Auttakaa mua mun ruokapulmassa... Vinkkejä ja neuvoja kaipailen.. :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruokapulma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruokapulma

Vieras
Tilanne siis se, että asun kahdestaan 10-vuotiaan poikani kanssa. Pojan isää asuu 1km päässä ja poika viettää siellä iltojaan myös. Meillä ei ole tiettyjä päiviä sovittuna vaan saattaa soittaa koulun jälkeen että meniskin iskälle ja jos mulla on seuraavana aamuna aikainen aamuvuoro niin saattaa jäädä iskälään yöksikin. Meidän arki on siis todella eläväistä. Viikonloput on sovittu kuitenkin että jokatoisen on mun luona ja jokatoisen isällään. Mun ongelma onkin siis meidän ruokailut. On viikkoja kun syödään yhdessä arkisin kotona vaina aamu- ja iltapalat. Sitten on viikkoja kun molemmat ollaan joka päivä kotona. Mulla 3x viikossa harrastusta ja pojalla 2x viikossa.
Mä en pysty ennakoimaan mitenkään mun kauppakäyntejä, siis en kertakaikkiaan osaa. Käyn kaupassa ja ostan vaikka ainekset makkarasoppaan jota syödään sinä valmistuspäivänä ja sit ei olekaan syöjiä seuraavaan kolmeen päivään ja koko soppa jää pilaantumaan jääkaapin perälle... (Mulla ei ole kun pikkuruinen pakastelokero missä aina leipää eikä muuta juuri mahdu). Ja aika sen verran rajallista kuitenkin että 2annoksen kokkaaminen tuntuu tyhmältä. Siis tehdä esimerkiksi makaronilaatikkoa kaksi annosta. Sitten ne makkarasoppaan ostetut perunat kasvaa itua jääkaapissa ja mua suoraan sanottuna v*tuttaa miten paljon menee ruokaa hukkaan :(

Auttakaa mua nyt tässä, antakaa vinkkejä sellaisiin ruokiin mitkä on nopeita tehdä vaikka se 2annosta kerralla.. Aikeissa on kyllä ostaa pakastin, mutta tällä palkalla ei paljon pysty säästämään :/

Etkö itse kuitenkin syö joka päivä kotona? Eikö sitä ruokaa voi syödä ilta/aamupalaksi jos uhkaa mennä pilalle. Tai ota töihin evääksi?
Kanasuikaleita myydään pienissäkin paketeissa, samoin kanabkoipia mutta onhan sekin tyhmää jos lämmittää uunin kahta kanankoipea varten.
Tonnikalatomaattikastiketta+makaroonia meillä syödään usein, siitä tulee kohtuupieni annos.

Jos ei ole pakastinta ja ruuan säilyvyys on ongelma, valmiit einekset ovat hyvä vaihtoehto. Säilyvät pitkään, eivätkä kaikki ole niin epäterveellisiäkään, jos unohtaa lihapiirakat jne.

No ihan vaikka perunat ja kastike lihasta, kanasta, makkarasta jne.

Jos minä olisin vastaavassa tilanteessa, niin ostaisin pakastimen ja laittaisin ylijäämäruoat sinne, kätevää sitten vain lämmittää mikrossa.

Teet ison satsin ruokaa josta syötte kerran ja loput annosrasioissa pakkaseen siis. Se ottaa 3-4min mikrossa jäisenä jotta on sulaa j vielä lämmintäkin :)

Vaikka pakastin ostohetkellä maksaakin niin sehän kyllä tulevaisuudessa myös säästää kun ei tarvitse heittää hyvää ruokaa hukkaan vaan voi pakastaa sen kerta-annoksiksi sinne pakkaseen.

Mä en ymmärtänyt että missä vaiheessa teet ruoan,jos poika soittaa koulun jälkeen ettei tulekaan kotiin? Siis teetkö ruoan jo päivällä vai miksi et voi vaan jättää tekemättä/tehdä pienenpää määrää jos ei olekaan poika syömässä?
Jos olet ostanut esim makkarasopan ainekset (=makkarapaketti,perunoita,juureksia) niin etkö voi tehdä niistä muuta ruokaa,esim pieni annos makkarakastiketta ja keität pari perunaa

Mun mielestä sun ongelma ei ole ettet omista pakastinta vaan että et osaa soveltaa ruokia. Ei jotku perunat nyt muutamassa päivässä pahaksi mene. Ja kuka käskee ostaa kilokaupalla?

Minä ihmettelen miten saat ne perunat kasvamaan itua jääkaapissa tähän akaan vuotta, touko-kesäkuussa ne tahtovat tuota tehdä, mutta ei kyllä jouluna.

Kuivapasta säilyy keittämättömänä kauan, pyöräytät siihen jonkin kastikkeen kaveriksi.

Makaroni, spagetti yms säilyvät kaapissa hyvin. Niitä pidä aina jemmassa. Riisiä myös. Kevytkermat yms on pitkillä päiväyksillä, samoin tuorejuustot. Tomaattimurskaa pidä kaapissa, samoin kuivattuja vihanneksia ja yrttejä. (Keittovihanneksiakin saa kuivattuna isommista kaupoista, ei niin vitamiinirikasta, mutta parempi kuin ei mitään.) Lisäksi kaapissa aina tonnikalaa, papuja, linssejä, soijaa yms. Jääkaappiin ostaa aineksia pitkillä säilyvyyksillä (juustot, makkarat, pekoni, kananmunat, tuorevihannekset oikein säilytettynä) tai pakastaa esim paistetusta jauhelihasta aina puolet pakastepussissa (mahtuu pakastelokeroon ja säilyy muutamia viikkoja.)
Sitten vaan soveltamaan... esim. Riisiä ja papusoossia, makaronia ja tuorejuustokastike soijarouheella, tonnikalapastavuokaa, munakasta, kasvissosekeittoa, pekoni-kasviskeittoa...
Käytä aikaa kaupassa käymiseen, tutustu tuotteiden säilyvyyteen ja kokeile rohkeasti esim gogreen tuotteita.