Auttakaa hölmöä! Mie alan nyt kierrättämään! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ja maailma pelastuu!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

ja maailma pelastuu!

Vieras
Mies on pistänyt vuosia kampoihin, mutta minä alan nyt kierrättämään jotta tästä maailmasta jää jotain meidän lapsillekin! Ja oppiihan lapsetkin sitten hyviä tapoja! :)

Maitotölkit ja pahvit me ollaan eroteltu tähänkin asti ja bioroskis on ollut käytössä aika-ajoin (nyt pysyvästi). Patterit yms. on toki viety niille kuuluviin pisteisiin.

Mitäs muuta? Metallijätteille pistin oman pisteensä nyt tiskipöydän alle. Sinne siis säilykepurkit ja sen sellaiset. Kuuluvatko esim. pilttipurkkien kannet metallijätteisiin?

Ja sitten pitäisi varmaan vielä lasipiste laittaa jonnein... Mistähän saisi jotain pienikokoisia muoviastioita... Ei tuonne tiskipöydän alle enempää ämpäreitä mahdu...

Niin ja miten kananmunan kennot? Kuuluvatko pahviin vai biojätteisiin? Joku mulle joskus valisti että menisivät biojätteisiin mutta pitääköhän paikkansa...

Ja älkää naurako! Ainakin mie yritän! :xmas:

Kannattaa muistaa myös uusiokäyttö, eli vanhaa voi käyttää aika usein uutena omassa kodissa. Lasipurkeille saattaa löytyä ehkä kotootakin jokin vanha rasia tai kori, jota voisi käyttää?

Alkuperäinen kirjoittaja ja maailma pelastuu!:
Mitäs muuta? Metallijätteille pistin oman pisteensä nyt tiskipöydän alle. Sinne siis säilykepurkit ja sen sellaiset. Kuuluvatko esim. pilttipurkkien kannet metallijätteisiin?

KYLLÄ
sinne voi laittaa myös alumiinifoliot jne.

Ja sitten pitäisi varmaan vielä lasipiste laittaa jonnein... Mistähän saisi jotain pienikokoisia muoviastioita... Ei tuonne tiskipöydän alle enempää ämpäreitä mahdu...

MEILLÄ ON NELISKANTTISET ERI VÄRISET LAATIKOT OSTETTU JOSTAIN PRISMASTA TMS. KÄTEVÄMMÄT TILAN KANNALTA KUIN ÄMPÄRIT.

Niin ja miten kananmunan kennot? Kuuluvatko pahviin vai biojätteisiin?

KUMPAAN VAAN VOI LAITTAA

:

Kananmunan kennot kuuluu kartonginkeräykseen, eli samaan kuin maitopurkitkin. Hyviä kierrätyksiä :) Ja muistathan että nykyiset energiansäästölamput ovat myös ongelmajätettä.

Meillä metallin ja lasin keräys ovat vierekkäin, joten kerään metallit ja lasit samaan ämpäriin. Lajittelen ne sitten omiin keräysastioihinsa :)

Kananmunakennot voi laittaa biojätteeseen(silputa, niin maatuvat nopeammin), mutta pahvia eivät taida olla..? Jos löytyy kartonkikeräys, niin sinne varmaan sopii.

Mitäs vielä...?

Niin ja pitikö sille muoville tehdä vielä erikseen oma pisteensä vai meneekö muovijätteet sekajätteisiin? Mihin esimerkiksi viilipurkit ja niiden kannet menee? (Joo mie oon ihan lapanen näiden kanssa... :ashamed:)

Olen laittanut yhteen ämpäriin kaksi muovipussia kun metallia ei kerry niin paljoa.
Meillä on myös energiajakeen kierrätys eli kaikki elintarvikkeiden pakkaukset sinne.
Kysy teidän taloyhtiöltä jos senkin saisi teille.
Tai keräyspisteistä saattaa löytyä energiajakeen keräys.
Kananmunien kennot voi laittaa bio- energia tai kartonki keräykseen..
http://www.helsinki.fi/jarj/symbioosi/kierratys/index.html

Jos on muovikeräyspiste saatavilla niin ne jugurtti yms purkit sinne tai sit energiajakeeseen eli jätteenpolttoon menevään. Jos ei näitä ole niin sit ovat sekajätettä.

kananmunan kennot oon laittanu aina pahviin, en ole kuullut että voi pistää biojätteeseen.

ton biojätteen keräämiseen kannattaa sitten käyttää itse sanomalehdestä taiteltua pussukkaa sen maatuvan pussin sijasta. siitähän on ollut paljon juttua että niissä olevat biojätteet päätyvät tavallisen sekajätteen mukaan sen takia että maatumisprosessi on liian pitkä biohajoavassa pussukassa

Alkuperäinen kirjoittaja p:
kananmunan kennot oon laittanu aina pahviin, en ole kuullut että voi pistää biojätteeseen.

ton biojätteen keräämiseen kannattaa sitten käyttää itse sanomalehdestä taiteltua pussukkaa sen maatuvan pussin sijasta. siitähän on ollut paljon juttua että niissä olevat biojätteet päätyvät tavallisen sekajätteen mukaan sen takia että maatumisprosessi on liian pitkä biohajoavassa pussukassa

Täh, miten se maatuminen muka kestää niissä biopusseissa niin kauan, meillä ainakin se pussi alkaa hajoamaan jo 2 päivässä niin että ei kyllä uskalla nostaa pelkästään sangoista... ja tuskin ne alkaa mistää isosta biojäteastiasta erottelemaan pois niitä missä on biopussi.

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
Olen laittanut yhteen ämpäriin kaksi muovipussia kun metallia ei kerry niin paljoa.
Meillä on myös energiajakeen kierrätys eli kaikki elintarvikkeiden pakkaukset sinne.
Kysy teidän taloyhtiöltä jos senkin saisi teille.
Tai keräyspisteistä saattaa löytyä energiajakeen keräys.
Kananmunien kennot voi laittaa bio- energia tai kartonki keräykseen..
http://www.helsinki.fi/jarj/symbioosi/kierratys/index.html

Meillä ei ole omassa jätekatoksessa kuin biojätteet, sekajätteet, lehdet ja kartongit. Läheisen kaupan vieressä on sitten ainakin metallin ja lasinkeräyspisteet. Pitää tarkistaa tuo energiajakeen keräys...

Meinasin just linkittää ton tiinan laittaman linkin. Vasemmasta reunasta löydät mikä kuuluu mihinkin.

Ite oon tehnyt noista listan jääkaapin oveen. Todella kätevä, ei tartte jokaisen purnukan kohdalla miettiä mihin kuuluu :)

Muovi muuten kuuluu pääasiassa energia jätteisiin ja ne viilipurkkien kannet metalliin.

Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
http://www.hsy.fi/fiksu/arjessa/Sivut/default.aspx

tässä on hyvät sivut

Kiitos! :)

Tuolta muuten löytyy myös tieto siitä että kanamunakennot tosiaan voi laittaa bioon, kun moni ei sitä usko..

Joo, sainkin kerran sellaisen vinkkivitosen, että bioroskiksen pohjalle kannattaa laittaa puolikas kananmunakenno niin pussi pysyy paremmin kasassa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Positiivari:
Kunpa sunlaisia löytyisi enemmän. :) Ohjeita taisikin tuolla olla jo jonkin verran joten toivotan vaan onnea valitsemallesi tielle!

Tänks! :) Ja minä odotan että ukko tulee töistä kotiin ja repii pelihousunsa kun hän on tähän asti meinannut että tästä tulisi liikaa ylimääräistä vaivaa! :xmas: Itse olen sitä mieltä että on jo korkea aika!!

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:

Täh, miten se maatuminen muka kestää niissä biopusseissa niin kauan, meillä ainakin se pussi alkaa hajoamaan jo 2 päivässä niin että ei kyllä uskalla nostaa pelkästään sangoista... ja tuskin ne alkaa mistää isosta biojäteastiasta erottelemaan pois niitä missä on biopussi.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/10/biojatepussi_ei_hajoa_kaatopaikalla_1112853.html

Jos lähelläsi/tuttullasi, jollain on kanoja hänellekkin munakennot ovat hyödyksi, koska munia tulee aina välillä ovista ja ikkunoista, tässä vinkki kanaimmeiseltä!

Yhteistyössä