Auttakaapas elatusmaksuasiassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Toukokuu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Toukokuu"

Vieras
Eli lapsen isä on maksanut minulle elatusmaksua lastenvalvojalla vahvistetun sopimuksen mukaisesti jo 3 vuotta ja nyt on löytänyt uuden perheen ja päättänyt, että noista elatusmaksuista minun kuuluu ostaa lapselle kaikki tarvittava myös heidän luokseen (paitsi ruuat) :O Ja jos itse jotain lapselle ostaa niin hän vähentää ne elatusmaksusta ja minä joudun kuitenkin ostamaan samat tarvikkeet kotiin, koska ne hänen ostamansa pysyvät siellä..Eihän se voi näin mennä?

No jos ajattelet, että luonapitovähennys on korkeimmillaan 62,50 euroa kuussa sen elareita maksavan vanhemman osalta, niin kuvitteletko sen kattavan edes niitä ruokia? Elarithan on se kokonaissumma mitä lapsen elatukseen menee, jos itse et ole elatuskykyinen alkuunkaan. Eli joo, siinä sitä sopparia tehdessä on laskettu se lapsen elatuksen tarve ja sitten jaettu se maksukykynne mukaan. Sinä saat kaikki rahat, joten sinä maksat kaikki kulut.

Eihän se nyt noin mene. Siis jos ajatellaan, että äiti saa elaria 150 e ja lapsilisää 110 e. Isä päättääkin sitten, että lapsi tarvitsee isällä ollessaan polkupyörän, joka maksaa 300 euroa, niin äiti maksaa sen pyörän ja ostaa sitten vielä omaan kotiinsakin toisen pyörän. Justiinsa.

Jos mun lasten isä haluaa ostaa jotain muksuille, kun ne on siellä, niin ei todellakaan maksata niitä kuluja mulla.

No kyllä se kuule ap vaan niin menee, että ne elarit kattaa kaiken lapselle ostettavan (paitsi niitä ruokia siellä isän luona). Eli sinä joudut kyllä ostamaan lapselle vaatteet ja luistimet ja polkupyörät, joita lapsi sitten raahaa sinne isän luokse.

Mutta siinä on isä väärässä, että hän ei saa vähentää mitään ostamaansa elarista. Eli riippumatta siitä paljonko isä maksaa, niin isän on maksettava koko summa sinun tilillesi. Vaikka hän ostaisi lapselle lentokoneen tai hevosen.

Jos isä ei tätä tajua tai tähän suostu, niin pyydä kelaa maksamaan elarit sinulle ja kela perii ne sitten isältä!

Mutta sinuna en kovin paljon alkaisi isältä vaatimaan, ainakaan korotusta, sillä jos isä tekee uuden perheen kanssa lapsen, niin se vaikuttaa isän maksamiin elareihin laskevasti (isälle uusi "elätti").

Mutta siis kyllä isä on ihan oikeassa siinä, että sinun kuuluu kustantaa kaikki lapsen varusteet ja vaatteet, ja lapsi vie ne tarvittaessa mennessään isän luokse.

Teillä on sopimus tehty ja niin kauan kuin sopimukseen ei tehdä muutoksia, toimitaan sopimuksen mukaan. Elatusvelvollinen ei siis voi oman mielensä mukaisesti vähentää elatusavusta mitään. Meillä lasten isä ostaa vaikka mitä lapsille luokseen ja nyt ovat lähdössä viikon ulkomaanmatkalle. Eihän se nyt todellakaan niin voi mennä, että vaatisi minua maksamaan näistä hankinnoista/matkoista puolet.

Etävanhemman ei todellakaan elatusapua maksaessaan tarvitse kustantaa luonaan lapselle kuin peti ja puuro. Elatusapu on sitä varten, että lapselle ostetaan vaatteita, harrastusvälineitä, lääkkeitä yms. Toki etä voi halutessaan ostaa lapselle luokseen mitä haluaa, mutta lähivanhemman velvollisuus on pakata kaikki tarvittava lapselle mukaan, jos etän kanssa ei ole toisin sovittu.

Ap tarkoittikin sitä, että isän mielestä äidin pitäisi ostaa kaikki tarvittava myös isän luokse.

Tottakai äiti kustantaa elareilla sen mitä lapsi tarvitsee, mutta ei kahteen paikkaan.

Se on tarkoitettu ELATUKSEEN: Ei tavaroihin eikä harrastuksiin tai huvituksiin. Eli ruokaan,asumiseen,vaatteisiin ymelämiselle välttämättömiin kuluihin. Esim. polkupyörä tai etelänmatka ei kumpikaan ole elämiselle tarpeellisia asioita.

Kyllä meillä sossussa laskettiin myös harrastukset mukaan elatusmaksulaskelmaan. Eli siihen pitäisi sisältyä ihan kaikki mitä yleensä lapsi tarvitsee myös Hesburgerissa syömiset jne.. Kaava löytyy netistä jonka mukaan elatusmaksu koostuu tosi monesta summasta jotka on tavallisen lapsen tarvitsemat tarpeet myös harrastukset ja huvitukset esim. netti. On vaan elettävä varojen mukaan niinkuin sellaisissakin perheissä jotka ei eroperheitä.

On vaan kuulemma elettävä sen summan mukaan. Sen pitäisi riittää kaikkeen, mutta hulppeaa tai aikaisempaa elintasoa sillä ei välttämättä enää saa jos lähivanhempi ei rikas. Ja silloin maksukin olisi tosi pieni tai olematon.

ei tarte ostaa kun muksut on exällä..ja jos exä haluaa jossain lapsia käyttää vaikka huvipuistossa tai ostaa jotain niin ei voi lähtee elareita itse vähentämään.Mun exä ei oo koskaan ostanut lapsille mitään,mutta kyllä se onneksi ne ruokkii ja just kävi korkeasaaressakin lasten kanssa=)

Se on tarkoitettu ELATUKSEEN: Ei tavaroihin eikä harrastuksiin tai huvituksiin. Eli ruokaan,asumiseen,vaatteisiin ymelämiselle välttämättömiin kuluihin. Esim. polkupyörä tai etelänmatka ei kumpikaan ole elämiselle tarpeellisia asioita.

Polkupyörä kylläkin kuuluu, kuten sukset ja muut koulussa tarvittavat. Perusharrastukset kuuluvat myös, sopimuksessa voi olla myös ratsastusta tai muuta.

Toisaalta ei etän luona yleensä tarvita erillistä pyörää taikka muitakaan varusteita. Eri asia jos kyseessä on vuoroviikkoasuminen, jolloin tarvitaan joistain tuplat. Tosin vuoroviikko vaatii hyvää kommunikaatiota.

Nämä ovat sopimusasioita, itse jaoin elarit ja lapsilisät päiväkohtaisesti ja annoin siinä suhteessa mitä lapset olivat toisen luona. Näin toinen voi itse hankkia mieleisiään eikä ruuasta tarvitse pihistellä. Toisaalta päävastuu hankinnoista oli minulla, koska etän antama raha on vain osa elatuksesta, lapsen elatusmenot kun jaetaan molempien elatuskykyjen suhteessa. Muistakaa että lapsi on tärkein, toivotte kai että hänellä on hyvät oltavat molemmissa paikoissa?

Yhteistyössä