Auttakaa, vauvan oksennustaudista..

  • Viestiketjun aloittaja yök..
  • Ensimmäinen viesti
yök..
Poika 7kk alkoi illalla oksentamaan. Oksensi neljä kertaa reilusti, ja yökki myös jonkun verran tavaraa ulos.
En saanut häntä syötettyä enkä juotettua, en sitten millään.
Nyt nukahti uudestaan. (Päivällä tosin söi ja joi normaalisti, iltapuurokin meni.)

Olen ihan uusi näitten vauvan oksennustauti-asioiden kanssa ja mietin että onko turvallista odotella aamuun, jos vauva itse nukkuu, vai herättelisinkö yöllä ja kokeilisin saanko menemään edes hiukan maitoa?

Toinen huolenaiheeni: pelkään kamalasti että vauva pian tukehtuu oksennukseen. Pitäisi itsekkin mennä nukkumaan, mutta en vaan jotenkin uskalla..

Kertokaa miten olette tällaisessa tilanteessa toimineet?

Kiitos vastauksista!!
 
xx
Soita 10023 ja kysy tarkemmin ohjeita!
Ainakin On tarkistettava ettei vauva pääse kääntymään yöllä selälleen. Tue tyynyillä sivuasentoon ja käännä yöllä toiselle kyljelle.
Sitä on olemassa tietty "laskentakaava" kuinka paljon nesteitä pitäisi mennä oksennustaudissakin. Olikohan 1dl/300g..? Kolme kiloiselle siis litra nesteitä / vrk tai jotain...???
Koita jaksaa ja valvo lasta koko ajan. Hyvin se sitten menee. Tarvittaessa voi vaikka hörppästä vesitilkankin..
 
ap..
joo, googlattu on.. Luulen että en ole täällä ainut äiti jolla on lapsi joskus sairastanut oksennustaudin. minun kohdalla ensimmäinen kerta, joten neuvoja viisaammilta kaipailen :)
 
BIG
Taas kerran vastaan,että hae apteekista esim osmosalia ja laske vauvan painon mukaan vuorokausiannos. Ja vuorokausiannoksen jaat 24 tunnilla,ja 1-2h välein annat ruiskulla osmosalin. Meillä ollut niiin monta rajua oksutautia,eikä sairaalaan olla jouduttu. Koska aloitan todella nopeasti tuon osmo-hoidon. Keskimmäisen kerran vein päivystykseen 1v9kk,kun sairasti rotan. sielläkin oli osmo mukana tuttipullossa ja ruiskulla tunnin välein sai lääkettä. Ja lääkäri silloin meille sanoi,että vanhemmat luulevat,että helpompi vaan viedä lapsi sairaalaan vatsataudissa,vaikka todellisuudessa sielläkin joudut itse osmoa lapselle antamaan hoitajan ohjeistuksella,ellei tilanne siis todella huono.
 
mä annoin vauvoille aikoinaan osmosalia ja se pahensi tautia..
niin ovat monet muutkin sanoneet..se pitkittää tautia...

mulla on molemmat sairastaneet mahataudin alle vuoden ikäisenä..
nostin sängynpäätyä ylöspäin ja tuin kylkiasentoon.
mahatauti kesti kummallakin yli viikon ja se johtui siitä ettei lapsen suolisto palaudu yhtä nopeasti kuin aikuisen..
tietenkin oksentulu loppui aikaisemmin mutta ripuli kesti sit sen puolitoista viikkoa
 
BIG
Joo nykyään on tullut noita paremman makuisia ripulilääkkeitä. En kyllä tuota usko,että pitkittäisi tautia. Oltiin nuorimmaisen kanssa yksi yö lastenpolilla laryngiitin vuoksi ja siellä just puhuttiin tuosta hoitajan kanssa. Päinvastoin,voi vähentää oksentelua ja pysyy paremmin sisällä. Sekä korvaa kaiken menetetyn myös hyvin. Meillä myös kahdella ollut alle vuoden ikäisenä vatsatauti.
 
BIG
Niin ja maitohappoja kannattaa myös antaa reilusti,jos vaan pystyy. Viim sitten kun ei enää oksentele. Gefilus+ kapselit hyviä,kun voidaan avata ja sekoittaa esim ruokaan. Meillä pienin saanut niitä syksystä asti joka päivä ja tautien aikana annan tupla-annoksen.
 

Yhteistyössä