Auttakaas! Mille ajalle kotihoidontuki haetaan, jos ei tiedä milloin töihn palaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiyslomalla vielä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitiyslomalla vielä

Vieras
Tästä on varmaan kysytty aiemminkin, mutta en löytäny haulla. Eli en tiedä, koska palaan töihin. Haenko kotihoidontukea siis siihen asti kun lapsi täyttää 3, vaikka todennäköisesti palaan töihin jo reilun vuoden kuluttua? Saatan kuitenkin olla pitempäänkin kotihoidontuella eli en ole vielä ihan varma, koska palaan töihin. Miten tässä kannattaisi toimia?

Kiitos tuhannesti jos valaisette ensikertalaista.

Mä ainakin tein niin, että hain kerralla siihen saakka kun lapsi 3, vaikka tiesin että en niin kauan sitä tarvi. Helppohan se sitten on perua. Vaikka helppohan sitä tietysti on hakea lisääkin...Että aika sama kuinka päin tekee.

Haet ensiksi sille ajalle, mitä aikaisemmin et missään tapauksessa aio palata työelämään. Ja jos vielä - kun se ajankohta lähestyy - haluat jatkaa hoitovapaata, haet uudestaan siihen asti, kunnes sitten palaat töihin.

Kyllä se sitten keskeytetään, jos töihin menetkin ennen ilmoittamaasi loppua. Mutta muista nyt kuitenkin se, että et sä sitä voi tosta vaan itse sitten päättää, että haluatkin aikaisemmin töihin kuin mitä olet työnantajalle ilmoittanut. Ei työnantajan ole pakko ottaa sua töihin yhtään sen aikaisemmin kuin mitä olet alunperin ilmoittanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Mä ainakin tein niin, että hain kerralla siihen saakka kun lapsi 3, vaikka tiesin että en niin kauan sitä tarvi. Helppohan se sitten on perua. Vaikka helppohan sitä tietysti on hakea lisääkin...Että aika sama kuinka päin tekee.
Mulla oli aikoinaan sellainen työ, mihin mulle oli palkattu hoitovapaani ajaksi sijainen. Koska määräaikaista ei voi kesken työsopimuksen nakata pihalle, mä en voinut perua hoitovapaatani. Vain lapseni kuolema olisi ollut työnantajalle peruste purkaa sen sijaiseni työsopimus kesken määräajan.

Mä hain kolmeksi vuodeksi, en laittanu hakemukseen mitään päättymispäivää. Sit ilmotin kelaan kun tiesin milloin menen töihin että mistä lähtien voi tuen lakkauttaa.

Okei, kiitos teille vastauksista. En odotakaan, että työnantajani ottaisi minua yhtään aikaisemmin töihin, eikä tarvitsekaan. Töihin olen ilmoittanu että palaan reilun vuoden kuluttua, mutta saatan olla kyllä kotona pidempäänkin, jos rahatilanne sallii ja kiinostusta muutenkin löytyy.

Taidan hakea siihen asti, kun lapsi täyttää 3, kaipa se on helpointa niin.. Kiitos vielä vastanneille.

Yhteistyössä