Auttakaa nyt hölmöä! :( Liittyen töihin lähtemiseen ja tuki-asioihin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a.p"

Vieras
Mulle on tarjottu töitä, aluksi n. 10-11 päivää kuukaudessa ja 6-7h/päivä. Tällä hetkellä saan kotihoidontukea, asumistukea ja myöskin toimeentulotukea. Olen yksinhuoltaja.

Miten ihmeessä mun pitää toimia?? Haen lapselle kunnalista hoitopaikkaa noille työpäiville? Haen kaikki tuet uusiksi? Kannattaako tuohon lähteä, vai pitäisikö etsiä työpaikka, jossa olisi heti täydet tunnit? Tietenkin tahtoisin ottaa tuon työn vastaan, syksymmällä tunteja tulisi lisää. Lisäksi en tietenkään tahtoisi olla tukien varassa.

Se että kannattaako työ ottaa vastaa ni siihen en ota kantaa, mutta lapselle toki haet hoitopaikkaa. Varmista kelalta että voitko saada osittaista hoitorahaa niiltä päiviltä kun lapsi ei ole hoidossa,onko se mahdollista edes?
Toki sinun pitää ilmoittaa tulo toimeentukea varten ja asumistukea varten koska tulot muuttuvat. Jos saat työttömyysrahaa niin varmista sieltä että miten sitten ne päivät jolloin ei ole töitä.
Ihan vaan otat puhelimen käteen ja soitat ko paikkoihin mistä tuet tulee ja kysyt miten toimit. Tai menet paikan päälle käymään.
:)

Niin ja mä sanon vielä sen että työn teko kannattaa aina vaikka palkka ei häävi oliskaan. Aina tulevaisuudessa on helpompi saada uudelleen töitä jos on välilläkin käyny tekeen vaikka pikku pätkiä.

haet lapsella hoitopaikkaa. Kunnasta riippuu saatko alennusta maksuihin päivien perusteella. meidän kunnassa on mahdollista saada kuussa 11 hoitopäivää kuukaudessa. Eli silloin hoitoon viedään lista etukäteen mitkä päivät lapsi on hoidossa ja maksu on alempi. Oletettavasti palkkasikaan ei päätä huimaa, joten maksu on varman siksikin tavallista alempi.

Kotihoidontuki tietysti lakkaa, koska lapsi menee hoitoon.
Tulosi vaikuttavat tietysti asumistukeen, varmaan osa-aikaisena saat sitä vielä jonkin verran. sitten kun työt lisääntyvät et varmaan olel enää tukee oikeutettu. Toimitat siis kelaan asumsilisän muutosilmoituksen.
Toimeentulotukea tuskin enää työssäkäyvänä saat. Tosin voi olla, että noilla tunneilla ja päivillä saat vielä vähän sitäkin. Joka tapauksessa toimitat tulotietosi sossuun kuten tähänkin asti.

Kannattaa mennä töihin. pehmeä lasku hoitoon voi olla hyvä sekä sinulle että lapselle.

• Tykkää
Reactions: KuutioTasku
[QUOTE="a.p";26549874]Mulle on tarjottu töitä, aluksi n. 10-11 päivää kuukaudessa ja 6-7h/päivä. Tällä hetkellä saan kotihoidontukea, asumistukea ja myöskin toimeentulotukea. Olen yksinhuoltaja.

Miten ihmeessä mun pitää toimia?? Haen lapselle kunnalista hoitopaikkaa noille työpäiville? Haen kaikki tuet uusiksi? Kannattaako tuohon lähteä, vai pitäisikö etsiä työpaikka, jossa olisi heti täydet tunnit? Tietenkin tahtoisin ottaa tuon työn vastaan, syksymmällä tunteja tulisi lisää. Lisäksi en tietenkään tahtoisi olla tukien varassa.[/QUOTE]

Tuolla tuntimäärällä saatat tienata saman mitä saat nyt kaikista tuistasi. Silti jos olet aikeissa palata töihin hoitovapaalta ottaisin työn vastaan jos kerran tunteja tulee lisää jatkossa. Kun olet saanut ensimmäisen palkkanauhan, toimitat sen liitteenä kelaan ja täytät uuden asumistukikaavakkeen. Lapselle voit hakea päivähoitoa alle 13 pv/kk sopimuksella, joka ei ole kallis, mutta luultavasti saat yksinhuoltajana päivähoidon ilmaiseksi kun ja jos olet pienituloinen.

Jos taas haluat enemmän rahaa jo nyt ennen lisätunteja, kannattaa toki etsiä täysipäiväinen työ. Tuo supistettu työmäärä olisi kuitenkin ihanteellinen alku sekä sinulle, että päivähoitoa aloittelevalle lapselle, joten jos pärjäätte vielä jonkin aikaa pienemmillä tuloilla, olisi minun mielipiteeni se, että otat tarjotun työn vastaan. Se päätös sinun pitää kuitenkin tehdä itse.

Kiitos kauheasti teille vastanneille!! :) Mietin vaan, että sen aikaa kun tienaan noin vähän, niin varmaan jotakin tukia saan, että pärjätään? Se huolettaa tässä. Toki huomenna soitan joka paikan läpi ja selvittelen, mutta uni tuskin tulee tänään ollenkaan, jos asia tyystin vaivaa mieltä. :)

Ja todellakin: lapsen hoitoon laittaminen tässä nyt eniten jännitää. Siksi tämmöinen pari päivää viikossa -totuttelu olisi mun mielestä hirvittävän hyvä juttu.

[QUOTE="vieras";26549968]Kelan sivuillahan on asumistukilaskuri jos tiedät palkkasi kuukauden ajalta niin voit katsoa.
Toimeentulotuesta taitaa kanssa löytyä laskuri.[/QUOTE]

Joo, pitänee tsekata tuo asumistukilaskuri, vaikka sillä ei taida aina onnistua laskemaan oikein. :) Huomenna myös soitan sitten kelaan. Pitänee selvitellä asioita ja pohtia vielä hetki.

[QUOTE="a.p";26549952]Kiitos kauheasti teille vastanneille!! :) Mietin vaan, että sen aikaa kun tienaan noin vähän, niin varmaan jotakin tukia saan, että pärjätään? Se huolettaa tässä. Toki huomenna soitan joka paikan läpi ja selvittelen, mutta uni tuskin tulee tänään ollenkaan, jos asia tyystin vaivaa mieltä. :)[/QUOTE]

Veikkaisin, että saat soviteltua työmarkkinatukea tai muuta työttömyyskorvausta muulta ajalta. Tarkoittaa, että 50% palkan määrästä vähennetään tuesta. Se on vaan opeteltava tulemaan omillan toimeen. Aluksi tilanne on rahan kannalta plus miinus nolla. Tiedän, hölmöltä tuntuu, mutta kuten joku jo sanoikin, jatkossa on aina helpompi saada työtä, kun alla on edes pätkää.

Yhteistyössä