Auttakee hoitsut tai joku tietävä! (mas.lääkkeistä)

Kun tosiaan plussasin tänään, niinkun ennemmin hehkutin :D niin tahtoo tietää, että onko kukaan käyttänyt masennuslääkkeitä (mulla mirtatsapiini) raskauden aikana? Kun ohjeessa lukee et keskustele lääkärisi kanssa, enkä saa ketään tk:sta kiinni... Sit kuitenkin lukee, että elä lopeta ilman lääkärisi lupaa... Oonhan mä tietty ottanu kokoaika, siis eilenkin, mutta nyt se tuntuu niin "väärältä"... Pitäs seiskalta ottaa... :/

Alkuperäinen kirjoittaja The Titityy:
Minulle määrättiin mielialalääkkeet raskauden aikana. Joten en usko että haittaa.
Parempi syödä niitä kuin tulla "hulluksi".
Monesti onkin perusteltua syödä lääkkeitä myös raskausaikana, mutta kaikki lääkkeet eivät ole hyväksi sikiölle ja hänen kehitykselleen. Tämän vuoksi onkin ensiarvoisen tärkeää olla heti yhteydessä asiantuntijaan, joka tarvittaessa voi muuttaa lääkkeen sopivammaksi, jos käytössä oleva valmiste on vähän tutkittu tai todettu aiheuttavan sikiövaurioita.

terkka
Oon ollut kotona niin kauan, että en nyt muista onko sun lääkkees sopiva raskauden aikana, mutta ei siitä mitään vahinkoo nyt päivässä tule. Sun oma lääkäri/neuvolalääkäri voi määrätä sulle sellaisen lääkityksen, mikä on soveliain raskausaikana. Tuonne Yliopiston apteekkiin voit tänään soittaa ja suosittelen muillekin tuota teratologista tietopalvelua lääkeasiaoissa.

Eli jos sun tänään pitää ottaa lääke, niita ota vaan huoleti! Pahempi on jos lääkemäärä verenkierrossa loppuu ykskaks (yleensä asteittain vähennetään). Ja onnea plussasta!!

käytän itse masennuslääkkeitä.heti plussattuani soitin lääkärilleni ja hän vaihtoi lääkkeeni 2,5mg(enen 10mg).IKINÄ EI KANNATA LOPETTAA ÄKKISELTÄÄN!vaan pikkuhiljaa..olen nyt 13+5 ja kuukauden viel syön.näin yritetään välttää,ettei masennus iske pahasti.vaan ruumis on saanut totutella lopetukseen.sikiölle ei ole havaittu olevan masennuslääkkeistä kehityshäiriöitä.synnytykseen jälkeen vauvalla voi olla vieroitusoireita,jos käyttää koko raskauden.tietty raskauden aikana on hyvä välttää kaikkia lääkkeitä,koska 100% varmuutta asioista ei voi olla.

Voi paska, otin lääkkeen normaalisti ja sitten löysin terveyskirjastosta ohjeen-->>> Lääkitystä raskauden ja imetyksen aikana ei suositella, koska tästä ei ole kokemuksia. Asiasta on hyvä neuvotella lääkärin kanssa.

Mä en sit tee mtn oikein
:'(

hei
Alkuperäinen kirjoittaja Nadia:
Voi paska, otin lääkkeen normaalisti ja sitten löysin terveyskirjastosta ohjeen-->>> Lääkitystä raskauden ja imetyksen aikana ei suositella, koska tästä ei ole kokemuksia. Asiasta on hyvä neuvotella lääkärin kanssa.

Mä en sit tee mtn oikein
:'(
Ethän olis voinut lääkitystä kuitenkaan lopettaa omasta ajatuksesta. Täytyy olla lääkärin määräys ja ohjeet kuinka annosta pienennetään/lopetetaan.

Paras neuvontapalvelu on tuo teratologinen neuvontapalvelu. Näissä masennuslääkkeissä on sekin, että ne pitäisi lopettaa hyvissä ajoin ennen raskaaksi tuloa mikäli ihan "puhtaana" haluaisi olla ensimmäiset raskausviikot. Itselleni vaihdettiin raskautta yritettäessä paniikkihäiriölääke zoloftiin, jonka ei ole todettu tutkimuksissa vaikuttavan sikiöön. Tietenkin lääkeannos kannattaa pitää mahdollisimman pienenä ettei synnytyksen jälkeen vauvallakaan ole vieroitusoreita (meillä oli kylläkin vähäisestä lääkemäärästä huolimatta - ilmeisesti).

Juup, soitin aamulla omalääkärille, joka sanoi, ettei tätä lääkettä saa missään nimessä käyttää raskaana ollessa! Jotenka menen aamulla vastaanotolle ja katotaan sit miten tehdään... Et vaihdetaanko joku toinen vai miten tää lopetetaa, en oikein tajunnu :/

Yhteistyössä