Auttakaahan (korokeistuimesta tilaipäiskäytössä)!

• Viestiketjun aloittaja ninnanunna
  • Ensimmäinen viesti
ninnanunna
Meillä on tilanne sellainen, että isovanhemmat kuljettavat
lasta noin parin viikon välein 5 km matkan omalla autollaan (pakko, kun ei pystytä hakemaan hoidosta itse silloin).
Lapsi on 2.5v ja pituutta kohta 100cm.
Saako tällaisen tilapäisen matkan kuljettaa lasta niin, että hän istuu autossa ns. korokepallilla (koroke, että turvavyöt yltää paremmin) vai onko turvaistuin pakollinen?
Omassa autossamme on turvaistuin tottakai ja pidän tärkeänä sen käyttöä mutta noin vähäisen käytön vuoksi en raaskisi ostaa isovanhempien autoon erillistä istuinta ja meidän autossa olevaa ei voi sinä päivänä sinne siirtää kun sitä tarvittaisiin.
Voiko siis tuon kokoista lasta kuljettaa sellaisella korokepallilla istuen, kun käyttö on noin vähäistä? Toki onnettomuus voi vähäisessäkin ajossa sattua mutta mitä sanoo laki?

Kiitos!

En vielä 2 vuotiasta tohtisi kuljettaa ilman turvavyöistuinta.. Vielä sen ikäistä pitäisi kuljettaa selkämenosuuntaankin. Käytettynä saattaa saada hyvän istuimen suht. edullisesti. Täytyy vain muistaa, että pitää olla kolaroimaton. :)

"mä"
olen omani antanut 3v iässä korokkeelle mummon kyytiin. Ajavat taajamassa maksimissaan 50km alueella muutaman kilometrin matkoja satunnaisesti. 103cm pitkä poika on kyseessä.

Ninnanunna
Meillähän on siis omassa autossa istuin joka on selkä menosuuntaan ja hyvä istuin onkin. Ihan lastentarvikeliikkeestä ostettu ja kohtuu hintava sekä pärjännyt testeissä hyvin. Nyt siis etsin vaihtoehtoa tilapäiseen kuljettamiseen.

"vieras"
Meidän 4 v on 101cm pitkä ja istunut turvavyöistuimessa jo vuoden.. muistaakseni kaupassa sanottiin, että yli 90 cm voi mennä turvavyöistuimessa. Korokehan on vielä kevyempi, itse hankkisin tilanteessanne turvavyöistuimen ja se olis isovanhempien autossa. Näitä saa käytettynä varmaan 15-30e.

ninnanunna
[QUOTE="mä";23819643]olen omani antanut 3v iässä korokkeelle mummon kyytiin. Ajavat taajamassa maksimissaan 50km alueella muutaman kilometrin matkoja satunnaisesti. 103cm pitkä poika on kyseessä.[/QUOTE]

tilanne olisi suurinpiirtein sama meilläkin, tosin pituttaa (just mittasin oli tasan 100cm) ja ikää 2.7 vuotta. ja siis aika hiljaista tietä ja max.nopeus ois 40km / h

ninnanunna
[QUOTE="vieras";23819658]Meidän 4 v on 101cm pitkä ja istunut turvavyöistuimessa jo vuoden.. muistaakseni kaupassa sanottiin, että yli 90 cm voi mennä turvavyöistuimessa. Korokehan on vielä kevyempi, itse hankkisin tilanteessanne turvavyöistuimen ja se olis isovanhempien autossa. Näitä saa käytettynä varmaan 15-30e.[/QUOTE]

mikä on turvavyöistuin?
Tuohan toki kuulostaa ihan hyvältä, kun vaan tietäs millanen se on. Me emme pysty sijoittamaan tähän nyt todellakaan mitään 100 euroa vaikka kyseessä onkin lapsemme. Mieluummin sitten kyyditykset pois jos ei löydy jotain halpaa vaihtoehtoa.

"jolie"
[QUOTE="vieras";23819658]Meidän 4 v on 101cm pitkä ja istunut turvavyöistuimessa jo vuoden.. muistaakseni kaupassa sanottiin, että yli 90 cm voi mennä turvavyöistuimessa. Korokehan on vielä kevyempi, itse hankkisin tilanteessanne turvavyöistuimen ja se olis isovanhempien autossa. Näitä saa käytettynä varmaan 15-30e.[/QUOTE]

ei muuten saa noin halvalla! kaupassa uudet noin 90 e ja kukaan ei myy noin halvalla!

"heips"
[QUOTE="jolie";23819694]ei muuten saa noin halvalla! kaupassa uudet noin 90 e ja kukaan ei myy noin halvalla![/QUOTE]

Huuto.netistä ainakin löytää jos kirjoittaa hakukenttään turvavyöistuin...

Yhteistyössä