auttakaa kokeneemmat! (lapsen nukuttamisesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raskasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raskasta

Vieras
ELi meillä on 11 kuinen lapsi, joka on maailman huonoin nukahtamaan niin yöunille kuin päikkäreillekkin. Joka ilta nukahtaminen menee yli yhdentoista. Sängyssä lapsi vaan nousis seisomaan, istumaan, kääntyilee ym. (sekä päivällä että illalla). Suuttuu jos hänet "kaataa" takaisin makuuasentoon. Yöt hän kyllä sitten nukkuu ihan ok ja jos klo 23 aikaan nukahtaa, niin herää sitten n. 8.30-9.30. Lisäksi nukkuu yhdet tai kahdet päikkärit, yhteensä n. 3 tuntia päivässä.
Iltatoimet aloitetaan klo 20-21, eli pesut, puurot ja yövaatteet, sekä rauhoittuminen (valot himmeäksi koko kämpästä, telkkarit hiljaiselle). Silti nukahtaminen on hel*etin vaikeaa!
Seisomaan on noussut n. kahden kuukauden ajan, kontannut kolme kuukautta eli ei uusia juttuja jotka valvottaisi. Nukuttaminen kestää hyvällä säkällä vartin, usein jopa yli tunnin. Nukuttaja seisoo hiljaa sängyn vierellä tai on nukkuvinaan jos lasta nukutetaan isoon sänkyyn. Silittelen hellästi päätä tai kasvoja ja pidän kättä lapsen vartalolla. Silti lapsi yrittää pystyyn, roikkuu pinnoissa tai muuta. Alkaa keinot vähitellen loppumaan ja on tosi uuvuttavaa toi nukuttaminen. Joskus, erittäin harvoin lapsi nukahtaa saman tien kun laittaa sänkyyn, mutta siinä tapauksessa on aivan väsynyt jo.
Auttakaa! Kiitos :)

meillä esikoinen rupes vasta samaan aikaan aina nukkumaan kun mekin.... sai touhuta pinniksessä omia touhujaan. ja nukahti kun siltä tuntui, nyt vajaa kolme ja hirmu himo illalla nukkumaan. mutta tää numero kaksi ei oikein ole nukahtaja tyyppiä....eli tarkotan sitä että eroja on lapsissa, meillä ainakin kumpikin on ihan erilaisia.

Meillä oli esikoisen kanssa jossain välissä vauvana tai taaperona tuota. Silloin taisin vain pakottaa makuulle, vaikka pisti huutamalla vastaan. Lopulta rauhoittui ja antoi periksi.

Parempi ehkä olisi, jos keksisi toisen keinon.

Mitä lapsi tekee, jos huone on aivan pimeä ja makaatte vierekkäin isolla sängyllä. Yrittääkö lähteä pois sängystä?
Jos ei sitä tee, niin itse ehkä yrittäisin vain saada siihen nukahtamaan ja nostaisin sitten myöhemmin omaan sänkyynsä nukkuvana. Jos taas nousee ylös, niin antaisin mennä pimeään huoneeseen ja makaisin vain itse paikalla teeskennellen nukkuvaa. Saattaisiko palata takaisin sänkyyn? Vai mitenköhän lapsi toimisi?

Meillä lapsi siirtyi 9kk iässä yksiin päikkäreihin. Aika aikaisin joo mut vaikuttais siltä et siitä vois teilläkin olla hyötyä.

Ja nukuttamiselle stoppi on mun mielipiteeni, tiedän että eriäviäkin löytyy. :p Eli iltatoimien jälkeen lapsi sänkyyn, peittelyt ja hyvät yöt ja pois. Sitten vaan takaisin tietysti jos huudetaan. Mutta ei eka inahduksesta enkä ainakaan ite suostuisi siinä sängyn laidalla roikkumaan. Mä olen ehkä vanhanaikainen, mutta esikoisen kanssa tuli muutamaan kertaan laskettua siihen kymmeneen ja pidemmällekin oven takana ennen kuin menin rauhoittelemaan. Hänellä siis oli joskus ton ikäisenä muutaman viikon hankala vaihe nukahtamisessa..

Mutta; lapsi oikeasti väsyneeksi eli toiset päikkärit pois ja se ylimääräinen hössötys siitä pois eli nukkumaan mennessä nukkumaan eikä seurustelemaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä oli esikoisen kanssa jossain välissä vauvana tai taaperona tuota. Silloin taisin vain pakottaa makuulle, vaikka pisti huutamalla vastaan. Lopulta rauhoittui ja antoi periksi.

Mitä lapsi tekee, jos huone on aivan pimeä ja makaatte vierekkäin isolla sängyllä. Yrittääkö lähteä pois sängystä?
Jos ei sitä tee, niin itse ehkä yrittäisin vain saada siihen nukahtamaan ja nostaisin sitten myöhemmin omaan sänkyynsä nukkuvana. Jos taas nousee ylös, niin antaisin mennä pimeään huoneeseen ja makaisin vain itse paikalla teeskennellen nukkuvaa. Saattaisiko palata takaisin sänkyyn? Vai mitenköhän lapsi toimisi?

Lisään tähän, että tuo päiväunien määrä kannattaa tarkistaa. Nukkuiskohan liikaa niitä?

Toivottavasti tilanne helpottuu, silti pakko sanoa, et jotkut on vaan tommosia. Meillä esikoinen valvoi pienenä kahteenkin asti yöllä, ei auttanu mikään. Sit nukkui kuin enkeli, kun alkuun pääsi, yhdeksäänkin asti aamulla. Oli tosi aikaa ja vaivaa vaativa nukutettava vielä parivuotiaanakin. Vasta n. neljävuotiaana alkoi jäädä nukahtamaan rauhassa pikkuveljen kanssa ilman vieressä päivystävää aikuista.

Juu yrittää lähteä kiipeilemään mua vasten, konttaamaan sängyllä ym. Sitten joudun itse pitämään hänestä kiinni ettei putoo sängyltä.

lapsi nukahtaa omaan vuoteeseensa itsekseen, valot hämärälle tai pois... aikansa touhuaa omaiaan,huolehdi että mahd. vähän virikkeitä... ekoina iltoina voi tulla itkua, mutta käy tyynnyttelemässä lapsi ja mene määrätietoisesti pois... meillä toiminut viiden kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja NannaM:
Meillä lapsi siirtyi 9kk iässä yksiin päikkäreihin. Aika aikaisin joo mut vaikuttais siltä et siitä vois teilläkin olla hyötyä.

Ja nukuttamiselle stoppi on mun mielipiteeni, tiedän että eriäviäkin löytyy. :p Eli iltatoimien jälkeen lapsi sänkyyn, peittelyt ja hyvät yöt ja pois. Sitten vaan takaisin tietysti jos huudetaan. Mutta ei eka inahduksesta enkä ainakaan ite suostuisi siinä sängyn laidalla roikkumaan. Mä olen ehkä vanhanaikainen, mutta esikoisen kanssa tuli muutamaan kertaan laskettua siihen kymmeneen ja pidemmällekin oven takana ennen kuin menin rauhoittelemaan. Hänellä siis oli joskus ton ikäisenä muutaman viikon hankala vaihe nukahtamisessa..

Mutta; lapsi oikeasti väsyneeksi eli toiset päikkärit pois ja se ylimääräinen hössötys siitä pois eli nukkumaan mennessä nukkumaan eikä seurustelemaan. :)

se alkaa heti huutamaan jos menee pois ja jättää yksin sinne sänkyyn. Hakkaa suutaan kiukuspäissään laitaan ja sitten sattuu ja itkee entistä enemmän. Tuttia heittää tahalleen lattialle ja sit sillä menee taas hermot. Kumpa voiskin jättää sen yksin nukahtamaan...

Miksi muuten valoja himmennellään ja telkkaria pois jne..? Ihan uteliaisuudesta kysyn kun mä en oo koskaan keksinyt moista tehdä. :kieh: Siis tietty lapsen huoneesta valot eikä telkkari tai muut huuda mut noin muuten..? Muistan et itestä lapsena oli ihanaa nukahtaa siihen kun kuuli et aikuiset oli vielä hereillä ja jutteli jne.. :flower:

pian se on ohi tuo vaihe.
turhaan teet siitä pahempaa yrittämällä huudattaa ja jättää yksin. kyllä se alkaa nukkua paremmin jossain vaiheessa kun vaan hetken vielö jaksat tuota nukuttamista. ei kaikki lapset vaan nuku niinkuin koneet.
ja oikeasti tuo ikä on sellanen että ne ei malta vaan nukahtaa kun on kaikkea uutta kivaa mielessä.

usko pois.

Miksi muuten valoja himmennellään ja telkkaria pois jne..? Ihan uteliaisuudesta kysyn kun mä en oo koskaan keksinyt moista tehdä. :kieh: Siis tietty lapsen huoneesta valot eikä telkkari tai muut huuda mut noin muuten..? Muistan et itestä lapsena oli ihanaa nukahtaa siihen kun kuuli et aikuiset oli vielä hereillä ja jutteli jne.. :flower:

Tarkoitan, että uni alkais tulla luonnollisesti kun ympäristö hämärtyy ja hiljenee. Jos on ääniä ja valoja, niin yleensä piristyy itsekkin...

Ja nukuttamiselle stoppi on mun mielipiteeni, tiedän että eriäviäkin löytyy. :p Eli iltatoimien jälkeen lapsi sänkyyn, peittelyt ja hyvät yöt ja pois. Sitten vaan takaisin tietysti jos huudetaan. . :)

Hei sanokaas toiselle kokemattomalle, että minkä ikäisenä vauvan vois ruveta laittamaan yöpuulle noin? Meillä 4,5kk nukahtaa vain tissille ja mietin tuleeko aina olemaan niin vai pitäiskö jossain vaiheessa keksiä jotain muuta..?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
http://yle.fi/akuutti/arkisto2004/231104_b.htm

jep. Tassuteltu on... sitä vaan kiinnostaa ympäristö ja kaikki tekeminen ja sitten suuttuu kun en päästä sitä kiipeemään.

Sun pitää hoitaa tuo tassuttelu loppun saakka, eli lapsi ei saa nukahtaa sinne tassunalle vaan kun on rauhottunut niin lähdet huoneesta pois ja jos alkaa teuhata palaat, tassuttelet ja kun lapsi rauhottuu nukkumakuntoon niin poistut huoneesta niin lapsi oppii nukahtamaan itekseen, parin viikon päästä ei tarvi ku viedä se lapsi sänkyyn.

meillä kyllä autto tohon hommaan se että lapsi opetteli nukahtamaan itekseen, yksin. jos kutsui (eli pienenä itki) menin tietenki kattoon ettei oo turvaton olo.

*muoks* 5kk iässä alettiin tätä opettelemaan, siihen asti nukutettiin syliin kun aikasempien mahakipujen takia tottui siihen.

juu meillä on ollu kaksi samanlaista kiukkuttelijaa niihin ei ole vaikuttanut muu kuin se lievä huudattaminen. meni noin 3-7 iltaa ja naps molemmat nukahtavat nyt omaan sänkyynsä itse. 5v ja 2,5v kyseessä. tuosta 4,5kk ikäisestä en ihan vielä tiedä kun 50%sesti nukahtaa pullolle ja 50%sesti sänkyyn.

Yhteistyössä