auttakaa. olen 17v tyttö ja yksin asiani kanssa. tämä on viimeinen keino saada apua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "annika"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"annika"

Vieras
olen alkanut pohtia onkohan minulla jonkin sortin syömishäiriö. opiskelen ja asun yhdessä poikaystäväni kanssa. kauaa ei olla asuttu yhdessä ja hän on alkanut epäillä kaikkea, koska liikun paljon. käyn lenkeillä ja joogaan kotona. en syö juuri mitään kuin kerran pari päivässä. yritän vältellä syömistä poikaystäväni ja ystävieni kanssa. keksin mitä ihmeellisempiä tekosyitä. jos ystäväni ehdottaa kahvilaan menoa minä joko kieltäydyn tai tilaan vain vettä. jos minut "pakotetaan" syömään herkkuja niin ei mene kauaan kun alan laskea kuinka kauan minun täytyy urheilla, jotta saan kalorit kulutettua. poikaystäväni osti minulla ison suklaarasian niin vein sen salaa koulun roskikseen edes avaamatta. hän ei tietenkään tiedä tästä. kaikista pahinta on se, etten pysty olemaan tekemisissä pulleiden/lihavien ihmisten kanssa. ahdistun suuresti ja pelkään heidän seuransa tekevän minustakin lihavan. auttakaa. olen hukassa ja yksin.

Jep, koulun terkkari tai kuraattori on varmaan hyvä paikka aloittaa. Jos sellainen tuntuu hankalalta tavoittaa, varaa aika suoraan oman alueesi terveysasemalle.

Erittäin hyvä homma on, että tiedostat itse että joku on nyt vialla. Avun hakeminen ja asian ääneen sanominen on varmasti tosi hankalaa (itselleni oli masennuksen jne kanssa) mutta kun sen yhden askeleen on pystynyt ottamaan oma olo varmasti helpottuu kun ei ainakaan tunne olevansa ihan niin yksin. :) Uskon että sulla on erittäin hyvät mahdollisuudet saada elämäsi takaisin sellaiselle raiteelle jossa ruoka, syöminen ja kalorit eivät ole ahdistava asia vaan pystyt nauttimaan elämästä niin kuin kuuluukin.

Nyt siis heti alkuviikosta sinne terkkarille (tms) jotta et joudu yhtään pidempään kärsimään yksinäsi. <3

MOI

Täältä löydäyt useita paikkoja, josta voit saada apua syömishäiriöön. Terveydenhoitaja tai kuka vaan luotettava aikuinen on hyvä, mutta jos et pysty kasvokkaina heti kertomaan, niin apua voi saada muualtakin.
http://www.kompassi.info/page.asp?_item_id=995

Rohkeutta!

Anoreksia ei ole missään tapauksessa, muodossa tai ajatuksessa leikin asia. Jo epäilystä äkkiä hoitoon, kuolleisuus on anorektikoilla suuri ja mitä pidempään pidä t itseäsi hoitamatta niin sitä vaikekeampi on parantua. Voit joudua olemaan laitoksessa hyvinkin pitkän ajan (tai sitä suositellaan syvästi, pakottaa ei voi :(( Hae apua!!!!!

Tuo ajatus että lihavuus tarttuu muista kuuluu pakkoneuroosiin, eli OCD:hen. Tarvitset apua sekä syömishäiriöön että siihen, koska tämä myös pahenee hoitamattomana. Hyvä uutinen on että se on paljon helpompi hoitaa kuin moni muu sieluntuska.

Anoreksia tosiaan onkin ihan toisen asteen ongelma. Muista silti vaatia apua molempiin, koska pakkoneurootikon arki on kärsimystä siinä missä anorektikonkin, ellei enemmänkin. En silti tiedä tarpeeksi, pakkoneuroottisia ajatuksia saattaa sisältyä anoreksiaan itseensäkin. Äkkilukemalta näyttää, että nämä kaksi usein esiintyvät yhdessä ja saattavat olla osittain samaa juurta.

Yhteistyössä