Auttakaa laatimaan tarjottavat rippijuhliin!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="siiri";26098338]mitä juotavaa ?[/QUOTE]

meillä oli siis noin 60 henkilöä viime kesänä

Tein itse kaikki kahtena edellisenä päivänä. Rippipäivänä ei tarvinnut kuin nostaa pöytään

Juomana limsaa, sitruunavettä karahveissa, kivennäinvettä
Ja mansikka booli (alkoholton) aitoa mansikkamehua, alkoholiton mansikkalikööri /saa ruotsista) ja sprite. Aikaisemmin olin jäädyttänyt mansikoita jääpalojen keskelle

miksi tehdä tylsää ja tavallista (piirakat ja muu höttö)
Minä tein nämä ja sain todella ylistäviä kommentteja
- chiliohi
-savusiika
-pikkulihapullat (feta-sellaiset)
- marinoitu sisäfile ohueksi leikattuna
-kana-makaroni-salaatti
-marinoidut oliivit
- vihersalaatti
-eri kuppeihin: leipäjuustoa, melonikuutioita, paprikaa jne jne eli kukin saa koota mielesensä salaatin

KAIKEN voi tehdä etukäteen ja tarjota kylmänä
Lisäksi vain mansikka-brita ja mutakakku vaniljakastikkeella

Tässä todella hyvä esimerkki laadukkaasta tarjoilusta. Minuakin ärsyttää jatkuva voileipäkakku/suolainen riipakka/kuivakakku/mokkapala tarjoilu. Ihan oikeasti

Ylläoleva menu ei edes ole vaikea ....

Ihan hyvin voi olla pitsaa! Teinin juhlathan ne on ;)
Sen saa nopsasti lämpimäksi vaikka mikrossa (paistettu etukäteen) - on kuitenkin haaste valmistaa kotikeittiössä 50: lle ruokaa. Ja vihersalaatti, ruokaisa salaatti, patonkia, yms.

miksi tehdä tylsää ja tavallista (piirakat ja muu höttö)
Minä tein nämä ja sain todella ylistäviä kommentteja
- chiliohi
-savusiika
-pikkulihapullat (feta-sellaiset)
- marinoitu sisäfile ohueksi leikattuna
-kana-makaroni-salaatti
-marinoidut oliivit
- vihersalaatti
-eri kuppeihin: leipäjuustoa, melonikuutioita, paprikaa jne jne eli kukin saa koota mielesensä salaatin

KAIKEN voi tehdä etukäteen ja tarjota kylmänä
Lisäksi vain mansikka-brita ja mutakakku vaniljakastikkeella

Kerro vähän aikataulusta, miten ehdit tehdä 60:lle ruuat ?

[QUOTE="kiinnostunut";26098487]Kerro vähän aikataulusta, miten ehdit tehdä 60:lle ruuat ?[/QUOTE]

-Fetalihapullat tein pakastimeen jo aikoja sitten (300 kpl)
-oliivit marinoin jo edellisellä viikolla
-kaksi päivää ennen tein mutakakut ja siivosin kaiken valmiiksi, katoin pöydän jne jne ja kävin kaupassa
-viimeisenä päivänä laitoin aamulla sisäfileen marinoitumaan, laitoin lohet (sweet chili kastiketta päälle ja uuniin)
Mies savusti siiat
Tein makaronisalaatin
Paistoin sisäfileen
Tein mansikkabritat
Tein mango juustokakun
Marinoin fetan

-rippiaamuna viipaloin melonit, paprikat, leipäjuusto ja muut salaattiii tulevat. vihersalaatin tein valmiista salaattisekoituksista ja lisäsin sinne vain kurkkua ja kirsikkatomaatteja

Meidän rippijuhlissa viime vuonna:
pitopalvelusta tilattuna lohikiusaus ja salaatti
lisäksi erilaista leipää, levite, juustoa.
Täytekakku, pikkuleipälajitelma ja karkkia.

[QUOTE="ruu";26098534]-Fetalihapullat tein pakastimeen jo aikoja sitten (300 kpl)
-oliivit marinoin jo edellisellä viikolla
-kaksi päivää ennen tein mutakakut ja siivosin kaiken valmiiksi, katoin pöydän jne jne ja kävin kaupassa
-viimeisenä päivänä laitoin aamulla sisäfileen marinoitumaan, laitoin lohet (sweet chili kastiketta päälle ja uuniin)
Mies savusti siiat
Tein makaronisalaatin
Paistoin sisäfileen
Tein mansikkabritat
Tein mango juustokakun
Marinoin fetan

-rippiaamuna viipaloin melonit, paprikat, leipäjuusto ja muut salaattiii tulevat. vihersalaatin tein valmiista salaattisekoituksista ja lisäsin sinne vain kurkkua ja kirsikkatomaatteja[/QUOTE]

Eli sulla jäi kuitenkin suurin osa ruoan laitoista samalle päivää kuin juhlat ovat. Meillä se ei onnistu. Lähdetään aamulla jo kahdeksan jälkeen ajamaan ja takas tullaan jo vieraiden kanssa.
Luultavasti saan sitä apua että joku täällä voi lämmittää ruokia valmiiksi ja laittaa pöytään tai sit vaan vieraat saa odottaa että saan ite laitettua.

Mietin kyllä tuota sisäfilettä että sen varmaan vois paistaa edellisenäkin päivänä. Kun taas kalaa ei..

Meillä myös rippijuhlat tulossa. Ja suunniteltu tämäntyyppisiä tarjottavia: hilla- ja vadelmatäytekakku, pullakranssi, itse leivotut karjalanpiirakat ja munavoi. Sitte ajattelin vääntää sacherkakun tai vastaavan ja jotakin pikkuleipiä esim. lusikkaleipiä. Vihersalaatti ja joku pastasalaatti ehkäpä. Lohipiirakkkaa tai muuta suolapalaa pitäs vielä keksiä. Ja juustoleipää perinteisesti nam :) Pitsaakin vois tietty olla jos se olis sellaisina pikkkusuolaisina paloina tarjolla. Kyllä nuorenkin mielipidettä pitää näissä tarjoilussa ottaa huomioon, hänen juhlathan ne ovat.

[QUOTE="vieras";26156728]Meillä myös rippijuhlat tulossa. Ja suunniteltu tämäntyyppisiä tarjottavia: hilla- ja vadelmatäytekakku, pullakranssi, itse leivotut karjalanpiirakat ja munavoi. Sitte ajattelin vääntää sacherkakun tai vastaavan ja jotakin pikkuleipiä esim. lusikkaleipiä. Vihersalaatti ja joku pastasalaatti ehkäpä. Lohipiirakkkaa tai muuta suolapalaa pitäs vielä keksiä. Ja juustoleipää perinteisesti nam :) Pitsaakin vois tietty olla jos se olis sellaisina pikkkusuolaisina paloina tarjolla. Kyllä nuorenkin mielipidettä pitää näissä tarjoilussa ottaa huomioon, hänen juhlathan ne ovat.[/QUOTE]

Sacherkakku ois kiva idea. Onko kuin vaikea tehdä?
Pikkuleivät ostan suosiolla kaupasta. Paljon lapsia niin niitä meneekin sitte sen mukaan. Jos tuo teini ei ite sit innostu niitä leipomaan.
Pitäis vaan olla jotain tukevampaakin kuin nuo karjalanpiirakat (mitä ite en edes alkaisi tekemään) ja joku voileipäkakku.

Tässä taas aikani väännelly ja käännelly noita tarjottavia. Ja nyt ainakin seuraavat on päätetty

- Porokeitto
- Rieska + graavilohi (+muuta leikkelettä)

- 2 isoa täytekakkua (luultavasti mansikkaa tai vadelmaa moussena tai pelkästään)
- Kampanisuja (tätini halusi leipoa joten en kieltäytynyt)

Lisäksi miettiny jotain näistä

Daim hyytelökakku
minimuffinseja
suolainen hyytelökakku
juustosarvia (mini)
pikkuleipiä (kaupasta)

Eli voisko joku ehdottaa mitä noiden jo päätettyjen lisäksi tekisin?
Ja tarkoitus siis että tuo keitto syödään kun tullaan kirkosta. Myöhemmin tuleville vieraille ei välttämättä enää tarjoilla joten sitä muutakin suolaista pitäis sitte olla.

[QUOTE="Öööö";26097485]Pitsaa rippijuhlissa?? Eikö joku suolainen piirakka (lohi, kinkku tmv.) olis juhlallisempi?
Kanasalaattia, makaroonisalaattia, tuoresalaattia, voileipäkakku??, ja makea kakku + pikkuleipiä. Ja jos haluaa vielä vähän ruokaisempaa niin ehkä lihapullat ja nakit lisäksi, mutta en mä sitä pitsaa kyllä juhlissa tarjoais. Näitä minä laittaisin jos äkkiseltään pitäis jotain keksiä :)[/QUOTE]

Mun mielestä tällainen ajattelu johtaa taas niin mielikuvituksettomaan latteaan aina itseään toistavaan kuvioon. Rippijuhlissa pitää olla aina tietyt sapuskat, muka. Voileipäkakku - kuka edes tykkää sellaisista. Mutta pitää olla.

[QUOTE="vieras";26264189]Mun mielestä tällainen ajattelu johtaa taas niin mielikuvituksettomaan latteaan aina itseään toistavaan kuvioon. Rippijuhlissa pitää olla aina tietyt sapuskat, muka. Voileipäkakku - kuka edes tykkää sellaisista. Mutta pitää olla.[/QUOTE]

No tuo pitsa vaihtu porokeittoon niin ei tarvi kenenkään sitä pitsaa kauhistella. Mutta joo miehen kans molemmat inhotaan juhlia ja yritetään tehdä niistä mahd. rennot, vaikka tietenkin on juhlia mihin kuuluu tietyt jutut (puku ym) .

Toisen ketjun innoittamana, miten olisi näkkileipä ja hernekeitto. Lisäksi makkaraa ja viinaa. Ei mitään hienoja ulkomaitten täytekakkuja tai kahveja. Höpö höpö. Ei ne kuulu Suomeen.

[QUOTE="vieras";26264189]Mun mielestä tällainen ajattelu johtaa taas niin mielikuvituksettomaan latteaan aina itseään toistavaan kuvioon. Rippijuhlissa pitää olla aina tietyt sapuskat, muka. Voileipäkakku - kuka edes tykkää sellaisista. Mutta pitää olla.[/QUOTE]

Minä kyllä tykkään voileipäkakuista. Jos pizza ei ole kunnon ravintolassa tehtyä, ei se ole hyvää.

[QUOTE="a p";26264263]No tuo pitsa vaihtu porokeittoon niin ei tarvi kenenkään sitä pitsaa kauhistella. Mutta joo miehen kans molemmat inhotaan juhlia ja yritetään tehdä niistä mahd. rennot, vaikka tietenkin on juhlia mihin kuuluu tietyt jutut (puku ym) .[/QUOTE]

Oi, porokeitto kuulostaa ihanalta! Siihen alkuun teette tosiaan sen keittokauttauksen, niin pitkänmatkalaiset voi syödä sitä. Rieska myös hyvä idea!

Myöhemmin tarjolle sitten vaikka sitä pizzaa, jos sitä haluatte tarjota. Kirsikkatomaatteja, kurkkua ja valmista salaattimixiä.. tulee salaatti nopeasti. Lisäksi oliiveja ja fetaa. On raikas lisäke pizzalle. Tai jos ilmat hyvät ja teillä on grilli, niin miksi ette grillaile hamppareita? Olis mökkitunnelmaa. =)

Tarjolle kunnon kermakakkuja (teidän lähikaupalla on sopparit leipomoiden kanssa ja voivat tilata kakun vaikka ei olis hyllykamaa muutoin - tosin kermakakkuja eivöt yleensä kovin kesällä kuljeta).. ja jos haluatte niitä pikkuleipiä, niin niitäkin voi tilata samanlailla tahi ostaa kaupan keksejä.

Lapsille jätskiä? Meillä ei ainakaan 3v syö oikein kakkuja, mutta pärjää kyllä ilmankin herkkuja =)

tässä esimerkki meidän kastejuhla menusta,meneen varmaan rippijulissakin:
*kinkkupiirakka
*lohipiirakka
*fetajuustopiirakka
*salaatteja
*täytekakkua
*pullaa
*pikkuleipiä
-kahvia teetä ja mehua

Kaikki nuo voi tehdä etukäteen ja kuljettaa paikalle,piirakat voi syödä huoneenlämpöisenäkin tai sitten lämmittää uunissa tai mikrossa.

Tullaan siis kotiin juhlimaan. Eli ei tarvi kuljettaa mitään. Kaveri lupas tehdä kakut ja annoin aika vapaat kädet niiden suhteen.

Vois olla että teen sen kinkkuhyytelökakun (kuulostaa oudolle mut oli hyvää kun risitiäisiin tein) on helppo ja nopea tehdä. ja lisäksi muutama noita suolaista piirakkaa.
TOisaalta tulee sit liikaa noita kakkuja jos tekee nuo daim kakutkin. Mut lapset ei yleensä syö täytekakkua niin ois niille sit nuo daimit.
Että pitää miettiä. .

Mulla olis muutamia kysymyksiä:
- keitä rippijuhliin kutsutaan? Meillä tulossa ilmeisesti vain mummo, ukki, kaksi kummia perheineen (jotka ovat samalla minun sisarukset) eli noin 12 hlö.
- olen kuullut, että joillain paikkakunnilla rippijuhliin tulee pappi tai joku muu seurakunnan työntekijä sekä leirin isosia. Mistä tiedän, onko meidän paikkakunnalla tällainen tapa? Pitääkö heille varata tarjottavaa?
- riittääkö tarjoiluksi 10 hengen voileipäkakku ja 10 hengen täytekakku, jotka molemmat tilaisin pitopalvelusta? Osa laskemistani vieraista on lapsia, joten ei varmaan isompaa kakkua kannata tilata. Toisaalta osa vieraista tulee n. 100 km päästä eivätkä ole syöneet muuta kuin aamupalan ennen kirkkoon tuloa.
- kahvin lisäksi mitä muuta?

1. rippijuhlissa oli itse tehty kinkkukiusaus (perunat siis itse kuorittu ja viipaloitu), leivät, levite, juusto, suolakurkku, muistaakseni savulohi, vihersalaatti kahta eri laatua. Kahvipöydässä täytekakku, kuivakakku, kotijuusto, pikkuleivät, pikkukarjalanpiirakat, munavoi.
2. rippijuhlissa oli uudet perunat,jermaviilikastike, possun ulkofile haudutettu uunissa kermassa, leivät. Muuten hyvin samantyyppinen muu tarjoilu kuin edellisissä.
3. rippijuhlat, kinkkukiusaus kaupan valmiista pakastesuikaleesta (en oikein pitänyt). Muu tarjoilu taas hyvin samantyyppinen kuin edellisissä.
Nyt huomenna 4. ja viimeiset rippijuhlat. Tarkoituksena on tarjota itsetehtyjä lihapullia (lämmitetään kermassa, uudet perunat, savulohi, creme fraiche-kastike, vihersalaatti ja pastasalaatti, muuten leivät sun muut kuin yllä. Nyt osa vieraista ei olekaan ruokavieraita, joten lisäksi kahvipöytään mansikkakakku, tiramisuhyydykekakku, mangohyydykekakku, kinkkuvoileipäkakku, karjalanpiirakat ja munavoi, kotijuusto, kahta eri kuivakakkua, keksit. Vähän on sellainen tunne, että taas "karkasi mopo käsistä", eli vähemmälläkin olisi päässyt. Ehkä tämä johtuu siitä, että viimeisiä rippijuhlia viedään. Leivoin osan pakkaseen jo viikko sitten, nyt pari päivää olen kaverini kanssa tehnyt ruokia valmiiksi. Huomenna pitää keittää uudet perunat, koota vihersalaatti jo pilkotuista osista ja lämmittää lihapullat. En tiedä mistä tuo lihapulla-ajatus alkoi kytemään. Tänään olen tehnyt lihapullia 4.5 kg jauhelihaa :) Hyviä tuli!

Yhteistyössä