Auttakaa,mä en enää jaksa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pätsmaruu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pätsmaruu

Jäsen
29.01.2010
611
0
16
...yhtään. Eikä miehenikään.

Meillä on kolme lasta, 5- ja 3-vuotiaat sekä 9kk. Vanhimmat lapset ovat ollet aina levottomia nukkujia, puhuvat unissaan, ovat kävelleetkin unissaan...Nyt viimeinen vuosi on ollut yhtä helvettiä. Keskimmäinen heräilee yöllä miljoona kertaa, oikeasti. Ei rauhoitu nukkumaan, ei. Nyt tilanne mennyt sellaiseksi, että puolen yön jälkeen, silloin alkaa se ravaaminen, mieheni joutuu "nukkumaan" poikien huoneen lattialla vieraspatjalla. Selkäleikattu mies. Että edes hetken lapsi nukkuisi ja itsekin saisi torkkua. Sen hetken.

Vanhimmat lapset siis nukkuvat samassa huoneessa. Vanhimmainen nukkuisi pitempään mutta ei saa sitä tehdä kun keskimmäinen herää aikaisin aamulla ja herättää toisenkin. Ja siis aikaisin, pahimmillaan neljän viiden maissa, kun mies on lähdössä töihin...Silloin minä pompin kahden makuuhuoneen väliä, minua valvottaa liikkeelle ja puhumaan oppinut nuorimmaisemme pitkin yötä...

Olemme yrittäneet palkitsemistarroja, ei uponnut ,ei. Olemme myös todellakin palauttaneet sen miljoona kertaa keskimmäistä pitkin yötä takaisin omaan sänkyynsä nukkumaan...ei toimi, ei lopu ravaaminen, emmekä me saa nukutuksi. Siskonpeti ei toiminut alkuunkaan, heillä on niin erilaiset kemiat, että rähinäkishän semmoinen meni yöaikaan vaikkakin asettuivat illalla nätisti nukkumaan...

Keskimmäinen mielisi meidän sänkyyn nukkumaan, totta kai. Mutta ei onnistu. Hän tulee ovat ryskyen, huutaen ja kälättäen ja herättää nuorimmaisemme. Ja sitten kohta tulee perässä vanhin...ei todellakaan onnistu.

Mutta ei onnistu tämäkään. Me ollaan uuvuksissa. Itse en ole nukkunut kohta kahteen vuoteen yötä ollenkaan. En katso sitä nukkumiseksi, jos pätkissä torkun pari kolme tuntia...Miehestä olen enemmän kuin huolissani, tekee pitkää päivää tien päällä...milloin tahansa voi sattua vaikka mitä...

Neuvolasta ja omalääkäriltä olemme pyytäneet apuja, ei heillä ole antaa vinkkiä mitä emme olisi kokeilleet...Vaiheena puhuvat, ja sitä varmaan onkin, mutta nyt ei ole voimia katsoa tilannetta loppuun, kun itse olemme poikki. Ja ei, ei ole mahdollisuutta viedä lapsia yökylään; oma äitini asuu pitkässä matkassa - hän mielellään ottaisikin, mieheni vanhemmat taas ovat pesseet kätensä koko isovanhemmuusjutusta...

Auttakaa...

Imetätkö vielä? Mulle tuli ensimäisenä mieleen et mitä jos siirrätte sen vanhimaisen ja 9kk ikäsen samaan huoneeseen nukkuun ja se keskimäinen tulee vaik teidän huoneeseen tai omaan huoneeseensa (ni ei herättäs muita)

voisko unikoulusta olla apua? onko alueellanne mahdollista saada kunnallista lastenhoitoapua esim. perhetyöntekiää. Kuulostaa siltä et olette miehenne kanssa kahen keskisen loman tarpeessa :hug:

älä ikinä ota yhteyttä lastensuojeluun! Soitat ja pyydät kodinhoitajan, on laitonta ohjata perheitä lastensuojelun piiriin jos on tarvetta vain kodinhoitajalle. Jos ei kodinhoitajaa tipu niin valita lääninhallitukseen.

Meillä vastaavanlainen tilanne. Lapset 3½v ja 1½v. Vauva tulossa. Minä nukuin makkarissa tytöt molemmissa kainaloissa ja mies sohvalla. Välillä ollaan jopa kaikki samassa petissä. Näin meidän vilpertit nukkuu ja esikoinen on jopa oppinut nukkumaan suht rauhassa. Meillä vanhempi sivuvaunussa, josta ite kompii herätessään viekkuun. Kun vauva syntyy ostamme varmaan runkopatjan parisängyn viereen, jotta tila riittää.

Teidän on PAKKO saada nukkua! Tavalla tai toisella. Sitten matkustatte sen pitkän matkan vaikka etelä-Afrikkaan ja viette lapset hoitoon ja menette itse hotelliin? Mielummin kahdeksi yöksi.

Tiedän mitä tuo on. Se on kamalaa. Ei-rakentava kysymys on, jota olen miettinyt on ,että miksi ihmeessä valmiiksi väsyneet ihmiset tekevät lisää lapsia? Ollaan oltu itse poikki ja tavallaan haluttaisiin toinen, mutta toinen samanlainen yökukkuja olisi piste iin päälle. Eli jäädään yksilapsisiksi ja pidetään terveytemme ja mielenterveytemme.

Ja matkustaminen on kertakaikkiaan mahdotonta niin sitten yhteyttä lastensuojeluun. Se on paha sana, mutta jostain on apua saatava ja he ovat siellä sitä varten. Jos lapsi tosiaan kukkuu AINA tunnin välein niin täytyyhän sen näkyä lapsessakin? Jos oma lääkäri ei auta niin sitten yksityiselle lastenlääkärille? Meinaan, että pitäisi tutkia neurologiset jutut?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
älä ikinä ota yhteyttä lastensuojeluun! Soitat ja pyydät kodinhoitajan, on laitonta ohjata perheitä lastensuojelun piiriin jos on tarvetta vain kodinhoitajalle. Jos ei kodinhoitajaa tipu niin valita lääninhallitukseen.

ei se tarkoita sitä et ottaa yhteyttä lastensuojeluun jos pyytää kotiin esim perhetyöntekiää.. heille kuuluu myös ns. ehkäisevä työ eli perheen auttaminen myös ennen kuin on kriisitilanne

Kavereilla oli yhden lapsen kanssa jo palkattu yöhoitaja jokusen yön viikossa, jotta saivat nukkua paremmin. Onnistuisiko teillä? Tai sitten perhetyöntekijä päivällä, että saat nukkua päiväunet jonkun lapsista kanssa. Tai kaveriapua päivällä? Älkää jääkö yksin tämän ongelman kanssa odottelemaan, siihen löytyy kyllä ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja jepulis:
Teidän on PAKKO saada nukkua! Tavalla tai toisella. Sitten matkustatte sen pitkän matkan vaikka etelä-Afrikkaan ja viette lapset hoitoon ja menette itse hotelliin? Mielummin kahdeksi yöksi.

Tiedän mitä tuo on. Se on kamalaa. Ei-rakentava kysymys on, jota olen miettinyt on ,että miksi ihmeessä valmiiksi väsyneet ihmiset tekevät lisää lapsia? Ollaan oltu itse poikki ja tavallaan haluttaisiin toinen, mutta toinen samanlainen yökukkuja olisi piste iin päälle. Eli jäädään yksilapsisiksi ja pidetään terveytemme ja mielenterveytemme.

Ja matkustaminen on kertakaikkiaan mahdotonta niin sitten yhteyttä lastensuojeluun. Se on paha sana, mutta jostain on apua saatava ja he ovat siellä sitä varten. Jos lapsi tosiaan kukkuu AINA tunnin välein niin täytyyhän sen näkyä lapsessakin? Jos oma lääkäri ei auta niin sitten yksityiselle lastenlääkärille? Meinaan, että pitäisi tutkia neurologiset jutut?
Piti sanoa, että voimia :hug:

Moni saa sairaalan unikoulusta apua :) Suosittelen kyllä.

Ja onhan teillä päivärytmi kunnossa? Eli ruokailurytmi aamupala,lounas, välipala, päivällinen, iltapala. Päiväunet nukutaan 12-14 välillä (ei yhtään myöhemmin). Ulkoilua ainakin 2 kertaa päivässä! Ja yöunille viimeistään klo 20. Monesti sairaalaan menevillä unikoululaisilla on yleensä päivärytmi hakusessa ja siihen puututaan heti.

perhetyöntekijät on tunnetusti sossun kyttääjiä, jotka raportoivat sossulle negatiivisesti eivätkä sitä paitsi tee edes juuri muuta kuin tarkkailevat. Kodinhoitaja tarttuu toimeen, en näe mitään syytä vapaaehtoisesti ottaa yhteyttä lastensuojeluun jos tarvetta ei ole.

Siis...juu, mä imetän vielä tuota nuorimmaistamme. Nukkui siis tässä läpi yönkin imettämättä mutta nyt kun taitoja kertyy urakalla joka suunnasta, niin yöt ovat hänelläkin hankalia ja..rauhoittuu imettämisellä...jos rauhoittuu... Ja nuorimmainen nukkuu meidän vanhempien makuuhuoneessa, unohdin mainita..

Muutoin menis varmaan toi esikoisen nukkuminen tuolla makkarissamme, mutta vaikka nukkuukin omassa sängyssään, niin on mahdoton pölisijä. Pitää ääntä...joten nuku siinä sitten. Meillä on yksi ylim. makkari tavallaan käyttämättä, olis tarkoitus että kun esikoinen kouluun menee, niin saa siitä oman huoneen itselleen...onkin asiaa makustelemassa mutta nyt ei sinne siis siirtyisi, kun "en mä nyt sitten osaa nukkuakaan ilman ton yhden häsläämistä"..

Me asutaan pienellä paikkakunnalla, joten palvelut ovat mitä ovat. Perhetyöntekijää ei niin vain saa, jonotuslistalle joutuu pahastikin...Ja kyllä mä esim. tämän arjen vedän läpi, pakkohan se on, mutta voi itku, kun saisi yöllä nukkua. Vaikka putkeen heräämättä sen pari tuntia. Kuka yöllä tulee auttamaan?

Unikoulun teilasivat neuvolasta sillä, että keskimmäinen on jo iso. Ja hänellä oli tässä vaihe, jolloin nukkuikin vain pari kertaa heräten ja nätisti asettuen sänkyynsä...nyt tuntuu siltä, että hänestä on tullut "isi- vahti". Plus...voihan tässä olla tietty jotain mustasukkaisuusjuttuakin menossa tuon nuorimmaisemme takia...en tiiä. Mutta...

Alkuperäinen kirjoittaja Pätsmaruu:
Siis...juu, mä imetän vielä tuota nuorimmaistamme. Nukkui siis tässä läpi yönkin imettämättä mutta nyt kun taitoja kertyy urakalla joka suunnasta, niin yöt ovat hänelläkin hankalia ja..rauhoittuu imettämisellä...jos rauhoittuu... Ja nuorimmainen nukkuu meidän vanhempien makuuhuoneessa, unohdin mainita..

Muutoin menis varmaan toi esikoisen nukkuminen tuolla makkarissamme, mutta vaikka nukkuukin omassa sängyssään, niin on mahdoton pölisijä. Pitää ääntä...joten nuku siinä sitten. Meillä on yksi ylim. makkari tavallaan käyttämättä, olis tarkoitus että kun esikoinen kouluun menee, niin saa siitä oman huoneen itselleen...onkin asiaa makustelemassa mutta nyt ei sinne siis siirtyisi, kun "en mä nyt sitten osaa nukkuakaan ilman ton yhden häsläämistä"..

Me asutaan pienellä paikkakunnalla, joten palvelut ovat mitä ovat. Perhetyöntekijää ei niin vain saa, jonotuslistalle joutuu pahastikin...Ja kyllä mä esim. tämän arjen vedän läpi, pakkohan se on, mutta voi itku, kun saisi yöllä nukkua. Vaikka putkeen heräämättä sen pari tuntia. Kuka yöllä tulee auttamaan?

Unikoulun teilasivat neuvolasta sillä, että keskimmäinen on jo iso. Ja hänellä oli tässä vaihe, jolloin nukkuikin vain pari kertaa heräten ja nätisti asettuen sänkyynsä...nyt tuntuu siltä, että hänestä on tullut "isi- vahti". Plus...voihan tässä olla tietty jotain mustasukkaisuusjuttuakin menossa tuon nuorimmaisemme takia...en tiiä. Mutta...

VAADIT apua kunnalta! Itket puhelimessa. Jos ei muuta niin teet rikosilmoituksen. Niiden lakisääteinen velvollisuus on järjestää sitä. Nukkumattomuus ei ole mikään vitsi. Kun univelka oikeasti painaa niin asialle on pystyttävä tekemään jotain.

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Imetätkö vielä? Mulle tuli ensimäisenä mieleen et mitä jos siirrätte sen vanhimaisen ja 9kk ikäsen samaan huoneeseen nukkuun ja se keskimäinen tulee vaik teidän huoneeseen tai omaan huoneeseensa (ni ei herättäs muita)

Tämä ajatus tuli mullekin mieleen.

JA ellei neuvolan kautta saisi perhetyöntekijää niin sosiaalitoimiston kautta saa, kun toimii sen alaisuudessa- ainakin täälläpäin niin luulisi että muuallakin.
EI lyö teille leimaa otsaan, mutta saisitte apua jaksamiseenne.

Usko pois, minä tiedän....... :hug:
Mä nukuin paljon sillä aikaa kun perhetyöntekijä kävi meillä- vaivuin sellaiseenkin koomaan että ei mitään rajaa. Niin väsynyt olin.

perhetyöntekijät on tunnetusti sossun kyttääjiä, jotka raportoivat sossulle negatiivisesti eivätkä sitä paitsi tee edes juuri muuta kuin tarkkailevat. Kodinhoitaja tarttuu toimeen, en näe mitään syytä vapaaehtoisesti ottaa yhteyttä lastensuojeluun jos tarvetta ei ole.

tää on kyllä niin totta. Miksi me lapsperheet alistumme siihen että emme saa mitään todellista apua oikeaan väsymykseen?

Ja mitä päivärytmeihin tulee, niin tasaisia ovat, joka päivä samoin toistuvia. Iltatoimet aloitamme hyvissä ajoin - arkena se alkaa jo kun pojat katsovat minkä katsovat lasten ohjelmista kakkoselta, sen jälkeen vauhtileikit pois, rauhallista yhdessä oloa ja puuhastelua, iltapala seitsemän jälkeen, iltapesut ja nukkumaan viim. 20.30... Ja telkkaria eivät sen lastenohjelmatuokion jälkeen katsele, leikkivät mieluummin ja hyvä niin. - Ai, niin, unohtui mainita - ulkoilemmekin paljon, sen kaksi kertaa päivässä. Se antaakin sekä lapsille sen oman aktiviteettipurkauksensa että minulle kaivatun hapettumisen ja voiman...

Ihmeen hyvin tuo keskimmäinen kuitenkin jaksaa. Ihan perusvilkas ipana, touhukas, seurallinen, puuhakas. On tietty nyt uhmakaskin ikäänsä kuuluvan vaiheensa kera mutta en koe sitä vaikeaksi. Molemmilla vanhimmaisilla omat kotkotuksensa. Esikoinen ei nuku päikkäreitä mutta keskimmäinen nukkuu, kun tarvitsee niitä juuri tuon yörumbansa takia, nukkuu niitä sen 1.5 tuntia...Tiedä sitten pitäiskö niistä luopua mutta kun puolenpäivän maissa jo tipahtaa väkisinkin syliin, niin... Ja keskimmäiseltä olemme juosseet asiankin kanssa lääkärillä - oli myös tuota syömisjuttuakin hänellä - mutta kaikki on ok siltä osin...

Loma jo pelkkänä ajatuksena kuulostaa ihanalta, vaikka viikonlopuksi jonnekin, mutta siihen ei ole saumaa. Mihin sitä lapset veisi, mistä hoitajaa saisi... Päivä menee minulla kyllä, kuten sanoinkin, mutta päikkyjähän en voi nukkua vaikka mieli tekisi, kun silloin olen esikoisen kanssa... En tiiä. Kärjistettynähän sitä vois toki sanoa, että mitäs tehtiin muksuja, katsokaa peiliin, jne... Miehestä huolehdin, kauhulla olen aina ovea avaamassa kun en tiedä joko siellä on poliisit papin kera vastassa...

ei päikkäreistä kannata luopua, mutta kannattaisiko lyhentää niitä vaikka tuntiin? Kuulostaa julmalta, mutta se puoli tuntiakin voi auttaa. Meillä vaikuttaa heti yöuniin, jos nukkuu liian pitkät päikkärit.

jaa no minusta voi ihan hyvin nukkua päikkärit vaikka 5v katsoo videota sillä aikaa tai leikkii itsekseen.

tai levähtää kirjan kanssa sängyssä hilja. noin meillä piti isomman tehdä ja noin tehdään pph.lla ja noin tehdään päiväkodissa.

jotain kuria myös niille isommille lapsille niin helpottaa. teette tahallisesti kaiken vaikeimman kautta.

Varmaan koittaisin ottaa päikkärit kokonaan pois keskimmäiseltä siis jos on kotihoidossa. Kuulostaa kovalta, mutta niin kuulosta aamuyöstä herääminenkin.

Se saattaa vaatia aikaisemmin nukkumaan menoa, mutta ei varmasti haittaa.

Meillä tuli yhden lapsen kanssa eteen samantyylinen ongelma, ei noin pahana. Sain silloin vinkin laittaa lapsi aikaisemmin nukkumaan. Ajatuksena siinä, että lapsella on luontainen rytmi, jolla uni pysyy tietyn pituisena. Se toteutuu vain jos lapsi menee tiettyn aikaan, riittävän aikaisin nukkumaan. En uskonut, mutta se toimi. Tämä näkyy myös siinä, että jo lapsen laitta tavallista myöhemmin nukkumaan, uni aamusta ei pitene yhtään vaan saattaa jopa lyhentyä.

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
jaa no minusta voi ihan hyvin nukkua päikkärit vaikka 5v katsoo videota sillä aikaa tai leikkii itsekseen.

tai levähtää kirjan kanssa sängyssä hilja. noin meillä piti isomman tehdä ja noin tehdään pph.lla ja noin tehdään päiväkodissa.

jotain kuria myös niille isommille lapsille niin helpottaa. teette tahallisesti kaiken vaikeimman kautta.

Voi kun olet ihanan rakentava ja auttava.
Voi kun voisin auttaa!
Mielelläni ottaisin lapset joskus meille yöksi, ap:n tai jonkun muunkin, jos pystyisi jotakuta jelppimään. Mihinkähän vois ilmoittautua? Ihan sijaisvanhemmaksi musta ei taida olla.

:kieh: :kieh:

mä en ottais päikkyjä pois, mut niitä vois lyhentää jos nukkuu liian pitkät? tai no meil kyl lopetti 3-vuotiaana keskimmäinen päikyt, mutta valvoi myös 4-vuotiaaksi asti tai herätti siis 4 vuotta putkeen joka yö.
meil oli syy liian pieni rakko, että piti öisin viedä pissalla vaikka itkien.sen jälkeen taas nukahti, muuten itki ja itki. moenesti jouduin kantaan sen sinne vessaan oikeen ja takas sänkyyn.
sanoivat neuvolassa sillon pari kolme vuotiaana, että 4-5 välillä se loppuu kun rakon hallinta paranee.. ja niin loppui, nyt on ihanaa kun nukkuu yönsä kokonaan.

kerkesin vuoden nukkuun itekin, mutta nyt on taas 5kk valvottu kun syn ty kolmas.
esikoinen alkoi onneks 1-vuotiaana nukkumaan kokonaan yönsä.

Yhteistyössä