Auttakaa! Vakava sairaus äidilläni, miten hallitsen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jaana"

Vieras
Huomenna pitäisi lähteä äidin luo, mutta tämä on sairauslomalla kaksisuuntaisen mielialahäriön vuoksi, en tiedä mikä jakso on nyt menossa, mutta epäilen hypomania- ja maniajaksoa, koska äitini on humalahakoinen nyt.
Pelottaa, koska äitini oli riehunut toissapäivänä raivon partaalla, oli hajottanut pianotuolin, kännykkänsä ja repinyt tietokonetta. En tiedä sairaudesta paljoa, mutta faktatietoa olen lukenut. Äitini on ollut jo kerran''laitoksessa'' eli siis psykiatrianosastolla, mutta näin joulun alla en viitsisi häntä sinne nyt laittaa. Pelottaa, koska minulla on 2.vuotias tytär myös tulossa.
Auttakaa!
Miten hallitsen, komennan tai rauhoitan häntä.

Isot kiitokset vastanneille

jos äitisi on käytöksellään vaaraksi itselleen on parempi että hän olisi ammattimaisessa hoidossa. eli hoitoon laittaisin, ambulanssilla ja poliisien kanssa saa psyk ongelmaisen hoitoon

Et sitä enää ennen joulua ehdi lukea, etkä siitä mitään apua saamaan, muta oletko lukenut Irene kristerin kirjan "manian varjossa -kun perhenjäsenenä on psyykkinen sairaus".
Tässä kohtaa voisi kyllä kannattaa miettiä miten pelasta itsensä, koskaa äidin todellisuudentaju ilmeisesti ei ole ihan kohdilaan juuri nyt.
jos mä käsitin oikein, että äiti on nyt humalahakuinen, niin alkoholi+bipolaari on kyllä sellainen yhdistelmä, etttä en lähtis hämmentämään. Pitäs odottaa parempaa hetkeä.

[QUOTE="Jaana";22734922]Huomenna pitäisi lähteä äidin luo, mutta tämä on sairauslomalla kaksisuuntaisen mielialahäriön vuoksi, en tiedä mikä jakso on nyt menossa, mutta epäilen hypomania- ja maniajaksoa, koska äitini on humalahakoinen nyt.
Pelottaa, koska äitini oli riehunut toissapäivänä raivon partaalla, oli hajottanut pianotuolin, kännykkänsä ja repinyt tietokonetta. En tiedä sairaudesta paljoa, mutta faktatietoa olen lukenut. Äitini on ollut jo kerran''laitoksessa'' eli siis psykiatrianosastolla, mutta näin joulun alla en viitsisi häntä sinne nyt laittaa. Pelottaa, koska minulla on 2.vuotias tytär myös tulossa.
Auttakaa!
Miten hallitsen, komennan tai rauhoitan häntä.

Isot kiitokset vastanneille[/QUOTE]

Oikeasti, sekö on parempi että hän ehkä uudestaan alkaa riehua kotonaan? Ja te vielä menisitte sinne. Ei se hoitoon laitto kivaa oo mut jos ihminen on tilassa ettei hallitse itteään niin parempi se hoito sillon on.

[QUOTE="vieras";22734951]Ei se nyt jumalauta äitisi vika ole, että hän on sairas[/QUOTE]

Mutta se ei ole kenenkään muunkaan vika ja siksi jokaisen velvollisus on järjestää elämänsä niin, että se häiritsee mahdollisimman vähän ja hyväksyä sairaus asiana, johon ei voi juuri nyt itse vaikuttaa. Jotenjoskus voi olla parempi antaa äidin olla, jos kuitenkaan ei ole sellaisessa kunossa, että saisi hoitoon -sekin on nimittäin yllättävän vaikeaa, vaikka toisin ensin voisi luulla!

[QUOTE="MiuMiu";22735033]Kun joku on kunnolla maniassa, silloin häntä ei hallitse muuta kuin psykiatrisen sairaalan suljetun osaston seinät. Valitettavasti.[/QUOTE]

kuivana kakkoseen niin vaikeinkin maanikko rauhoittuu

Mutta se ei ole kenenkään muunkaan vika ja siksi jokaisen velvollisus on järjestää elämänsä niin, että se häiritsee mahdollisimman vähän ja hyväksyä sairaus asiana, johon ei voi juuri nyt itse vaikuttaa. Jotenjoskus voi olla parempi antaa äidin olla, jos kuitenkaan ei ole sellaisessa kunossa, että saisi hoitoon -sekin on nimittäin yllättävän vaikeaa, vaikka toisin ensin voisi luulla!
Tuo on niin totta.

Yhteistyössä