Auttakee äitiysraha-asiassa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mahoton

Vieras
Oon nyt yrittänyt lukea tuolta kelan sivuilta aiheesta, mutta ajattelin jospa asian käytännössä eläneet osaisivat selittää paremmin.

Viime vuonna olin opiskelija kesäkuulle asti ja siitä eteenpäin töissä.
Tänä vuonna olen ollut töissä koko ajan ja työsuhteeni on vakituinen. Suunnitelmissa on tosin etsiä uusi, parempi työpaikka.

Jos tulen raskaaksi ja laskettu aika on ensi vuonna, minkä perusteella äitiysraha lasketaan? Jos nyt vaihdan työpaikkaa, vaikuttaako se mitenkään asiaan?

Niin ja työpaikan vaihto ei vaikuta mitenkään äitiysrahaan. Mutta vakinaista itsesi ennen raskaaksituloa uudessa paikassa, saat sitten palkkaa oisko 3kk äitiysloman aikana. (voi olla kauemminkin)

Mutta jos nyt olen saanut tänä vuonna tähän asti bruttona 2000 ? ja vaihdan työpaikkaa muuttuen palkka 1800 ?, kumman mukaan se sitten lasketaan? Senkö mukaan missä on sillä hakemisen hetkellä töissä vai edellisen vuoden tuloilla? Kun tuolla kelan sivuilla sanotaan että edellisen tuloilla...

En oikein ymmärrä.

Edellisen valmistuneen verotuksen mukaan lasketaan, mutta jos tulot ovat nousseet merkittävästi, oliko se 20% niin voidaan laskea kuuden edeltävän kuukauden ajalta ennen äitiyslomalle jäämistä. Näin olen ymmärtänyt.

Kela laskee suurimman tulon mukaan, eli sulla sitten edellisen vuoden. Tarkoittaa sitä, että jos tulosi ovat nousseet tietyn % edellisen vuoden tuloista, lasketaan äitiysraha näiden mukaan, mutta jos oleellista muutosta ei ole tapahtunut lasketaan edellisen vuoden verotuksen mukaan.

Eli vaikka nyt vaihtaisin työpaikkaan, jossa olisi pienempi palkka kuin nyt, hyötyisin kuitenkin tässä asiassa tästä parempipalkkaisesta duunista (joka on kyllä ollut kauhea työpaikka). Jos nyt vihdoin oikein ymmärtäisin ;).

Kun kuitenkin tuota rahaa tarvitsee lainanmaksuun ja elämiseen muutenkin, niin ei pitää vähän funtsia miten tekisi näiden työkuvioiden kanssa ettei pidä myöhemmin katua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Eli vaikka nyt vaihtaisin työpaikkaan, jossa olisi pienempi palkka kuin nyt, hyötyisin kuitenkin tässä asiassa tästä parempipalkkaisesta duunista (joka on kyllä ollut kauhea työpaikka). Jos nyt vihdoin oikein ymmärtäisin ;).

Kun kuitenkin tuota rahaa tarvitsee lainanmaksuun ja elämiseen muutenkin, niin ei pitää vähän funtsia miten tekisi näiden työkuvioiden kanssa ettei pidä myöhemmin katua.

Niin, jos tulot ovat laskeneet, niin silloin varmaan on etua siitä, että se edellinen valmistunut verotus on pohjana. Riippuu toki siitä, mihin aikaan vuodesta on jäämässä äitiyslomalle, että ehtiikö se tulojen putoaminen vaikuttaa.

Mulla laski vuoden 2005 mukaan, jolloin olin äippälomalla, hoitovapaalla ja 3kk töissä. 2006 vuonna olin koko vuoden töissä, mutta löyty joku perseenreikä, jonka perusteella ei voitu huomioida vuoden 2006 tuloja, vaikka Kelan oppaassa mainitaan toisin. PIKKASENKO V***TTI??? :headwall: La oli siis 10/07

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-Onni:
Mulla laski vuoden 2005 mukaan, jolloin olin äippälomalla, hoitovapaalla ja 3kk töissä. 2006 vuonna olin koko vuoden töissä, mutta löyty joku perseenreikä, jonka perusteella ei voitu huomioida vuoden 2006 tuloja, vaikka Kelan oppaassa mainitaan toisin. PIKKASENKO V***TTI??? :headwall: La oli siis 10/07

Niin just tämän takia olen nyt kovasti yrittänyt tarkasti selvittää, miten tää homma menee. Varsinkin kun olen nyt vaihtamassa ehkä työpaikkaa, niin mietti vaan, että onko viisasta tässä vaiheessa jne. Toki olisi varmaan fiksuinta olla tässä nykyisessä, hommahan olisi silloin päivänselvää, mutta kun olen tässä jo kärvistellyt ja kärsinyt vuoden, niin ei nää jaksaisi tällasta touhua.

Mutta jos nyt olen saanut tänä vuonna tähän asti bruttona 2000 ? ja vaihdan työpaikkaa muuttuen palkka 1800 ?, kumman mukaan se sitten lasketaan? Senkö mukaan missä on sillä hakemisen hetkellä töissä vai edellisen vuoden tuloilla? Kun tuolla kelan sivuilla sanotaan että edellisen tuloilla...

En oikein ymmärrä.

Mikäli minä olen oikein ymmärtänyt, niin ei sun kannata vaihtaa huonompipalkkaiseen duuniin nyt (ellei määräaikanen muutu vakituiseksi, jolloin saisit äitiyslomalla kolme ekaa kuukautta palkkaa). sun verotustulot on niin alhaalla viime vuodelta, että niillä rapsahtaa minimi ja viime vuoden verotustietojen mukaanhan sulle aikanaan rahat lasketaan kun et vielä oo edes raskaana.

Eli 6 kk:n tulojen mukaan tulisi äpvraha, silloin ne just ne äippälomaa edeltävät 6 kk, jollei siihen satu sairaslomia sun muita joiden mukaan tarkastelujaksoa voidaan pidentää tai pienentää. Mä en ole ihan kärryillä siitä, mitä tarkoittaa kun kelassa voidaan nykyään joissain tapauksissa laskea vaikka yhden kuukauden tulojen mukaan päiväraha.

Eri asia sit on että kannattaako pysyä vaan äitiyspäivärahojen takia työssä, josta tahtoisi pois. Kun ei ne äitiyspäivärahat mitääjn tolkun suuria ole ikinä. Katsopa kelan laskurilla kuinka paljon päivärahaan vaikuttaa tuo 200 e/kk, mutta muista että päiväraha maksetaan sit siltä kuudelta päivältä viikossa.

Multa ainakin laskettiin ensimmäisestä sen puolen vuoden työtulojen mukaan.
Eli olin opiskelia 6/05 asti sen jälkeen olin töissä vuoden verran jonka jälkeen jäin äitiyslomalle 7/06. Vuoden vaihteessa vaihdoin kyllä työpaikkaa jolloin nousi palkkakin.

Nyt toisesta saan samaa kuin ensimmäisestä.

Ja tuo että työnantaja maksaisi aina vakinaisille 3 ensimmäistä kk palkkaa, ei pidä paikkaansa! On ihan alakohtainen. Itse olen töissä järjestäytymättömässä yrityksessä eli tipun heti kelan rahoille vaikka kuinka olen vakinainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Jenni:
Ja tuo että työnantaja maksaisi aina vakinaisille 3 ensimmäistä kk palkkaa, ei pidä paikkaansa! On ihan alakohtainen. Itse olen töissä järjestäytymättömässä yrityksessä eli tipun heti kelan rahoille vaikka kuinka olen vakinainen.

totta.

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu:

En oikein ymmärrä.

Mikäli minä olen oikein ymmärtänyt, niin ei sun kannata vaihtaa huonompipalkkaiseen duuniin nyt (ellei määräaikanen muutu vakituiseksi, jolloin saisit äitiyslomalla kolme ekaa kuukautta palkkaa). sun verotustulot on niin alhaalla viime vuodelta, että niillä rapsahtaa minimi ja viime vuoden verotustietojen mukaanhan sulle aikanaan rahat lasketaan kun et vielä oo edes raskaana.

Eli jos tulen tämän vuoden aikana raskaaksi, maksettaisiin mulle ensi vuonna äitiysrahaa vuoden 2007 mukaan, niinkö? Eikö siihen siten vaikuta yhtään se, mitä olen vuonna -08 tiennannut tai sitten siinä uudessa työpaikassa esimerkiksi 6 kk ajalta?

Jos nyt vaihdan työpaikkaa niin, että aloitan uudessa 1.9. Menee esim. pari kuukautta ja tulen raskaaksi. Lapsi syntyy heinäkuussa -09. Olen siis siinä vaiheessa ollut uudessa paikassa töissä about 10 kk ja työsuhde on vakituinen. Edelleen äitiysraha maksetaan vuoden 2007 mukaan?

Tätä en näissä laskuissa ymmärrä. Että sitten vaikka on ollutkin töissä, yhtäkkiä lasketaankin tuki jostain parin vuoden takaa ja ne työvuodet vain jotenkin sivutetaan.

Ne lasketaan joko viimeisen valmistuneen verotuksen mukaan (joka ensi kesänä on se vuosi2007. Tämänvuoden verotus valmistuu vasta joulukuussa 2009) tai viimeisen 6kk mukaan. joten aivan, tämän vuoden työt ei vaikuta rahaasi silloin mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Ne lasketaan joko viimeisen valmistuneen verotuksen mukaan (joka ensi kesänä on se vuosi2007. Tämänvuoden verotus valmistuu vasta joulukuussa 2009) tai viimeisen 6kk mukaan. joten aivan, tämän vuoden työt ei vaikuta rahaasi silloin mitenkään.

Juuri näin. Ja tosiaan, viimeisen 6 kk tulojen mukaan menee vain, jos ne ovat 20% suuremmat kuin viimeisessä verotuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ~:
Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:

Juuri näin. Ja tosiaan, viimeisen 6 kk tulojen mukaan menee vain, jos ne ovat 20% suuremmat kuin viimeisessä verotuksessa.

Anteeksi vielä korjaan: viimeisen 6 kk tulojen mukaan voit pyytää laskemaan, jos ne ovat 20% suuremmat kuin viimeisessä verotuksessa. Menevät muuten automaattisesti tuone edellisen verotuksen mukaan.

Yhteistyössä