Auttakaa tätä äitiä (ja perhettä samaten), miten saan tehtyä halpaa ja RAVITSEVAA ruokaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yksi äiti

Vieras
Eli tilannet lyhykäisyydessään tämä: tuhlailluvaihe jäänyt päälle ja eletään jo melkein yli varojemme. Siis ongelma on tiedostettu ja nyt pitää entisestään ruveta miettimään, että miten ihmeessä tuolla ruoanhinnalla saa tehtyä kolmihenkiselle perheelle (pian nelihenkiselle) ruokaa edullisesti unohtamatta tärkeitä ravintoaineita.

Kasviksista, hedelmistä ym. ei voi vaan karsia, koska mistä sitten vitamiinit saadaan. Pakkasessa on vielä marjoja ja niitä jämiä pitää nyt hyödyntää.

Tämä ongelma ei ole pelkästään ruoanhinta, koska suurin ongelma on ollut (noloa, niin noloa ja surullista) valmiit ruoat, puolivalmiit ruoat jne.

Kokata osaan, mutta välillä sitä vaan alittaa aidan (joka ei rahallisesti ole hyvää ollenkaan) ja ostaa sitä kalliimpaa valmista ruokaa.

Eli antakaa perheelliset teidän ruokavinkkejä, missä venyttää penniä ja miten tehdä edullista ruokaa :) Kiitos jo etukäteen!!

No meillä syödään hedelmiä ja kasviksia, mutta ei kovin monipuolisesti. Ostan yleensä sitä, mikä on just silloin tarjouksessa.

Ruuassa mä oon esim viime aikoina jatkanut jauheliharuokia soijarouheella (ei edes huomaa ja ravintoarvoiltaan loistavaa!). Peruna on halpaa ja täyttävää, usein meillä onkin ruuaksi keitettyjä perunoita ja porkkanoita (mielettömän hyviä!) ja niiden kanssa sitten jotain kastiketta.

Mäkin oon aika laiska ruuanlaittaja ja pyrin tekemään ruokaa aina sen verran, että kaks päivää riittäis....

Meillä menee neljällä hengellä max 300 euroa kuussa kauppaan. Kuopus vielä vaipoissa. Esikoinen taas kohta teini-iässä oleva poika eli syö kuin hevonen :D

Ostakaa pakastevihanneksia, nehän on tutkitusti terveellisiä kun niissä on säilynyt vitamiinit tuoreet ja kaikenlisäks halvempia kuin tuoreet. Riisiä, pastaa, nuudeleita. Hyödyntäkää alennukset ja tehkää paljon kerralla esimerkiksi makaronilaatikkoa ja laittakaa pakaseen, niin siitä riittää useammaksi päiväksi.

Ihan peruskotiruoka ei mielestäni ole kallista. Niistä kasviksista ja hedelmistä valitaan edullista, esim. porkkana, kaali, perunat halpoja. Omenat ovat olleet ainakin meillä päin alle euron. Kalliita hedelmiä ei osteta, raja voi olla vaikka 1,50 kilo.

Leivät itse leipomalla voi säästää myös, meillä tosin leipomisella ei säästä mitään, kun mun suursyömärikundit syövät kaiken sitten kerrallaan.

Perusruuilla tarkoitan esim. makaronilaatikkoa, spagettia, perunamuussia ja lihapullia, erilaisia keittoja, erilaisia laatikkoruokia jne.

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
No meillä syödään hedelmiä ja kasviksia, mutta ei kovin monipuolisesti. Ostan yleensä sitä, mikä on just silloin tarjouksessa.

Ruuassa mä oon esim viime aikoina jatkanut jauheliharuokia soijarouheella (ei edes huomaa ja ravintoarvoiltaan loistavaa!). Peruna on halpaa ja täyttävää, usein meillä onkin ruuaksi keitettyjä perunoita ja porkkanoita (mielettömän hyviä!) ja niiden kanssa sitten jotain kastiketta.

Mäkin oon aika laiska ruuanlaittaja ja pyrin tekemään ruokaa aina sen verran, että kaks päivää riittäis....

Meillä menee neljällä hengellä max 300 euroa kuussa kauppaan. Kuopus vielä vaipoissa. Esikoinen taas kohta teini-iässä oleva poika eli syö kuin hevonen :D

Mä myös laitan jo itse ruokaan aina valtavasti sipulia, herkkusieniä jne. Tulee siinäkin sitten niitä kasviksia :)

Yhteistyössä