auttakaa!pulma kuolinilmoituksen laatimisessa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sini..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sini..

Vieras
hei! isäni kuoli tässä jokunen aika sitten ja nyt pientä ongelmaa pukkaa. isälläni oli kolme lasta , se ensimmäinen lapsi ekasta avioliitosta johon emme ole koskaan sisareni kanssa tutustuneet, asunut aina muualla, joskus tavattu teininä. hän on kohta nelikymppinen.. isäni kanssa ollut myös tosi vähän tekemisissä ja yhteyden pito ollut mitätöntä. noin 10 vuotta sitten olivat enemmän tekemisissä mutta välit taas hiipuneet ja nyt viimeiseen 6 vuoteen eivät ole pitäneet mitään yhteyttä.poika tiesi että isä sairastunut vakavasti mutta ei ottanut kuitenkaan yhteyttä isääni, eikä kyllä isäni häneenkään. kun isä kuoli ilmoitimme siitä hänelle ja kutsuimme hautajaisiin jonne oli mukamas tulossa, hautajais aamuna ilmoitti viestillä että ei pääsekkään, sairastunut, muka. sen jälkeen ei olla häneen saatu yhteyttä, ei vastaa viesteihin ja olemme kysyneet suoraan häneltä kahteenkin otteeseen haluaako hän että hänen nimi mainitaan lehdessä kuolin ilmoituksessa mutta hän ei vastaa mitään.. voidaanko tämä tulkita nyt niin että nimen voi jättää pois vai pitäisikö se silti etikettien mukaisesti siinä mainita? miltäs kuulostaa, mitä te tekisitte.

Huonot välit poikaan ovat aivan varmasti vaivanneet kaikkein eniten kahta ihmistä - isää ja poikaa! Toinen ei ole enää tuosta kärsimässä ja toinen elää asian kanssa omaan kuolemaansa saakka. Ei se asia tule siitä millensäkään, että alatte venslata nimien kanssa.

Et edes voi tietää, mikä kaikki on vaikuttanut heidän väleihinsä tai millainen pojan elämäntilanne on nykyään. Et edes tunne koko ihmistä, kuten itse sanotkin.

[QUOTE="Vieras";28035374]Huonot välit poikaan ovat aivan varmasti vaivanneet kaikkein eniten kahta ihmistä - isää ja poikaa! Toinen ei ole enää tuosta kärsimässä ja toinen elää asian kanssa omaan kuolemaansa saakka. Ei se asia tule siitä millensäkään, että alatte venslata nimien kanssa.

Et edes voi tietää, mikä kaikki on vaikuttanut heidän väleihinsä tai millainen pojan elämäntilanne on nykyään. Et edes tunne koko ihmistä, kuten itse sanotkin.[/QUOTE]

tämä on varmasti täysin totta...

Teillä on siis kaksi vaihtoehtoa, joista joudutte valitsemaan tietämättä pojan mielipidettä:

Nimen mainitseminen tai mainitsematta jättäminen. Mieti, kumpiko voi todennäköisemmin loukata häntä?

Jos ei ole halunnut olla missään tekemisissä eikä vastaa enää viesteihinkään, voisko suuttua siitä että hänen nimensä laitetaan ilman lupaa? Eihän tosiaan voi tietää mitä heidän välillään on tapahtunut.

[QUOTE="FreezeCat";28035346]Hänen nimi mukaan ilmoitukseen omalle paikalleen.

Muu tapa johtaa turhaan ylimääräisiin spekulaatioihin.[/QUOTE]

Kyllä, noin se kuuluu olla. Eikä siihen keneltäkään lupia tarvi kysellä.

Tai sitten ei nimiä ollenkaan, vaan lapset, lastenlapset jne.

Ilmoituksen tekijä/ tekijät päättävät mitä ilmoitukseen haluavat laittaa ja mitä vainaja olisi siihen ehkä halunnut laitettavan.

Itse en tuossa tilanteessa laittaisi sitä nimeä ollenkaan.

Minulla kuolinilmoituksen tekemisestä on aikaa vasta kuukauden verran ja itse sain päättää mitä siihen kirjoitettiin.

[QUOTE="vieras";28035335]Eikö voisi laittaa "puoliso, lapset, lapsenlapset, muut sukulaiset ja ystävät"[/QUOTE]

Juuri näin. Huono paikka, kuten tuossa yllä todettiin, alkaa ihmissuhteita venkslaamaan.

OT, Tulee niin mieleeni anoppini hautajaiset. Miehelleni (anopin ainoalle lapselle) oli itsestään selvää, että anopin avopuoliso on laskee puolisona ensimmäisenä kukat, jne. Tämä oli erikseen ihan avolesken kanssa puhuttu, kun hän oli sitä kysynyt. Sitten itse hautajaisissa ihmettelimme, miksi avoleski olikin yhtäkkiä penkin päässä ja viittoili meitä viemään kukat. Ilmeni, että anopin 80 -kymppinen äiti (joka oli muuten aika etäinen) oli kirkon eteisessä valistanut avoleskeä, että hänen ei sovi laskea kukkia vasta kun sukulaisten jälkeen! Kyllä meitä mieheni kanssa harmitti, sillä näki kuinka asia sattui avoleskeen. Olihan hän anoppini puoliso ollut vuosikymmeniä ja hänen rinnallaan pysynyt vuosien sairastelusta huolimatta. Kuolinilmoitukseen mieheni ehdotuksesta laitettiin avopuolison nimi ensin. Tästä suivaantuneena tuo pahansisuinen mummo laati oman paikkakuntansa lehteen uuden kuolinilmoituksen, jossa avopuolison nimi oli viimeisenä...

Yhteistyössä