Auttakaa, siskot: ongelma työpaikkahaun kanssa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dyynäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dyynäri

Vieras
Olin kuluvalla viikolla työhaastattelussa erääseen vuoden pituiseen määräaikaisuuteen. Tosi kiva paikka, mut melko kehno palkka. Ens maanantaina saan tietää, pääsenkö.

Tänään sain kutsun työhaastatteluun niin ikään määräaikaiseen työpaikkaan, mut sellaiseen duuniin, josta oon haaveillu jo pitkään, ja palkka on hurjat tonnin verran enemmän. Haastattelu on puolentoista viikon päästä.

Eli: mitä teen, jos ensimmäisestä paikasta tarjotaan töitä? Kerronko rehellisesti, että olis mahdollisesti toinenkin paikka ja kysynkö, että voisivatko odottaa tämän toisen rekryprosessin tulosta? Vai otanko muina naisina paikan ja lähden laputtamaan koeajalla, mikäli tämä toinen paikka natsaa? Entäpä tässä toisessa haastattelussa? Kerronko, että on toinenkin prosessi menneillään?

Mä ottaisin ekan paikan ja jos toka natsaa, niin lähtisin koeajan turvin.
Tärkeintä on, että et missään tapauksessa puhu, että sulla on toinenkin onki vedessä!

Saanko kysyä, että minkä alan hommia ja miten on niin isot erot palkassa :)?

Ota se paikka, jos saat sen ja lähde sitten koeajalla, jos saat toisen. Älä puhu mitään toisesta prosessista. Voivat miettiä sun motivaatiota, jos rupeat puhumaan toisesta paikasta kun silloin olet selvästi kiinnostuneempi siitä. Jos et ota ensimmäistä etkä saakaan toista, niin jäät ilman mitään. Tässä taloudellisessa tilanteessa (ja muutenkin) on kyllä oikeus ajatella itseään ja omaa parasta. Kyllä se koeaika on kaksisuuntainen katu jolloin molemmat, työntekijä ja työnantaja, voivat arvioida yhteensopivuuttaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä ottaisin ekan paikan ja jos toka natsaa, niin lähtisin koeajan turvin.
Tärkeintä on, että et missään tapauksessa puhu, että sulla on toinenkin onki vedessä!

Saanko kysyä, että minkä alan hommia ja miten on niin isot erot palkassa :)?

Vakuutushommia, toinen homma julkisella, toinen yksityisellä sektorilla. Siitä johtuu ero palkassa.

Varmista oma asemasi. Ota paikka, jos saat, sillä toinen vielä epävarma. Yleensä kannatan rehellisyyttä ja avoimuutta, mutta on työnantajapuoli sen verran usein itse kusettanut, että alan itsekin oppia metkut.

ota se ensimmäinen, mutta varmista että hommassa on koeaika, jos sellaista ei ole niin voi olla ettet pääse lähtemään määräaikaisesta paikasta, sillä työnantajan ei tarvi purkaa jos koeajasta ei ole sovittu.

Yhteistyössä