auttakaa! menkat ihan tajuttomat, vuodan kuiviin joka kuukausi. nyt sain lääkäriltä tietää, että tää on luultavasti meno

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uts
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uts

Vieras
paussin alkua!! siis mä olen alle 40v!!!! miten tää on mahdollista?

mitä mä voisin tehdä asialle? syödä vieläkin terveellisemmin, liikuntaa harrastan monipuolisesti ja säännöllisesti, kolme lasta on, eikä lisää suunnitteilla, mutta silti ahdistaa kun en halua "mummoksi" alle 40v. : että hiukset lähtee ja kuumia aaltoja öisin ja rupsahdan ja limakalvot kuivuu yms.!!

onko muita kenellä alkanu tosi aikasin tällaset oireet?

tarvitsisin vertaistukea!!

luin netistä, että normaalisti menopaussi tulee länsimaissa n. 50v ja normaali vaihteluvälli ajoittumiselle on 45-55v. siis mulla on tohon vielä n. kymmenen vuotta!!! käääääk!!

harmittaa ja on tosi pettynyt olo!!

Vaihdevuosien alkamisajankohta voi vaihdella paljonkin. Joillain ne alkavat jo jopa 28-vuotiaana. Toki ne yleensä tulee myöhemmin, mutta monelle myös aiemminkin.

Mitä sinulla terveellinen syöminen tarkoittaa? Eihän ruokavalio ole liian rasvaton? Hormonitoiminta tarvitsee rasvaa toimiakseen. Jos sulla on ollut rasvaton / liian vähärasvainen ruokavalio, niin rasvan lisääminen ruokavalioon voi helpottaa tilannetta, vaikka tuskin se sitä kokonaan korjaa.

Ei menopaussia voi estää! Sen alussa ja kulussa on paljon yksilöllistä vaihtelua, tilastot vaan keskiarvoja.

Vuotohäiriöihin yleensä auttaa hyvin vain e-pillerit. Voimakkaisiin vuotoihin on olemassa myös vuotoja hillitsevä lääke , mutta sitä ei yleensä tarvita, koska e-pillerit korjaa vuodon.

Onko oikein gyne tutkinut tuon kohdun kunnolla vähintään ultran kanssa ja selvittänyt, mistä tuo runsas vuoto johtuu?

Minä epäilisin paremminkin jotain myoomaa kuin menopaussia tuossa vaiheessa. Itseltäni on niitä kahdesti poistettu. Viimeisen poiston jälkeen kuukautiset niukkenivat todella pieniksi, sitä ennen vuosin aina kunnolla.

No höh. Mulla on päinvastoin. Menkkoja ei kuulu ollenkaan. Yhden lyhyen hormonikuurin söin, jonka seurauksena kerran vuoto. Nyt taas ei mitään. Mulle vain lääkäri sanoi, että olen vielä nuori. Tällä ymmärsin viitattavan siihen, ettei vielä olis kyse mummoutumisesta. Ei uskoisi, mutta kummasti sitä kaipaa niitä kuukautisia vielä.

[QUOTE="vieras";26411630]Ei menopaussia voi estää! Sen alussa ja kulussa on paljon yksilöllistä vaihtelua, tilastot vaan keskiarvoja.

Vuotohäiriöihin yleensä auttaa hyvin vain e-pillerit. Voimakkaisiin vuotoihin on olemassa myös vuotoja hillitsevä lääke , mutta sitä ei yleensä tarvita, koska e-pillerit korjaa vuodon.[/QUOTE]

Ei voikaan estää. Mutta eikö varhainen menopaussi lyhennä eliniän odotetta?

Iloitse siitä, että sulla on lapset tehtyinä. Mieti, miten kamala tilanne on niillä naisilla, joilla tuo alkaa jo alle kolmekymppisenä, eik ä lapsiluku ole vielä täynnä...

Oireita voi helpottaa lääkityksellä, mutta ei sitä estää mitenkään voi. Mutta elämä jatkuu vielä pitkään...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös;26411724:
Ei voikaan estää. Mutta eikö varhainen menopaussi lyhennä eliniän odotetta?
mä oon kuullut, että hormonihoidot justiinsa aiheuttaa syöpää ja kaikkia mielialan vaihteluita, joita mulla tosiaan nytkin on, kaikki oireeni peilaa kyllä menopaussiin, yöhikoilu, kiukku, masennus, nopeat mielialanvaihtelut, itkuisuus, yövalvominen ja muut unihäiriöt..... vi**u!!

kiitos kaikille kuitenkin kannustuksesta, harmittaahan tää mut tosiaan kiittelin onneani et lapset tehty, aattelen vaan kauhulla tuttaviani, jotka siirtävät vauvan tekoa, kun eivät vielä ole "valmiita" luopumaan elämästään, kohta on heille liian myöhäistä, kun ovat vain muutaman vuoden mua nuorempia!!!!

Yhteistyössä