auttakaas tuoretta keliaakikkoa, kohtalotoverit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kelsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kelsukka

Vieras
1) mitä ovat mallaspohjaiset energiajuomat joita ei siis saa käyttää? minkä ainesosanimen taakse gluteeni on piiloutunut, tai osaatko sanoa tuotemerkkejä?

2) mitkä tuotteet ovat yllättäneet gluteenipitoisuudellaan, eli mihin aloittelija kompastuu kun ei voisi kuvitellakaan tuotteen sisältävän gluteenia? cornflakes tuli ekana mieleen itselle.

3) mihin kannattaa/ei kannata lähteä kaupunkilomalle keliaakikkona, miten olette eri maissa pärjänneet ja syöneet muutakin kuin banaaneja kaupasta....? Melko kielitaidoton ujo kun olen niin hirvittää ajatuskin selittää ravintolassa asiaa ja ymmärtävätkö edes. Harmittaa myös matkaseuran takia, aiemmin olemme nimenomaan ruokamatkailleet eli kokeilleet eri maiden erikoisuuksia, nyt pilaan häneltäkin ruokailut matkalla.

Liity keliakialiittoon, saat hyvän infolehden säännöllisesti. Sieltä sai muistaakseni myös matkailijoille tarkoitetun vihkosen jossa lukee miljoonalla kielellä jotain et: "Hei minulla on keliakia, en voi syödä kauraa, vehnää....." Joka tapauksessa tuollainen vihko on olemassa, mistä sen sitten saakin. Vihosta on kätevä näyttää ravintolassa paikallisella kielellä mitä haluat sanoa.

Mitä oireita sinulle tulee gluteenista?

Liity keliakialiittoon, saat hyvän infolehden säännöllisesti. Sieltä sai muistaakseni myös matkailijoille tarkoitetun vihkosen jossa lukee miljoonalla kielellä jotain et: "Hei minulla on keliakia, en voi syödä kauraa, vehnää....." Joka tapauksessa tuollainen vihko on olemassa, mistä sen sitten saakin. Vihosta on kätevä näyttää ravintolassa paikallisella kielellä mitä haluat sanoa.

Suolinukka tuhoutuu, niinkuin kaikilla keliaakikoilla kotimaisista viljoista.

kiitos, kuulun jo liittoon. ja mulla on tuo kielikäännöskin. enkä oluesta välitä, ja muut alkothan käykin. kysyin tietääkö joku mikä energiajuoma on mallaspohjainen kun en itse ole sellaiseen törmännyt. ja missä olette matkustelleet, miten on mennyt. Ja näitä yllätystuotteita,kiitos tosta mausteseosvinkistä, enpä olisi arvannut vaikka näin jälkikäteen kuulostaa loogiselta. ehkä ilmaisen itseäni huonosti?????

Itse keliaakikkona suosittelen myös keliakialiittoon liittymistä. Maksu on vuodessa 25€. Saat keliakia lehden muutaman kerran vuodessa jossa paljon tietoa uutuuksista ja sieltä lähetellään sulle aika ajoin uusinta tietota ja esitteitä. Sitten suosittelen ravitsemusterapeutilla käyntiä.

Ja aina kannattaa lukea tarkkaan tuoteseloste,ellei siinä ole gluteeniton merkintää. Aineosaluettelo kun saattaa välillä muuttua,vaikka ennen olisikin sopinut käytettäväksi.

[QUOTE="vieras";27672423]Suolinukka tuhoutuu, niinkuin kaikilla keliaakikoilla kotimaisista viljoista.[/QUOTE]

Suolinukan tuhoutuessa tuleeko sinulle iho-oireita "ihokeliakia" vai vatsakipuja vai mitä?

Kannattaa liittyä keliakialiittoon, sieltä tulevassa lehdessä on aina ajankohtaista tietoa jne. Käsittääkseni gluteeni ei koskaan voi piiloutua minkään koodin taakse, noista energiajuomista en ole kuullut joten tuoteselosteita vain lukemaan.

Keliakialiiton nettisivuilta saa myös tulostettua kielikäännöksiä keliakiasta, itse olen niitä käyttänyt ravintolaan mennessä ulkomailla.

Yllättäviä juttuja, mitä tullut vastaan niin oli joku kuitulisäinen mehu, jota menin juomaan ennenkuin tajusin. Lusäksi pakettijäätelöistä olen vehnää löytänyt. Ja kannattaa niitä tuoteselosteita lukea uudelleenkin, vaikka olisi tuttu tuot, sisällöt saattavat muuttua.

Makeisiinkin lisätään yllättävän usein gluteenipitoisia aineita tai ainakin näitä "saattaa sisältää" tuotteita on harmittavan paljon.

Itselle on ollut rankkaa, kun seurassa syödessä joutuu usein tyytymään paljon huonompiin vaihtoehtoihin ja ravintoloissa gluteenittomia jälkkäreitä vähän. Kahviloissa tympii jos on vain sitä samaa daim kakkua jota voi syödä.

Tsemppiä ja malttia gluteenittomuuteen!

Kannattaa karkkipussien sisältöä lukea, keliaakkikona se tuli minulle yllätyksenä.., miten paljon sitä gluteenia onkin karkeissa..

Kokemuksesta sanon että Italia on ihana keliaakikon maa, sieltä löytyy joka pienestäkin kaupasta jotain kekiaakikolle sopivaa, ja ravitsemusterapeutiltahan saat sellaisen lappusen jonka voi näyttää ravintoloissa. Siinä lukee että sulla on keliakia ja että mitä sä et saisi syödä, se on muistaakseni yli 10 kielellä, mm. italiaksi..

Yhteistyössä