisi tehnä näin, eikä noin. Itse on sitten helppo vaihtaa suuntaa. Ammattilaiselle ei ehkä ilkeä sanoa kesken maalauksen, että teeppä kuule kuitenkin toisenlainen :LOL:

Kimppa: Tuo maalisenän kalleuden täytyy kyllä sitten perustua tehtaan työvaiheisiin, tai sitten tapetti on tosi halpaa. Piti ihan laskea, että halpa tapetti maksoi meidän olkkariin (ei kaikilla seinillä) 80? + lissterit päälle ja vastaavalle alalle sävytetty maali 30?.

Ja tuo on tosiaan halpaa tapettia, mitä seinään laitettiin.
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja neljä-ilman-viidettä:
Kimppa: Tuo maalisenän kalleuden täytyy kyllä sitten perustua tehtaan työvaiheisiin, tai sitten tapetti on tosi halpaa. Piti ihan laskea, että halpa tapetti maksoi meidän olkkariin (ei kaikilla seinillä) 80? + lissterit päälle ja vastaavalle alalle sävytetty maali 30?.
.
Ei se olekaan ne matskut pelkästään jotka tekevät hintaeron. MaalausTYÖ on paljon kalliimpaa kuin tapetointi ja pohjatyöt tehdään yleensä paljon huolellisemmin ja aikaa vievämmin maalauksen alle kuin tapetin alle. Siitä se ero. Maalarit ovat kovapalkkaista väkeä.
 

Yhteistyössä