Auttakaa, ystäväni on tekemässä abortin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ystäväni kertoi olevansa raskaana ja harkitsee nyt abortin tekemistä kovien selkäkipujen takia (niitä ollut paljon jo ennen raskautta). Tuntuu niin pahalta, mutta en voi hänen puolestaan päättää. En tiedä mitä tekisin, olen vain yrittänyt puhua lapsen pitämisen puolesta ja ohjata fysioterapeutille.

eiköhän sun asia ystävänä ole tukea häntä tässä vaikeassa asiassa ja olla moralisoimatta? ja tosiaan, et voi päättää hänen puolestaan yhtään mitään. ystävyys punnitaan näissä tilanteissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eiköhän sun asia ystävänä ole tukea häntä tässä vaikeassa asiassa ja olla moralisoimatta? ja tosiaan, et voi päättää hänen puolestaan yhtään mitään. ystävyys punnitaan näissä tilanteissa.

Samaa mieltä.

En halua moralisoida ja ilman muuta tuen häntä oli päätös mikä tahansa. Tuntuu vain niin kurjalta, että selkäkivun takia täytyy tehdä tuollainen päätös. Oikeassa olet Tytinä ettei se minulle kuulukaan, mutta tuntuu vain niin pahalta ystäväni puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Syysilta:
Alkuperäinen kirjoittaja Istafra:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Samaa mieltä.

joo, peesi tähän.

Mä käsitin ap:n viestistä, ettei kyse ollut moralisoinnista vaan siitä että ehkä ap:n mielestä ei ystävänsä kannattaisi hankkia aborttia selkäkivun takia, jos muutoin haluais lapsen. Ehkä hän ajattelee et kuinka pahalta mahd. abortti sitten ystävästä tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En halua moralisoida ja ilman muuta tuen häntä oli päätös mikä tahansa. Tuntuu vain niin kurjalta, että selkäkivun takia täytyy tehdä tuollainen päätös. Oikeassa olet Tytinä ettei se minulle kuulukaan, mutta tuntuu vain niin pahalta ystäväni puolesta.

eikähän tärkeintä ole, miltä ystävästäsi tuntuu, eikä sinusta? eihän se sinun lapsesi olisi. kerrot, että susta tuntuu hänen puolestaan pahalta ja olet valmis kuuntelemaan häntä. ja vaikka syy olisi tekosyy, anna ihmisen tehdä omat virheensä.

Ilmeisesti nyt ymmärrettiin väärin, halusin vain kuulla onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa ja miten voisin tukea ystävääni parhaiten. Olen puhunut kyllä lapsen pitämisen puolesta, kun mietin olisiko fyssarista apua ja hän on itse miettinyt voisiko olla jostakin apua selkäkipuun ettei tarvitsisi niin raskasta päätöstä tehdä.

Kiitos vieras, juuri tuota tarkoitin! Ystäväni haluaa pitää lapsen, mutta suree sen menettämistä selkäkivun takia. Ja ei ole kyse todellakaan miltä minusta tuntuu ja minun lapsestani, mutta ei sille mitään voi kun kurjalta tuntuu ajatella ystäväni joutuvan tällaiseen tilanteeseen.

Minulla oli pahat selkäkivut alkuraskaudessa. En edes tiennyt, että olen raskaana ennenkuin röntgeniin menoa varten otettiin raskaustesti. Kivut olivat niin pahat, että jouduin konttailemaan kotona. Mutta selkäkipu meni ohi ja ensimmäisten raskausviikkojen jälkeen ei ollut enää selkävaivoja.

Onko selkäkivut vaivanneet jo pitkäänkin? Fysioterapeutti voisi neuvoa jumppaliikkeitä. Pyöräily vahvistaa myös lihaksia. Riippuu tietenkin mistä kipu on aiheutunut. Monelle fyysinen harjoittelu tuo avun.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Selkäkipuja oli jo ennen raskautta, mutta nyt ne ovat raskauden myötä pahentuneet tosi paljon.

Onko sillä ollut mitään lääkitystä siihen selkäkipuun? Panacodiahan saa syödä myös raskausaikana lääkärin luvalla, mutta jatkuva käyttö ei tietenkään ole suositeltavaa.

Kaverilla tosi pahat selkäkivut myös. JA olisi kauheeta jos hän tulisi raskaaksi, koska tiedän että joutuisi todennäköisesti tekemään abortin. Yrittäisin olla tukena, muuten kuin puhua että jospa sittenkin... varsinkin kun tietäisin että kaveri haluaisi pitää vauvan. Paljon kauheampaa oli mun mielestä olla kaverin tukena, kun hän teki abortin ihan vaan siksi että sattu vahinko. Eli ei ollut mitään terveydellistä syytä taustalla. Silloin mietin paljon miten voin hänen tukena olla, mutta nähtävästikin osasin hyvin olla, koska hän pyysi minut sairaalalle mukaan kuskiksi kun meni aborttiin.

Yhteistyössä