auttakaa,päiväuniasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hohhhoijaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hohhhoijaa

Vieras
alan olla loppu noihin päikkärisotiin.lapset on reilu 3-v ja roinen kohta 5-v.vanhempi on yleensä pötkötellyt viereisessä huoneessa kun nukutaan nuorempaa,hyvin harvoin enää nukkuu.ihan ok,välillä pelleilee,mut ongelma on tää nuorempi.
tarvii vielä päiväunet.oon sen nukuttanu olemalla vieressä.mahotonta uhmaa,kirkuu,"potkii"yms.
osittain ehkä esitystä mut yksinkään ei pysy sängyssä.oon yrittäny tarralla palkitsemista jos nätisti.en tiedä mitä sen kans tekis,antakaa vinkkejä

hurrrrjan epäselvää mokellusta, vaikee neuvoa kun niin paljon kirjotusvirheitä ja epäselvyyttä ettei jaksa edes lukea enää neljättä kertaa tuota mongerrusta...

no meillä ei enää nukuteta päikkäreitä 2v 3kk, saa nukkua jos haluaa, mut en laita erikseen ja nukuta... miksi nukutat jos ei suostu nukkuu? eikö jaksa valvoa iltaa?

Meillä ei enää nukahtanu päiväunille 2 v 9 kk ikäisenä. Sit jätin ne pois. Jaksaa valvoo ihan hyvin, paitsi että menee yöunille jo klo 18:30. Ja helposti meneekin. Nukahtaa heti. Ennen kesti tunti päiväunille ja 2 tuntia yöunille.

Mun neuvo: jätä päikyt pois.

Mulla on ollut aina se periaate,että jos lapsi ei tunnissa itsekseen nukahda,niin saa nousta sängystä,mun lapset e iainakaan ole kumpikaan rauhoittuneet (päinvastoin) jos minä olen vieressä.

jos laitat satukasetin ja se pitäs rauhas kuunnella ja sit vaik viel 15-20min rauhallista musiikkia ja jos ei nukahda saa nousta,oishan tuokin jonkinmoista lepoa,lupaat tarran jos on nätisti ja sanot ettei oo pakko nukkua. Se voi olla tuo pakko,mikä ahdistaa.

Ja mistähän päättelet, että tarvitsee ne unet... vai oisko kyse kuitenkin siitä, että äiti tarvitsee vapaa-aikaa? Huh-huh. 5-vuotiaskin joutuu kotipäivänä pötköttämään. Oot hirviöäiti.

Lapsille tekee lepohetki hyvää, että ihan vaan tiedoksi. Myös niille 5vuotiaille, esim sadun kuuntelua/dvdtä tai ihan pötköttelyä.

Se mikä tuohon auttaa, on rasittavaa ja aikaa vievää- aluksi. Eli viet lapsen sänkyyn, sanot kauniit unet ja pusit ja halit yms, sitten menet pois. Jos lapsi tulee sängystä viet takaisin, sanot että nyt nukutaan ja kolmannella kerralla et enää sano mitään (etkä neljännellä, viidennellä jne), viet vaan sänkyyn. Tätä voi joutua toistaa useammankin kerran. Sovitte että jos ei ole nukahtanut tiettyyn aikaan (esim siihen tuntiin), niin voi nousta kun tulet sanomaan, että voit nousta. Tekniikka toimii todella, mutta on kuolettavan rasittavaa ekat päivät, hermoja raastavaa ja välillä toivottoman tuntuista, mutta jos pysyt sitkeänä, niin kyllä se toimii!

Tosi hyvä kun huilaat molempien kanssa! Niinkuin joku kirjoittikin, kokeile "vapaaehtoista" nukkumista, eli ½-1h satukasetin/kirjan/unilaulujen kuuntelua, jos ei uni tuu niin takaisin pöivön tohinoihin. Kannattaa pitää noista huilaamisista kiinni myös 5-vuotiaan kanssa, vaikka vielä sitten kun menee eskariin niin huilaamaan sen jälkeen. 3-vuotias tarvitsee vielä lepohetken, nukahtaa jos nukahtaa. Sääntönä makuuhuoneessa että hiljaa pitää olla.

niinkuin hoitotäti kirjoitti niin noinkin siis voit tehdä, mutta jos haluat toki voit itsekin pötkötellä :)
Dvd:tä en suosittele rauhoittumiskeinoksi. mieluummin satuja tms..

[QUOTE="hoitotäti";21972920]Lapsille tekee lepohetki hyvää, että ihan vaan tiedoksi. Myös niille 5vuotiaille, esim sadun kuuntelua/dvdtä tai ihan pötköttelyä.
[/QUOTE]

Voihan sitä nyt vaikka millä muillakin tavoilla pitää sitä rauhallista hetkeä kotona kuin hämärässä huoneessa sängyssä makaaminen. Herranjestas, minä otan 3-vuotiaan kainalooni ja luen hänelle sen ajan kun pikkuveli nukkuu uniaan. Tulevaisuudessa pienempi saa tulla toiseen kainaloon kuuntelemaan. Päiväkodissakin luetaan satuja isojen ryhmässä, ja siellä nyt muutenkin rasittavampia päiviä, kuin kotona.

meillä 3 v ja 5v saavat valita itselleen mieleisensä kirjat mitä haluaa "lukea". Annan pusut ja sanotaan hyvät päiväunet. Sitten menen nukuttamaan 1v:n joka on se hankalin tapaus nykyään. 3v nukahtaa alta 15min ja 5v ei nuku vaan katselee kirjoja ja kuuntelee satu cd:tä tunnin pysyy sängyssä ja sitten saa tulla pois.

Meillä jätettiin kk takaperin päikkärit kokonaan pois (poika 3v). Illoista rupes tulemaan niin mahdottomia, nukkumaan menosta yhtä helv****. Eka viikko oli yhtä tuskaa :D Mutta nyt herra herää 8lta ja menee nukkumaan 20.30. Väsymisen merkkejä näkyy vasta joskus 19 jälkeen, eli ei tässä rytmissä ainakaan kaipaa päiväunia.

Yhteistyössä