auttakaa

• Viestiketjun aloittaja mitä teen
  • Ensimmäinen viesti
Mielestäni on kummallista, että tällaiseen ketjuun tullaan saarnaamaan sossun rahoilla elämisestä ym. siitä ettei ole huolehdittu ehkäisystä. Kun aloittaja kerran on jo raskaana, niin silloin varmaan kannattaisi miettiä joitain rakentavia neuvoja ja sitten kun kerran intoa löytyy niin mennä vaikka itse ylä-asteille valistamaan niitä nuoria jotka eivät vielä ole raskaana.

Ootteko arvostelijat iitse kieltäyneet kaikista yhteiskunnan tuista? esim. äitiyspakkauksesta? vai ettekö muka pysty itse ees vaatteita lapsellenne hommaamaan?

Kuka ansaitsisi sossun tuet ellei nuori,kotoa pihalle potkittu, raskaana oleva?

pahasilmä
Mä oon sitä mieltä, että koulujen terveysvalistuks4essa on suuria aukkoja. Vai miksi muuten 16 vuotias tulee vahingossa raskaaksi? En minäkään kaikkea tarpeellista tiennyt silloin kun tulin itse raskaaksi, vaikka olinkin jo 18. Ei koulussa oltu kerrottu edes sitä, että spermaa tulee jonkun verranb koko yhdynnän ajan. Se on aika kitkerää, kun on ollut aina tosi kiltti ja sitten tulee raskaaksi ekasta kerrasta.

Inhottava tuollainen asenne, että miksi sossu pitäisi huolta ihmisestä, joka on erehtynyt. Niin... Miksi pitäisi antaa tukea kenellekkään? miksi hampaatonta ihmistä syötetään? Miksi alkoholisteja autetaan? Miksi vauvoja imetetään? Hoitakoot itse itsensä, mokomat avuttomat ja puutteelliset! Tämä on täydellisten maailma!!!! Miten täältä pääsee pois?

juups kerro vaan.. olin ite kans 16 kun aloin oottaa ja joksus 5kuulla kerroin vasta ensin äidille kirjeellä ja sit isälle.. ne oli vaan raha asioista huolissaan ja tosi auttavaisa.. ja kaikki muuttuu viimestään sillon parhainpäin kun vaavi astuu maailmaan.. mulla niin kävi.. näin mun isää 2kertaa odottaessa ja sit kun pikkunen synty niin se tuli suoraan lentokentältä kattomaan sairaalaan ja vielä seuraavan päivänä uuisks.. :)
että ehkä se on nyt sun vanhemmille järkytys mut sit kun ne sulattelee nin kyl se siitä ja vaavin syntyessä ne on onnellisia isovanhempia :) uskopois!

Ellei olisikaan opiskellut itselleen ammattia ja tienannut hirveitä summia rahaa, voi elättää lasta hyvin, Heitähän oli sitä paitsi kaksi, voihan toinen käydä töissä! Mielestäni kaikkein tärkeintä on se, että lasta rakastaa ja on "järkevä" ja vastuullinen muuten, rahaa saa kyllä tienattua muutenkin!
Lapsiko pitää sitten tehdä kolmekymppisenä?? :LOL: Voi herttinen. Mielestäni 1. lapsi tulisi tehdä VIIMEISTÄÄN 23 vuotiaana, oli työ tai ei, mutta ymmärrän senkin että jokaisella on eri tilanne ja mielipide asiaan, joten kaikki tavallaan. Raha ei kuitenkaan ratkaise. MINÄ EN USKALTAISI kolmekymppisenä ruveta synnyttämään ensimmäistä, huh huh. Mutta sitä mieltä olen, että täysikäinen pitäisi jo käytännönsyistäkin olla, ettei ihan "teini" ;) . Oletpa rohkaiseva.
Kyllä ne muut toisten siivellä eläjät taitaa olla pahimpia kuin nuoret pirteät lastaan aidosti rakastavat ja ehkä vielä työssäkin käyvät nuoret, ei voi sitäkään yleistää. Jos lapsen todella haluaa, kyllä silloin on asiat mielestäni vielä hyvin. (Vaikka en nyt alaikäisille suosita raskautumista, mutta jos niin on käynyt, ei se ole maailmanloppu, se voi olla ihan päin vastoin :heart: ). Suurin huolenaihe on se, onko vanhempi/vanhemmat vastuuntuntoisia.

Jaa jaa että et uskaltaisi synnyttää 3 kymppisenä? Mikä jottei?
Ja minkä ihmeen takia eka lapsi pitäisi saada VIIMEISTÄÄN 23 vuotiaana?
Itse saan esikoisen 28,5 vuotiaana ja ihan uskallan synnyttää.

Nyt poiketaan jo asiastakin.. :headwall:

Kyllä te pärjäätte. Onhan se varmasti järkytys sinun vanhemmille, jos aattelevat että oot pikkutyttönen lopun ikääs. Mutta tyhmästi jollakin vanhemmat minusta reagoivat tosiaanki.. \|O

Minusta ei oo mitään huonoa siinä että saa sossusta apua kun sitä tarvii ja semmonen mahollisuus kerran on! Ja sitte ku vauveli on jo taapero, voi hyvin opiskella itelleen hyvänkin ammatin ja päästä töihin. Varmasti se ottaa minkä antaa ja antaa minkä ottaa! Ei semmosesta minusta kannata moralisoida. Ja mistä sitä tietää kuinka "vahingossa" sitä on itse kukanenkin tullu esim. 16vuotiaana raskaaksi, se vain on niin yleinen käsitys. Miten muuten sitä tyhmä nuori on tullu raskaaksi kuin vahingossa?? \|O
Mistä sen tietää vaikka olis vain halunnu tehä lapset niinki nuorena.
Kaikilla tietenki on eri lähtökohat mutta minä kyllä toivotan täydestä sydämmestä kaikkea hyvää! :wave:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.07.2006 klo 06:54 vieras kirjoitti:
Voi herttinen. Mielestäni 1. lapsi tulisi tehdä VIIMEISTÄÄN 23 vuotiaana, oli työ tai ei, mutta ymmärrän senkin että jokaisella on eri tilanne ja mielipide asiaan, joten kaikki tavallaan. Raha ei kuitenkaan ratkaise. MINÄ EN USKALTAISI kolmekymppisenä ruveta synnyttämään ensimmäistä, huh huh. Mutta sitä mieltä olen, että täysikäinen pitäisi jo käytännönsyistäkin olla, ettei ihan "teini" ;) . Oletpa rohkaiseva.
Kyllä ne muut toisten siivellä eläjät taitaa olla pahimpia kuin nuoret pirteät lastaan aidosti rakastavat ja ehkä vielä työssäkin käyvät nuoret, ei voi sitäkään yleistää. Jos lapsen todella haluaa, kyllä silloin on asiat mielestäni vielä hyvin. (Vaikka en nyt alaikäisille suosita raskautumista, mutta jos niin on käynyt, ei se ole maailmanloppu, se voi olla ihan päin vastoin :heart: ). Suurin huolenaihe on se, onko vanhempi/vanhemmat vastuuntuntoisia.

Uhhuh, mitä tekstiä. Vai et uskaltaisi synnyttää ensimmäistä 3kymppisenä :LOL:
Tota noin... Minäkin ajattelin teininä että 3kymppisellä on toinen jalka haudassa, mutta sitten kasvoin vähän. Toivottavasti niin teet joskus sinäkin, jotta osaisit olla edes säällinen äiti.

T:28-vuotias 1-vuotiaan äiti

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2006 klo 12:47 äiti kirjoitti:
ihan mielenkiinosta kysyisin sulta ap että millä olet aikonut lapsen elättää?? sossullako?? koska tuskin kukaan haluaa kauheasti töihin 17v millä ei ole mitään koulutusta ja työkokemusta?? kun asia on vaan niin että se rakkaus ei yksin riitä!! en ole mikään saarnaava täti mutta väitän että omaan kyllä paljon enemmän elämän kokemusta kuin sinä!! niin julmaa kuin onkin hengen voimalla ei elä ja sossust rahan haku ei ole vastuun ottamista!! se on tarkoitettu väliaikaiseen hätään!! oletko miettinyt mitä kaikki maksaa!! meneppä huviksesi katselemaan!!
vaikka lapsen elättäisi alkuun sossun rahoilla, ei silti ole vastuuton, Luepa tuo mun ensimmäinen kommentti.. Miks kaikki pitää ajatella niin mustavalkosesti?

Sun jutuista näkee niin selvästi, ttä oot vielä ihan teini. Ymmärrän vanhempiesi reaktion täysin. Koita itse käyttäytyä kypsemmin, niin ehkä muutkin suhtautuvat.

Lapsen hoito ei ole mitään leikkiä vaan totista totta.

Kerrot vaan rohkeasti!!
Itse olin samassa tilanteessa reilut puoli vuotta sitten. Koskaan ei voi tietää reaktiota etukäteen. Omalla kohdallani vanhempani ja poikaystäväni vanhemmat suhtautuivat asiaan tosi hyvin =)

Ole vain rohkea :flower:

kertookaapa mulle TE NIIIIIIN AIKUISET LAPSENNE ELÄTTÄJÄT et eikös sosiaalitoimisto ole ihan tarkotettu niille jotka apua tarvitsevat???? ja sekö on suvaitsevaa et juopoille annetaan ryyppyrahat mut äidit ei saisi hakea vaipparahoja?? HALOO???? ja mun mielestä myös AMMATILLISET NIIIIIN AIKUISMAISET TYÖSSÄKÄYVÄT PERHEELLISET VOI JOSKUS AJAUTUA EROON JA JOUTUA TYÖTTÖMÄKSI!!!!!! Mistäs ne sitten rahaa saa?? keräämällä pulloja???? ja niillä TÄYSI-IKÄISILLÄKÖ ei voi ehkäisy pettää? ne jotka niin luulee ni taitaa olla ite IHAN PIKKUSEN EPÄKYPSIÄ...

JAKSAMISIA KAIKILLE NUORILLE JA VANHOILLE, TYÖTTÖMILLE JA TYÖSSÄKÄYVILLE ÄIDEILLE!!!!

T.22v kahden lapsen äiti

Johanne
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2006 klo 11:18 mamma kirjoitti:
kertookaapa mulle TE NIIIIIIN AIKUISET LAPSENNE ELÄTTÄJÄT et eikös sosiaalitoimisto ole ihan tarkotettu niille jotka apua tarvitsevat???? ja sekö on suvaitsevaa et juopoille annetaan ryyppyrahat mut äidit ei saisi hakea vaipparahoja?? HALOO???? ja mun mielestä myös AMMATILLISET NIIIIIN AIKUISMAISET TYÖSSÄKÄYVÄT PERHEELLISET VOI JOSKUS AJAUTUA EROON JA JOUTUA TYÖTTÖMÄKSI!!!!!! Mistäs ne sitten rahaa saa?? keräämällä pulloja???? ja niillä TÄYSI-IKÄISILLÄKÖ ei voi ehkäisy pettää? ne jotka niin luulee ni taitaa olla ite IHAN PIKKUSEN EPÄKYPSIÄ...

JAKSAMISIA KAIKILLE NUORILLE JA VANHOILLE, TYÖTTÖMILLE JA TYÖSSÄKÄYVILLE ÄIDEILLE!!!!

T.22v kahden lapsen äiti
On hieno juttu, että Suomessa huolehditaan siitä, ettei kukaan kuole nälkään ja kuka vaan voi joskus joutua sossun asiakkaaksi. Mutta LÄHTÖKOHTANA tulisi aina olla se, että elättää itse itsensä. Jos jo ennen lapsen syntymää on asenne, että kyllä sossu auttaa, niin sillon neuvoisin odottamaan että tilanne paranee.

maisy
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2006 klo 11:18 mamma kirjoitti:

T.22v kahden lapsen äiti

Yhtyy :wave:

yöäiti
Poikani tuli isäksi kuukausi siitä kun oli täyttänyt 18v. Tieto siitä että vauva oli tuloillaan kerrottiin minulle tekstiviestinä jossa kirjoitettiin "tulet taas mummiksi, älä soita tänään jos hermostuit" en soittanut sinä iltana, asia tuli täytenä yllätyksenä ja kyllä minulla ja miehelläni oli siinä "pala purtavana"
Seuraavana aamuna soitettiin pojalle ja toivotettiin onnea tulevan vauvan johdosta, ei siinä enään huuto olisi auttanut ja raskauskin oli tarkoituksella alkuun saatettu:)
Kyllähän me vanhempina olimme huolestuneita, koska kumpikin opiskeli ja koulut pahasti kesken.
Nyt meillä on 1v pojantytär josta olemme onnellisia ja nuoret pärjäävät hyvin, molemmat opiskelevat elävät "sossun" rahoilla ja valmistuvat myöhemmin veronmaksajiksi ja kuittaavat nyt "lainaamansa" sossun rahat =) ps.toinen nuorista kyllä tekee myös ilta ja viikonlopputöitä.

Jo se ettet uskalla vanhemmillesi kertoa asiasta todistaa sinun vielä itsekin olevan täysi lapsi.
Mietihän asiaa uudelleen, haluatko lapsellesi todella noin lapsellisen ja kokemattoman äidin? Elä nuoruutesi täysillä, lasten aika on sit myöhemmin. Vanhempana tajuat itsekin mitä tarkoitan. Abortti on joskus viisautta ja ainoa järkevä vaihtoehto!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.07.2006 klo 22:19 Ai jaa kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.07.2006 klo 16:49 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.07.2006 klo 14:43 mitä teen kirjoitti:
kerroin porukoille ei tykänny hyvää ARVASIN!!!!!!!nyt ne on häätämäs mua pois kotoa joten kävin sossussa ja saan oman kämpän.isä oli ihan raivona se kehua mua #&%?$!* ja jakorasiaksi et kiva!!!!!!!v...u mä en aborttia tee joittebkin ahdas mielisten vanhempien takia.pitäköön mielipiteensä me halutaan tämä vauva ja sillä selvä vaikka olisin 12.v niin silti.toivottavasti me saadaan pian asunto.kiitos kaikille jotka vastasitte tähän.
:hug: Sinulla on hieno asenne, ja tosi hienoa jos miehesikin on mukana jutussa! :heart: Silloin ei ole mitään hätää. Todella vastuullista.

Vanhempiesi käytös on törkeää! Koita jaksaa, kyllä se siitä! Onnellista odotusta! Missä nyt oleskelet?
Todella vastuullista? Todella vastuullista on lastenteko silloin, kun on opiskellut itselleen ammatin ja pystyy työllään elättämään lapsensa, ettei tarvitse käydä muiden kukkarolla.

just joo mulla on vieläkin koulut käymättä enkä ole töissä ja toinen tulossa joulukuussa enkä kertaakaan ole äitini tai isäni kukkarolla käynyt.isältäni olen kolme kertaa koko kahden vuoden aikana lainannut rahaa ja joka pennin olen takaisin maksanut!

Itse olen tehnyt eka lapsen 16-viotiaana.Olin silloin ysillä koulussa.Kannattaa kertoa vanhemmille mahdollisimman pian. Itsehän sinä kuitenkin päätät, mitä teet, vaikka oletkin alaikäinen. Minulla äiti vaati, että täytyy tehdä abortti ja itse en sitä halunnut eli muutin pois kotoa ja tein lapsen enkä ole sitä koskaan katunut. Toisen lapsen tein sitte vasta 22-vuotiaana. Hommasin välillä ammatin ja työn.Nyt olen yli nelikymppinen ja 2kk ikäisen pojan mummu. Olen vaihtanut miehen tässä elämän saatossa nuorempaan ja nyt minulla on hänen kanssaan 4 ja 3-vuotiaat lapset ja olen tällä hetkellä rv 30.Minun mielestä se on muille ihan sama minkä ikäisenä lapset tekee.Iällä ei ole merkitystä. Minulla on siittä henkiläkohtaista kokemusta, koska olen tehnyt lapsia sekä nuorena, että iäkkäämpänä. On yhtä hyvä äiti oli nuori tai vähän vanhempi, äitiys lähtee ihan sieltä omien korvien välistä. Muille ihan sama mitä puhuvat, jokainen itse tietää mitä tekee. Onnea sinulle ja tsemppiä tulevaan. Kyllä sinä pärjäät!!!!!!!!

eelille kysymys:tarkoititko mun perhettä sekasikiö perheellä. Omaa napaa tässä vähiten on ajateltu. Et taija olla sulla kaikki asiat ihan kohillaan, sorry.Mun lapset ovat onnellisia ja tasapainoisia. 2 on jo aikuisia ja niillä on omat perheet.

huh huh... Ensin kommentti aloittajalle: Uskon että vanhempiesi ajatuksetkin "selvenevät" ajan kanssa. Onhan heillä se 9kk aikaa totutella asiaan. Tärkeintä on et rakastatte lastanne ja teette kaiken mahdollisen turvataksenne hänen elämänsä. Sossu on tarkoitettu apua tarvitseville, mutta tarkoitushan ei ole että te lopun elämäänne sieltä rahat haette, vaan opiskelette ammatin ja pääsette työhön. Mutta jostainhan se on ensin apu haettava. Mieluummin lapsille kuin juopoille rahoja soisin.

Sitten sinulle joka olet sitä mieltä, että lapset pitää TEHDÄ ennen kuin mittari näyttää 30v. Itse olin joskus vahvasti sitä mieltä et eka muksu viimeistään 25v. No, yritystä ei ole puuttunut, mutta kohta on mittarissa 27 vuotta eikä ole lapsia siunaantunut, valitettavasti.

Kannattaisi aina muistaa että lapsia ei TEHDÄ vaan niitä SAADAAN! Jos joskus lapsen SAAN, niin en välitä olenko 27 vai 37. Toki riskit kasvaa iän myötä, sitä en kiellä, mutta ei ne 30v vielä kovin isot ole, nelikymppisenä kyllä. Tosin ei 16 v. mielestäni myöskään oikea ikä aloitta perheen perustamista, mutta kukin tallaa tyylillään. Asiat ei aina ole niin yksinkertaisia kuin voisi luulla...

minä haluaisin kommentoida tuohon "kyllä sossu autaa" asiaan.

Me ollaan 23vuotiaita opiskelevia kohta neljän lapsen vanhempia, eikä me olla koskaan huolehdittu siitä, onko meillä varallisuutta ja omaisuuta niin paljon, että voidaan lapset elättää. Aina on kuitenkin ollut, eikä kertaakaan ole tarvinnut sossun luukulla käydä. Töitä on tehty ahkerasti ja pienillä tuilla eletty. (Vai onko sekin jonkun mielestä väärin että nostaa äitiyspäivärahaa ja opintotukea!!!)

Silti mekin ajatellaan aina, että JOS me ei sitten ja sitten pärjätä, niin KYLLÄ SOSSU AUTTAA.

Ja vaikka ollaan köyhiä opiskelijoita, ei mielestämme lapset ole ollenkaan kärsineeet. Meidän päivähoitajakin sanoi, että puistossa muut päivähoitajat ovat ihmetelleet, miten opiskelijaperheen lapset voivat olla niin siististi ja hyvin puettu :)

Yhteistyössä