Auttakaa minua tekemään ruokaremontti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jossu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jossu

Vieras
Eli painoa pitäisi pudottaa reilusti, elämäntavat siis laitettava remonttiin. Nyt sitten antakaa neuvoja miten saisin lisättyä kasviksia ja vihanneksia ruokavalioon? Ihan reseptejäkin kaipailen siis :)

Yleensä ruualla on meidän perussalaatti eli kiinankaali/lehtisalaatti/jäävuorisalaatti, paprika, tomaatti, kurkku, ananas ja omena yhdistelmä tai sitten porkkanaraaste ananaksella/omenalla. Oikeasti olen siis mielikuvitukseton tämän suhteen : ashamed:

Esimerkiksi kasvissosekeitot? Hyviä ohjeita? Miten käyttää kukkakaalia, parsakaalia, kesäkurpitsaa, munakoisoa? Entäs linssit tai pavut?

Ja sitten kun tarkoitus olisi vähentää hiilareita (ilmeisesti saattaa helpottaa pco:ta)? Töissä syön ihan normaaliruuan perunalla/riisillä/pastalla, mutta mihin kiinnittää sitten muuten huomiota?

Olisin erittäin kiitollinen neuvoista :) Ja ihan ruoka-ohjeistakin...

hyppään samaa ketjuun, painoa tarttis saada tippumaan oikein reilusti ja elämäntapaa pitäisi saada m uutettua, mutta MITEN? se on vaan niin vaikeaa, tupakanpolton lopetuksen myötä kiloja tullut vieläkin lissä jo entisten ylimääräsiten päälle eli tällähetkellä kiloja on PALJON!
herkut maistuu ja tiedän olevani tunne syöppö, eli syön pahaan olooni ja mulla on aina pahaolla

Punainen linssisosekeitto on ihan mahtavaa! Googleta, saattaapi löytyä hyvä ohje myös nimellä "turkkilainen linssisosekeitto". Paista öljyssä kesäkurpitsaa, paprikaa, herkkusieniä ja mausta, tulee tosi hyvää.

Hiilariasioissa suosittelen tutustumaan www.karppaus.info tai esim. Antti Heikkilän sivuihin. Lue hyvin perusteet, karppaus.infosta löydät hyvän selkokielisen ja kattavan tietopaketin sekä neuvoja kirjoista, jotka voi olla myös hyödyllistä lukea.

Hei! Täältä tulee vain sellainen neuvo että jätä ruoalla ja muutenkin leipä vähälle /tai kokonaan pois ). Tilalle vain lihaa vaikka leikkeleinä sekä juustoja lisäksi tietenkin tomaattia tai kurkkua.
Syö salaattia, riisin, pastan ja perunan tilalta (samaan sarjaan kuuluu myös muut keitetyt juurekset ) ja lisää punaisen ja valkoisen lihan ja kalan määrää.
Vaihda kastikkeet kermaisempiin. Tai ihan kermaviilipohjaiseen.
Syö hedelmiä, vaihda hedelmää omenasta banaaniin jne (jos mahdollista ) joka päivä vaihtelu virkistää ja tulee syötyä varmemmin. :)
Pidä yhtenä päivänä viikossa herkkupäivä, jolloin saat syödä mitä haluat.

Aina kun menet keittiöön etsimään tekemistä, ota lasi vettä.

Mä laihdutin näillä 25kg

Niin ja hiilareita ei saa jättää kokonaan pois, kuin lyhyeksi ajaksi max 2kk. (jos oikein muistan suosituksen )
Aloitin niin että söin päivässä, yhden annoksen hiilihydraattipitoista kuten pari leipää aamulla tai päivällä annoksen pastaa. Muuten olin ilman. Parin viikon päästä pystyin olemaan ilman pahoja hiilihydraatteja loppu laihdutuksen ajan. Hyviä hiilareita en kokonaan jättänyt, kuten marjoja.

Alkuperäinen kirjoittaja hippimamma:
Niin ja hiilareita ei saa jättää kokonaan pois, kuin lyhyeksi ajaksi max 2kk. (jos oikein muistan suosituksen )
Aloitin niin että söin päivässä, yhden annoksen hiilihydraattipitoista kuten pari leipää aamulla tai päivällä annoksen pastaa. Muuten olin ilman. Parin viikon päästä pystyin olemaan ilman pahoja hiilihydraatteja loppu laihdutuksen ajan. Hyviä hiilareita en kokonaan jättänyt, kuten marjoja.

saanko kysyä, vaikken ap. olekaan. Millaista ruokaa syöt nyt? Ts. sisältyykö siihen nyt enemmän hiilihydraattipitoisia aineksia, ja jos sisältyy onko paino pysynyt kuitenkin kohtalaisen samoissa lukemissa vai noussut?

Tämä on valitettavasti monilla ensimmäinen avustettu askel repsahdukseen, etenkin jos sattuu olemaan yhtään taipuvainen ns. sokeririippuvuuteen. Jos haluaa pitää herkkupäivän, kannattaa ennemmin joko rajata herkkujen laatu ja määrä, tai sitten määritellä herkut uudestaan. Herkkua voi olla mainiosti ihana marjarahka, leipäjuusto tuoreiden mansikoiden kera, viinirypäleet juustopalojen kera jne. :)

Muutoin toimenpidelistasi kuulosti varsin fiksulta. :)

www.kiloklubi.fi

Lukekaa ensin asiantuntijoiden artikkelit ja sitten kiloklubin ABC. Fiksu ohjelma. Kilot pysyvät poissa eikä ole nälkä, kyseessä elämäntapamuutos. Laihtumisvauhti n. puoli kiloa viikossa, tällä tahdilla kilot pysyy pois.

Alkuperäinen kirjoittaja iu:
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Alkuperäinen kirjoittaja tt ei kirj:
Punaiselle lihalle ei, sitä ei suositella syötäväksi kovin paljoa.

Pah, kyllä sitä voi syödä ihan mielinmäärin, etenkin karpatessa.

No se karppaus ei tee punaisesta lihasta yhtään terveellisempää, mitä se on.

Näkemyksiä, kuten uskontojakin, on monia. ;)

Kysymys ei ole uskonnosta, eikä näkemyksestä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Ultramariini:

saanko kysyä, vaikken ap. olekaan. Millaista ruokaa syöt nyt? Ts. sisältyykö siihen nyt enemmän hiilihydraattipitoisia aineksia, ja jos sisältyy onko paino pysynyt kuitenkin kohtalaisen samoissa lukemissa vai noussut?

Syön nyt normaalisti :D Enne tuli mässättyä leipää joka välissä ja siksi lihoin. Nykyisin syön säännöllisesti mahan täyteen.

Hiilihydraattia suositusten verran ( kai ) Eli aamupalalla 2dl tattarimuroja ja rasvatonta maitoa tai riisipuuroa, hedelmä ja kahvi.

Lounas on usein salaatti-liha versio, kun ei aina jaksa itselleen keitellä perunaa tai muuta lisuketta, ja kotona ollessa teen vain lapsille lisukkeen, juomaksi vettä.

Välipala on usein kahvi ja leipä (tai kahvi ja keksi, tai kahvi ja banaani...) Päivällisellä on peruslautasmallin mukaan 1/4 perunaa, pastaa tai riisiä, 1/4 lihaa, kalaa tai tofua, kastikkeella, 2/4 salaattia, juomaksi rasvaton maito. Lautanen on tosin suht pieni. Ja Keitto on ainut lämmin ruoka minkä kanssa syön leipää.

Iltapalaksi tee, kahvi tai maito, Jogurttia, rahkaa, tai muroja.

Syön siis hiilihydraatteja ihan kiitettävästi, paino on pysynyt parin kilon heittojen sisällä samassa. Oleellinen syy painon tasaisuuteen on se etten enää syö leipää joka aterialla ja niiden välissä. Laihdutuksesta on aikaa vuosi ja aina sairastelukierteen aikana lihon pari kiloa kun tulee mässättyä leipää ja muuta :D

Tämä on valitettavasti monilla ensimmäinen avustettu askel repsahdukseen, etenkin jos sattuu olemaan yhtään taipuvainen ns. sokeririippuvuuteen. Jos haluaa pitää herkkupäivän, kannattaa ennemmin joko rajata herkkujen laatu ja määrä, tai sitten määritellä herkut uudestaan. Herkkua voi olla mainiosti ihana marjarahka, leipäjuusto tuoreiden mansikoiden kera, viinirypäleet juustopalojen kera jne. :)

Muutoin toimenpidelistasi kuulosti varsin fiksulta. :)

No jaa, mä olen äärimmäisen sokeririippuvainen, ennen söin ihan joka ikinen päivä karkkipussin, suklaata, jäätelöä ja vielä kahvipullaa. Makeata oli pakko saada.

Nyt aloitin uuden ruokavalion, johon kuuluu kohtuullinen herkuttelu kerran viikossa. On toiminut, vaikka sokeriippuvuuteen taipuvainen olenkin.

Valitettavasti rahka ja muut korvikkeet eivät ole sama asia kuin kunnon herkut, silloin jos herkutellaan, niin tehdään se kunnolla. Korvikkeista tulee vain vitutus. Sitä paitsi aika monella laihduttajalla se rahka kuuluu ihan päivittäiseen ruokavalioon.

Voihan sitä ihan aluksi vetää tiukan linjan ja odottaa, että se makean himo lähtee ja sitten ottaa sen herkkupäivän, piristää kivasti, kyllä siihen tottuu ja voi olla että jonkin ajan päästä ei tee edes mieli herkkuja enää.

Mulla, sokerihiirellä, se käsittämätön makean himo hellitti viikossa, yllättäen.

Alkuperäinen kirjoittaja 10kg laihtunut:
G: mulla sama juttu, tuo sinun tapasi voisi toimia. aina kun olen ottanut herkkujen suhteen nollalinjan olen AINA repsahtanut.

Juu, mulla pelkkä ajatuskin nollalinjasta on saanut repsahtamaan. Aluksi otin muutaman päivän ihan tiukasti ilman, mutta söin kunnon ruokaa sopivasti, niin ei tullut makean himoa.

Sit sallin sen herkkupäivän ja jo pelkkä ajatus siitä, että voin syödä suklaata/karkkia jos haluan sai sen himon laantumaan. Joskus tekee ihan oikeasti mieli ja silloin syön, mutta yhä useammin jätän herkut väliin, kun tuntuvat nykyään niin ylimakeilta ja keinotekoisilta. Enpä olis entisillä ruokatavoilla uskonut:D

Mä kyllä uskon, että sen herkkupäivän salliminen on hyvä juttu, tosiaan se pelkkä ajatuskin mahdollisuudesta herkutella tekee paljon, vaikka sitä ei sitten todellisuudessa toteuttaisikaan.

Kiitoksia hyvistä ideoista :) Nostelen tätä aina välillä jos tulisi uusiakin neuvoja.

Itse tosiaan olen myös melkoinen sokerihiiri, herkkua (karkkia pääasiassa) on mennyt välillä paljonkin päivässä ja varmasti jo tuo herkkujen vähentäminen on askel parempaan suuntaan. Mulla ei myöskään toimi tuo täysin herkuton linja, silloin repsahdan varmasti ja pahemmin, kokeiltu on :) Karkkilakon ajattelin aloittaa, pullan jäätelön yms. mässäämistä rajoitan ajatuksella herkku viikossa eli esim. yksi jäätelö tai pulla. Karkkilakon pituutta en ole vielä päättänyt, mutta sen jälkeen voisin ottaa tämän ihan perinteisen karkkipäivän käyttöön. Ja tietenkin muistan, etten osta megapussia ja iso suklaalevyä vaan jotain vähän pienempää :)

Edelleen mihin kaipaisin neuvoja on nuo kasvikset ja niiden käyttö. Esimerkiksi juurikin parsakaali tai kukkakaali sekä salaattivinkkejä ruualle.

Tuota hiilarijuttua olen nyt ajatellut niin, että aamulla syön leipää/puuroa. Töissä tulee myös syötyä esim. pastaa, mutta sitten päivällisellä ja iltapalalla välttäisin ainakin leipää ja peruna/pasta/riisiä. Vähenee siinäkin hiilarit ainakin tähän kohta entiseen ruokavalioon nähden.

Mutta lisää hyviä vinkkejä kehiin vain :)

Liikunnan ajattelin ottaa sitten pikkuhiljaa mukaan, jos ensin saisi ruokavaliolla vähän painoa alemmas.

Niin ja tosiaan, lähtöpaino minulla on hurjat 128 kiloa :ashamed: ja pituutta 169 cm. Normaalipainoon on siis hurja matka, mutta ajattelen mieluummin pieniä tavoitteita, ettei heti lannistu :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin ja tosiaan, lähtöpaino minulla on hurjat 128 kiloa :ashamed: ja pituutta 169 cm. Normaalipainoon on siis hurja matka, mutta ajattelen mieluummin pieniä tavoitteita, ettei heti lannistu :)

No matkaa on, mutta kunhan ensimmäinen 5 kiloa lähtee ja se lähtee suhteellisen helposti, niin jaksat jatkaa. :) Kävely on hyvä liikunta muoto noin aluksi. Suosittelen, nyt on kiva mennä uloskin kun alkaa sää sallia ulkoilun päivittäin :) Lasten kanssa lenkille tai mahdollisesti ilman lapsia. Ja aloita pienestä lenkistä vaikka puolen kilometrin, varsinkin jos tähän astinen liikunta on ollut erittäin vähäistä. Lisää matkan pituutta viikottain parilla sadalla metrillä. En kannata että lähtisit heti monen kilsan lenkille.

Vielä pakko lisätä, että se paino sitten heittelee välillä ylöskin päin, että suosittelen pidettäväksi kerran viikossa punnituspäivää, vaikka lauantai aamulla ennen aamupalaa. ;)
Painon mittana käy paremmin mittanauha, kuin puntari.

Vielä pakko lisätä, että se paino sitten heittelee välillä ylöskin päin, että suosittelen pidettäväksi kerran viikossa punnituspäivää, vaikka lauantai aamulla ennen aamupalaa. ;)
Painon mittana käy paremmin mittanauha, kuin puntari.

niinhän se tekee. Mutta vaikka sen järjellään tietää, esim. osin hormonivaihteluitten aikaansaamaksi tuntuu aina puntarin pompsahdus ylöspäin tosi masentavalta. :|

Yhteistyössä